Gallring

Timmerandel i gallring

28 inlägg 27932 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmerandel i gallring

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143448 Hej,

Någon som känner till någon tabell el dyl där man kan beräkna timmerutfall i gallring?

Alt någon form av schablonutfall?

Vad gissar ni att timmerutfallet blir i detta bestånd:

G20-G22
TGL: 30/50/20
DBH: 19
Höjd: 18
G-yta: 27

/Nisse



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143450 Var på en träff med Sveaskog och de framhöll fördelarna med sortimentet kubb vid gallring.

Exempel på gallring:
Timmerandel utan kubb 20%
Timmerandel med kubb 50%

Användarvisningsbild

Re: Timmerandel i gallring

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143479 Låter som en G20. Det kan ju vara en ide att ta ut kubb om det finns fin björk men det är frågan om det är lönt då det bara skiljer nån tjuga jämfört med massapriset.

Jag antar att du gör massa av allt löv och då blir timmerutfallet 20% av total volym.

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

New holland patu  
#143485 Det beror på när man slutar att aptera timmer. Södra älskar ju att sluta aptera timmer vid 18 cm i diameter, jag brukar kräva att timmer apteras ner till 13 cm. Detta påverkar ju timmerandelen.

Jag fick 29,5% timmerandel senast, men svårt att jämföra med objektet ovan, 1:a gallring T22 1/3 och andra/sista gallring T22 2/3.

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

blixxxt  
#143492
Zalman skrev:Var på en träff med Sveaskog och de framhöll fördelarna med sortimentet kubb vid gallring.

Exempel på gallring:
Timmerandel utan kubb 20%
Timmerandel med kubb 50%


Det skulle inte förvåna mig. Jag tycker kubb passar bra i förstagallring då man utan tvekan får ut mer sågbart då.

Nisse: Jättesvårt att uppskatta utan att ha sett beståndet. Är det jämngrovt eller är det en massa småträd mellan huvudstammarna. Avsmalningen avgör också mycket. Hugger man t.ex kubb så blir det ibland så att man passerar diagränsen precis innan andra kubb-biten på medelträdet.
Om jag skulle gissa grovt så mellan 20-30% beroende på vilka timmersortiment och var min diagränsen går.

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

New holland patu  
#143504 Vad var det för pris på kubben?

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

blixxxt  
#143514 Vidas grankubb: (Alvesta)

Diameter (cm) Dimensioner & Priser/m3fub Fördelat SST
12 - 15,9 425 kr 2620
16 - 24 525 kr 26X0
Längd 305 cm
Min diam. 12 cm ub i topp
Max diam. 24 cm ub i topp, 34 cm ub i rot.

Pristillägg
För PEFC eller FSC-certifierat virke betalas ett tillägg med 10kr/m3fub per certifieringstyp.
Minsta leveransgilla volym är 10 m3fub.
Senast redigerad av blixxxt mån 24 okt 2011, 21:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

blixxxt  
#143517 Vidas tallkubb: (Alvesta)

12 - 24 425 kr
Längd 305 cm
Min diam. 12 cm ub i topp
Max diam. 24 cm ub i topp, 34 cm ub i rot.

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

Skogshuggaren83  
#143535 Stirra er inte blinda på hur långt ner man skall gå ned i topp på timmer, allt handlar om priset.
Betalar sågverket per m3fub eller to ub vissa fall mittmätt, på eller under bark?
Vilken längd och grovlek virket skall vara för att få angivet pris.
Skogsägarna måste bli bättre på att läsa prislistor rätt. Och kunna räkna hur stor skillnaden är med en viss avsmalning mellan m3fub och m3to ub.
Jädrigt snyggt att visa upp en timmerandel på 29,5% men vad är priset för det? Eller så menar New holland att det höggs kubb ner till 13cm? Mig veteligen bryts vanlig kubb vid 12cm som södra hugger. Finns vissa sågverk som sågar ner till klent men man måste veta hur det mäts in och vilket massa pris man får eller om det är lönt att hugga kubb/ klentimmer istället.
Ibland kan det betala sig att hugga ner till de lägre diametrarna.
Sedan anser jag att man inte skall sträva en hög timmerandel i gallring då det kvarvarande beståndet är det viktigaste. Sedan skall man skilja mellan 1:a, 2:a och 3:e gallring samtidigt som medeldiametern, röta och andra typer av skador spelar in samt var i riket skogen står.
Markägaren skall alltid sträva efter att få bästa resultat/pris inte vilka sortiment som är uttagna.
Mycket på en gång. :-bd

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143547 Jag har tagit in anbud i form av prislista + premier. För att kunna jämföra måste man förstås göra ett överslag på utfallet. Massapriset är ju enkelt, men timmer är värre att jämföra. Härikring tror jag man hugger ned till 14cm. Svea hugger ibland möbelkubb (260cm) ned till 11cm.

