Skogsvagn (Huggarvagnar)

Risgrep ??

5 inlägg 2237 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Risgrep ??

Lennart A  
#142982 Är det någon vits med en risgrip?
Jag skall röja en del beteshagar från gran där jag är tvungen att samla ihop riset och ta bort det. Jag röjer med vanlig motorsåg så riset blir inte samlat på ett ställe. Att samla ihop det med den vanliga gripen är ganka besvärligt och man gräver gärna upp en del jord samtidigt. Jag har sett att det finns särskilda risgripar. Är det mycket lättare att arbeta med en sådan? Någon som har erfarenhet?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Risgrep ??

alfred  
#143009 Självklart att man ska ha en risgrip om man ska ta till vara matrial som skall flisas. Det är mycket svårt om inte omöjligt att få ett rent matrial med en vanlig virkesgrip. I värsta fall så kommer flismaskinföraren fälla ihop kranen och dra vidare och lämna rishögen om det är föroreningar i.
Jag sitter i en flismaskin hela dagarna med risgrip på.

Mvh Alfred

Avatar Fallback

Re: Risgrep ??

sveje  
#143017 Vi brukar elda upp det på platsen. Samla ihop lite först och tända på. Sedan brukar det bli en lagom stor brasa om man samlar ihop och eldar efterhand.

Avatar Fallback

Re: Risgrep ??

Lennart A  
#143049 Hej!
Nja elda upp är mer jobb och det duger inte heller om man har fått ersättning för restaurering av betesmark. Då får man inte elda upp eller lämna kvar riset. Dessutom är det inte särskilt bra för klimatet

   TS
Avatar Fallback

Re: Risgrep ??

Tosca  
#143056 Ska du få någon ordning på det hela och inte lägga ner för många timmar i hytten behöver du lägga ihop kvistarna i högar, med jämndragen rotände brukar det bli bäst.
Bygger du upp högarna på stubbar ska du kunna hålla riset rent även med timmergripen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).