Skördare

Problem med arbetsvarv Valmet 901

4 inlägg 3944 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med arbetsvarv Valmet 901

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138614 Vi har en gammal 901 från -89 med VMM 1100 där vi nu helt plötsligt har fått problem med att arbetsvarven varierar rejält och gör maskinen mer eller mindre okörbar.
Dessutom märkte vi nu ikväll att om kranfunktionen är avstängd så tänds powerlampan och varierande dioder i den övre IPS-boxen (den för kranstyrningen) och motorvarven sjunker om man drar i spakarna.
Drar man ur kontakterna ur den IPS-boxen så händer inget med varven om man rör på spakarna.

Någon som har någon bra idé om vart man ska börja felsöka?



   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med arbetsvarv Valmet 901

Martin_D  
#138814 Kolla upp bottenkorten i ips boxarna. Kretskortet kan ha blivit dåligt. Kan vara bra att löda om alla lödningar som kan ha blivit dåliga med tiden. Annars skickar du iväg dem och får dem genomgångna. Hade samma bykymmer med min gammla 901:a. Jag byggde om den med en separat styrning för just arbetsvarvet för att jag trötnade på att gasen svajade.
Kan ju även prova att byta plats på någon av propvantilerna och kolla läckage på cylindern. Men troligen så ligger felet i ips boxarna.
Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Problem med arbetsvarv Valmet 901

Gustav-vasa  
#138843 Tror nog att det är ips boxen som spökar . Hade samma fel på min 901a , nu har jag el gasmotor på den, men det styrs från ips boxen. Prova med att ställa in arbetsvarvet , sen ruckar du på kontakten som går in i ips boxen , då kanske varvet ändrar sig. Så hittade jag felet på min. Min maskin rullade bara när det var kallt i hytten, när värmen kom slutade problemet.Annars så tror jag som Martin _D prop ventilen om inte det är fel i ipsboxen.

Avatar Fallback

Re: Problem med arbetsvarv Valmet 901

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142330 Hej!

Min 901:a dummar sig på liknande sätt. Dessutom läcker hydraulcylinden till gasen, så jag överväger elmotor istället.
Vad använde ni för elmotor när ni byggde om till elektrisk gasmotor?
Jag hittar ingen lämplig motor, men jag kanske söker på fel ställen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).