Jag har räknat en timmerandel på 30%, men det kanske var optimistiskt? Beståndet är ca 70år(G20-22) och skall inte gallras någon fler gång.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

New holland patu  
#143557 Med fasta priser per sortiment kopplat till medelstam så måste det vara rätt att sträva efter så hög timmerandel som möjligt. Nettopris för timmer i mitt fall 420 kr /m3to ub och barrmassa 170kr/ m3fub.

Ingen kubb har tagits ut. Jag instämmer i att gallringsresultatet är viktigast, men på virket som tas ut vill man ju ha högsta möjliga pris.

Användarvisningsbild

Re: Timmerandel i gallring

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143594 Förr strävade jag alltid efter högt timmerutfall och ansåg att virkesköparna med annan åsikt bara såg till massabrukens intressen. Idag, efter många avverkningar på egen mark och med massapris på 400 kr/m3f, har jag en annan uppfattning. Egentligen är det enkelt, man studerar timmerprislistan och räknar om den till m3f. Då ser man direkt vilka dimensioner som krävs och vilka kvaliteter som lönar sig.

Generellt vid gallring är det är inte nån ide att ta ut klentimmer under 16 cm om det inte är mycket god kvalitet, om det är dålig kvalitet krävs 20 cm. Korta timmerstockar måste hålla hög kvalitet (tall1 eller gran1) pga längdkorrektion för att löna sig.

Argumenten för detta är;
- klent virke har dåliga omräkningstal mellan m3to och m3f, kan vara 0,73 eller lägre vlket medför att timmerpriset måste vara över 547 kr/m3to för att löna sig

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

Engelthon  
#143713
OAS-forests skrev:Förr strävade jag alltid efter högt timmerutfall och ansåg att virkesköparna med annan åsikt bara såg till massabrukens intressen. Idag, efter många avverkningar på egen mark och med massapris på 400 kr/m3f, har jag en annan uppfattning. Egentligen är det enkelt, man studerar timmerprislistan och räknar om den till m3f. Då ser man direkt vilka dimensioner som krävs och vilka kvaliteter som lönar sig.

Generellt vid gallring är det är inte nån ide att ta ut klentimmer under 16 cm om det inte är mycket god kvalitet, om det är dålig kvalitet krävs 20 cm. Korta timmerstockar måste hålla hög kvalitet (tall1 eller gran1) pga längdkorrektion för att löna sig.

Argumenten för detta är;
- klent virke har dåliga omräkningstal mellan m3to och m3f, kan vara 0,73 eller lägre vlket medför att timmerpriset måste vara över 547 kr/m3to för att löna sig


Jag köper timmer i gallring från min 11 topp till max 25 rot och med längder 3,05-4m. Då ligger jag i den prisnivån som du indikerar. Här betalar jag oftast ett rakt pris oavsett Gran, Tall eller Lärk bra eller dålig. Mycket lite faller ut till massa så det bör gynna skogsägaren.

Har sett många gallringar med timmer uttag som gått som energi och massa :((

Istället för att köra massa och energi brukar jag betala ett rakt pris som ett energi sortiment som snuddar vid massa priserna. Men är uttaget mycket barr massa så brukar jag skilja på massa och energi eftersom jag inte kan tillgodogöra mig barr massan skälv.

Användarvisningsbild

Re: Timmerandel i gallring

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143750 Ditt sortiment låter intressant, är det något specialsortiment till nån lokal såg? Det är ju roligare att leverera timmer än massaved men då skall det inte innebära en risk för skogsägaren.

Som jämförelse kikar jag på Nätraälvens prislista. Granstock klass 1, 14 cm ub och L=3,4-4,0 m betalas med 499 kr/m3to efter länggdkorrigering och premie, det blir 383 kr/m3f. Granstock klass 2, 14 cm ub och L=3,4-4,0 m betalas med 474 kr/m3to efter längdkorrigering och premie, det lir 365 kr/m3f. Sorten betalas i samma prisläge som massaved, 370 kr/m3f.

Dock finns risk för att viss volym ej duger som timmer pga fel och då blir vrak. Vrak brukar ersättas som massaved utan premie, 300 kr/m3f. Det kan då resultera i ett totalt lägre netto för skogsägaren.

Avatar Fallback

Re: Timmerandel i gallring

Engelthon  
#143751
OAS-forests skrev:Ditt sortiment låter intressant, är det något specialsortiment till nån lokal såg? Det är ju roligare att leverera timmer än massaved men då skall det inte innebära en risk för skogsägaren.

Som jämförelse kikar jag på Nätraälvens prislista. Granstock klass 1, 14 cm ub och L=3,4-4,0 m betalas med 499 kr/m3to efter länggdkorrigering och premie, det blir 383 kr/m3f. Granstock klass 2, 14 cm ub och L=3,4-4,0 m betalas med 474 kr/m3to efter längdkorrigering och premie, det lir 365 kr/m3f. Sorten betalas i samma prisläge som massaved, 370 kr/m3f.

Dock finns risk för att viss volym ej duger som timmer pga fel och då blir vrak. Vrak brukar ersättas som massaved utan premie, 300 kr/m3f. Det kan då resultera i ett totalt lägre netto för skogsägaren.


Titta i din PM!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).