Skogsröjning

Alternativ till röjsåg?

35 inlägg 29685 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alternativ till röjsåg?

loppan  
#139662 Hej, Jag funderar på vad för alternativ till röjsåg ni använder vid klen röjning?
Vid tex brunns röjning känns det ju lite overkill att släpa med sig röjsågen ut.

Jag köpte en röjkniv från nima som funkade sådär och som bladet senare gick av på.
Det måste finnas manuella alternativ tycker jag?
Erfarenheter mottages tacksamt och val av produkt.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Alternativ till röjsåg?

MNskog  
#139678 Du kan ju alltid testa en Machete. Det finns billiga hos Hobbex.
http://www.hobbex.se/produkter/frilufts ... index.html

Avatar Fallback

Re: Alternativ till röjsåg?

Tenggren  
#139681 Skulle ändå föredra att dra med sig en röjsåg ut istället för att stå å slita ut sig med en röjkniv eller dylikt!

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till röjsåg?

loppan  
#139719 Har hört talas om en Vetlandarisk. Vad är det? Google bildsök ger inga svar...
Nån typ av röjkniv eller?
Var ute och bökade lite med röjsågen i dag men allt j..la hallonris ställer till problem,nått knivaktigt går nog bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativ till röjsåg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139724 OM du köär med kniv, så kan du ju bara ta det värsta, det som står alldeles intill. Sen så får du väl göra en redig röjning (med sg) senare, men då har du färre stammar.

Eller vad tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till röjsåg?

grop  
#139726 En sån här kvistyxa då? Jag har en gammal rejäl modell som tål det mesta. Den brukar jag ha med mej då jag är ute och går i skogen utan något speciellt mål. Har den ungefär som en machete fast lite mer rejäl.

http://www.jula.se/roj-kvistyxa-840-mm-102009

Bild

Avatar Fallback

Re: Alternativ till röjsåg?

valtra82  
#139808 Hallonris går bra att ta med en avsågad lie ca 30cm lång, jag var ute med det i helgen.

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till röjsåg?

loppan  
#139829 En lie låter vettigt eller den där jula kniven.
Grejen är att plantorna är midjehöga och har kraftig konkurens av främst hallon och en del björk,en del är fullständigt nedvuxna i hallon.
Det räcker med att röja runt plantan nu och om några år ta till röjsågen.
Förhoppningsvis så har hallonen fått lite mer konkurens då och är något mindre dominanta.
Borde nog vänta en månad till kanske så att hallonen avlövas och dör ner lite mer först.
Hallon är ett elände som bara ska vara i en trädgård på sin höjd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativ till röjsåg?

mrlynx  
#139834 Jag har något som jag tror kallas för hammerdalskniv eller något liknande.
Det är en kort lie ca 25 cm med ett ungefär lika långt skaft med handtag.
Tänkt till plantröjning och liknande.
Jag har kollat men hittar den inte i skogmas katalog så den tillverkas nog inte längre.

Avatar Fallback

Re: Alternativ till röjsåg?

Hema  
#139837 Verktygsboden har lite alt.
Bild

Bild

Bild

http://verktygsboden.se/roej-kvistyxor

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till röjsåg?

loppan  
#139850 Den översta med rött handtag provade jag,(bahco tror jag) och det var den som bladet gick av på trots att inte övervåld användes.Gick visserligen att bota med lite svets.
Funkar bra på enstaka lövsly upp till lillfingern i storlek och är skonsam mot plantan men innefektiv och
går dåligt på gräsväxter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativ till röjsåg?

Skogstomte  
#139855 Vi hade samma problem, hallon och även en hel del ormbunkar. Vi körde med snöskyffel :shock: he he. Gick bäst till ormbunkarna, bara att trycka omkull dem utan att riskera plantorna - det åker ju alltid några om man använder knivar eller röjsåg

Användarvisningsbild

Re: Alternativ till röjsåg?

loppan  
#139859 Snöskyffel?? Vid dackeupproret hade bönderna beväpnat sig med skarpslipade spadar...
Alla medel är tillåtna ikrig och mot sly :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativ till röjsåg?

Skogstomte  
#139935
loppan skrev:Snöskyffel?? Vid dackeupproret hade bönderna beväpnat sig med skarpslipade spadar...
Alla medel är tillåtna ikrig och mot sly :mrgreen:



Japp he he, jag förstår att det låter kul men det var faktiskt effektivt (stor träffyta) mot ormbunkar (lättknäckta) och funkade även på skapligt på hallonris och skonsamt mot plantorna. Var intill en riksväg, gissar att en del drog på munnen :lol:

Avatar Fallback

Re: Alternativ till röjsåg?

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139962 Prövade något helt galet i brist på annat. Efter flera försök med slyknivar, röjyxor och små liar testade jag med en batteridriven häcksax!!! Det gick förvånansvärt bra till hallonris gräs och björk upp till 10 mm. Problemet är väl batteritiden men med dubbla batterier kunde man köra minst 3 timmar. Och tydligen ska det finnas bättre batterier idag (Lithium). Man får även förvånansvärt bra kontroll på plantan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).