Inomgårdsmaskiner

Bygga virkestork, container?

25 inlägg 25889 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga virkestork, container?

Jamax  
#138946 Nån som har förslag på hur man kan kostruera en (enkel) virkestork som man kan torka egensågade bräder och plank med. Det ska kunna gå in ett ordentligt virkespaket med längder på upp till 6 meter.

Har sett att det finns torkar som är byggda i containrar, kanske vore nåt att satsa på.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Virkestork

molnia  
#141475 6meter, det blir inte någon liten, ska det vara så stor så är en isolerad container eller ett fristående isolerat hus en god början. Alternativt i en befintlig byggnad men man vill ju gärna ha långsidan öppningsbar så man kan lyfta ut virket med gafflar. I ett befintligt hus kanske det är knepigt med att göra ett nytt dörrhål på 6m utan att växla av en massa. Har man öppningen i gaveln får man ju bära in och ut allt virke. Hur väl isolerat det ska vara vet jag inte men det borde gå att hitta någon info om det på nätet.

Jag har haft planer på att bygga en låda 1x1x3m och så kan hela ena långsidan ev även toppen öppnas med gångjärn. Får nog rum med så mycket virke i som jag behöver. Har sett beg. virkestorkaggregat på blocket men har alltid varit för långt bort. nypris vill jag minnas var ca 5000 men beg var nog 2500. Men blir nog dyrare aggregat när du gör så stort utrymme.


Stötte på en Pratglad man igår som ville bli av med en virkestork och en massa mer grejer får se vad det leder till.

Användarvisningsbild

Re: Virkestork

molnia  
#141479 Känns kanske mycket att isolera väggarna 30cm tjocka i en virkestork men oftast är virkestorkarna uppvärmda av el så man får lägga pengarna på antingen isolering eller elräkningen.

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hush ... Isolering/

Avatar Fallback

Re: Virkestork

Engelthon  
#141480 Den här länken http://www.bim.nu/BIM-torkar-metod.htm
Ring och prata med Ingvar 070-665 69 28

Användarvisningsbild

Re: Virkestork

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141512 Man kan ju ha virket på en vagn så skjuter man in allt från gaveln
så slipper man göra jättestor öppning i sidan och ändå lasta med gafflar.

Avatar Fallback

Re: Virkestork

Jamax  
#141529
Slurfi skrev:Man kan ju ha virket på en vagn så skjuter man in allt från gaveln
så slipper man göra jättestor öppning i sidan och ändå lasta med gafflar.


Ja, jag har oxå sett att man har haft nå sorts rullar utanför containern, på gaveln, som man lägger virkesbunten på med gafflarna. Sen finns det liknande rullar inuti containern så man kan med handkraft rulla/skjuta in hela klabbet för hand, torka och sen skjuta ut det igen och lyfta bort det.

Verkar väldigt smidigt. Det känns som en väldigt bra lösning...

Är det sånt man får ordna med själv tro? Det finns väl inget färdigt att köpa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkestork

Engelthon  
#141532
Jamax skrev:
Slurfi skrev:Man kan ju ha virket på en vagn så skjuter man in allt från gaveln
så slipper man göra jättestor öppning i sidan och ändå lasta med gafflar.


Ja, jag har oxå sett att man har haft nå sorts rullar utanför containern, på gaveln, som man lägger virkesbunten på med gafflarna. Sen finns det liknande rullar inuti containern så man kan med handkraft rulla/skjuta in hela klabbet för hand, torka och sen skjuta ut det igen och lyfta bort det.

Verkar väldigt smidigt. Det känns som en väldigt bra lösning...

Är det sånt man får ordna med själv tro? Det finns väl inget färdigt att köpa?


Har du Ringt och pratat med Ingvar på Bim?? Tror han kan hjälpa dig.

Avatar Fallback

Re: Virkestork

Jamax  
#141534 Nej, Engelthon, har inte ringt Ingvar på Bim. Men jag ska verkligen göra det!
Tack för tipset! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkestork

Engelthon  
#141540
Jamax skrev:Nej, Engelthon, har inte ringt Ingvar på Bim. Men jag ska verkligen göra det!
Tack för tipset! :grin:


När du har gort det kan du skriva här hur det gick.. Lycka till med torken :-bd

Användarvisningsbild

Re: Virkestork

molnia  
#141542
molnia skrev:Känns kanske mycket att isolera väggarna 30cm tjocka i en virkestork men oftast är virkestorkarna uppvärmda av el så man får lägga pengarna på antingen isolering eller elräkningen.

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hush ... Isolering/



Får nog Förtydliga mitt påstående; Vad jag vet så är små virkestorkar oftast el men blir det lite storlek på dom är det ju annan uppvärmning. Men den uppvärmningen ska ju också betalas.

En öppning i gaveln och en hjulvagn eller räls är ju en bra ide Slurfi...

Avatar Fallback

Re: Virkestork

Jamax  
#185878
Engelthon skrev:
Jamax skrev:Nej, Engelthon, har inte ringt Ingvar på Bim. Men jag ska verkligen göra det!
Tack för tipset! :grin:


När du har gort det kan du skriva här hur det gick.. Lycka till med torken :-bd


Litet ta sen det skrevs nåt här men nu har jag pratat med Ingvar på BIM. Trevlig karl förövrigt :grin: .

Nåväl! Han rådde mig att skaffa en äldre kyl- alt. fryscontainer med öppningsbar sida. Det ska gå att hitta till en ganska överkomlig summa trodde han. Sen sätta in ett torkaggregat i nederkant på ena kortänden på containern och sen göra ett hål i golvet för kondensvatten. Möjligen täta ev. hål/sprickor och även bygga nån sorts ställning i containern för virket att ligga på så luften kan ta sig in under virket.

Var kan man hitta uttjänta containrar tro? :???: Nån som har nå tips?

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkestork

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185880
Jamax skrev:
Engelthon skrev:
Jamax skrev:Nej, Engelthon, har inte ringt Ingvar på Bim. Men jag ska verkligen göra det!
Tack för tipset! :grin:


När du har gort det kan du skriva här hur det gick.. Lycka till med torken :-bd


Litet ta sen det skrevs nåt här men nu har jag pratat med Ingvar på BIM. Trevlig karl förövrigt :grin: .

Nåväl! Han rådde mig att skaffa en äldre kyl- alt. fryscontainer med öppningsbar sida. Det ska gå att hitta till en ganska överkomlig summa trodde han. Sen sätta in ett torkaggregat i nederkant på ena kortänden på containern och sen göra ett hål i golvet för kondensvatten. Möjligen täta ev. hål/sprickor och även bygga nån sorts ställning i containern för virket att ligga på så luften kan ta sig in under virket.

Var kan man hitta uttjänta containrar tro? :???: Nån som har nå tips?


Pensionerat lastbilssläp för kyl och värmetransporter?

Avatar Fallback

Re: Virkestork

Jamax  
#185881 Skulle nog passa, ja :geek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkestork

Rolfnilsson400  
#185891 Titta hos Logosol, de har små torkar i byggsats

Avatar Fallback

Re: Virkestork

Jamax  
#185972
Rolfnilsson400 skrev:Titta hos Logosol, de har små torkar i byggsats

Jo, jag har sett dom, men jag tycker dom är lite för små. Torken ska åtminstone rymma ett virkespaket på 1 x 1 x 5 m.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).