Skogsmiljö och Trädlära

Böjda björkar

12 inlägg 10854 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Böjda björkar

Skutt  
#136836 Hej, jag har några bestånd där marken är så pass blöt att man ser vatten i dagen. Det växer både björk och gran där så det behöver röjas/gallras, men jag blir tveksam till vad som skall bort. Varför böjer sig björken? De kan vara upp till 15-20cm i diameter och vara krökta så de ligger nästan horisontellt. Granen däremot står rak. Är detta egentligen ingen mark för björk eller vad kan det bero på att de böjer sig så? Skogen är förövrigt ojämt skiktad.

Tacksam för tips / Mårten



   TS
Avatar Fallback

Re: Böjda björkar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136854 Snön har tyngt ner dem, de kan resa sig men antagligen inte.

Avatar Fallback

Re: Böjda björkar

erikl  
#136857 Det är inte så att de röjdes och gallrades för sent så att de inte blev tillräckligt stabila? Har de stått för trångt så blir det ju nästan som metspön med en borste längst upp och när de sedan friställs så räcker inte styrkan i stammen.

Om det växer mycket större träd i närheten så brukar de mindre böja sig bort från dem för att få mer solljus. Påverkar mer än man kan tro.

Avatar Fallback

Re: Böjda björkar

foton  
#136914 När du beskriver marken så låter det som björk är rätt trädslag gran brukar inte trivas när det är för blöt. Björkarna har nog stått tätt i sin ungdom.

Avatar Fallback

Re: Böjda björkar

Skutt  
#137391 Ok, jag kommer satsa på björken där den är rak, blir det luckigt får granen stå kvar. Det märkliga är att det verkar som om björkarna böjt sig på äldre dar och de ser dessutom rätt "torra" ut i toppen, ungefär som om de skulle ruttna. Det är förför jag undrar om det är för mycket vatten för att något träd skall trivas...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Böjda björkar

Mäki  
#137394
Skutt skrev:Ok, jag kommer satsa på björken där den är rak, blir det luckigt får granen stå kvar. Det märkliga är att det verkar som om björkarna böjt sig på äldre dar och de ser dessutom rätt "torra" ut i toppen, ungefär som om de skulle ruttna. Det är förför jag undrar om det är för mycket vatten för att något träd skall trivas...


Det låter illavarslande om topparna torkar för det är ett tecken på att dom håller på att dö, björken dör uppifrån.
Som du beskriver det så låter det som om det är för vått.
Hur gammalt är beståndet?
Björken blir inte särskilt gammal i blöt skogsmark.

Avatar Fallback

Re: Böjda björkar

Skutt  
#137400 Diametern på vissa stammar är ca 15 cm, uppskattningsvis är beståndet ca 20-25 år men det växer väldigt ojämnt. Med blöt mark menar jag att det står vatten i dagen och att det inte alltid räcker att ha gummistövlar på sig.

Jag har också noterat att i områdena runtomkring min fastighet så finns ett flertal jättebjörkar säkert 100-120 år gamla som fått stå som solitärer och blivit enormt fina, men som är torra i toppen och börjat minska sin lövmängd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Böjda björkar

Mäki  
#137485 Björken behöver inte vara på väg att dö bara för att toppen är död utan det kan bero på flera faktorer att toppen torkar, en kvist kommer att bilda ny topp.
Senaste vinter uppstod många fall av torra toppar men är det i ett helt bestånd som många börjar torka bort så är dom nog på väg att dö av en eller annan orsak.

Björkar som växer fritt typ gårdsbjörkar kan bli väldigt gamla.

Att dom är böjda beror säkert på att det är på tok för blött på området, rotsystemet har gett vika för kronans tyng och böjt stammen, för jag kan tänka att kroken finns redan från roten?

I vatten trivs fisken bäst så om det inte finns möjlighet att dika ut området kommer det inte att producera skog och man skall vara ytterst försiktig att gallra i ett sådant bestånd för risken att man dränker resten av beståndet är överhängande.

Avatar Fallback

Re: Böjda björkar

Skutt  
#137585 Ok, tack för svar detta bekräftar mina tankar.
Frågan blir då om jag skall låta granen som förekommer i dessa bestånd stå kvar och inte enbart satsa på björken utan låta de träd som ser friskast ut stå kvar. Det blir ju ialla fall någon form av försiktig röjning/gallring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Böjda björkar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137588 Du är säker på att de inte är snöböjda då?

Jag har ett blött område med björk. Där for jag runt under vintrarna för 4 och 3 år sen och ruskade av blötsnön. Nu har jag gallrat två gånger (senast för några veckor sedan) och nu ser de starka och fina ut. Har också spart de granar som finns där som ser starka ut. Förhoppningsvis så klarar de kommande vinter, eventuellt med lite skak-hjälp (bor nära skogen som tur är)

Kolla här om du vill, på bilderna i slutet, hur mina ser ut nu.

blog/Uvskogen/bj%C3%B6rk-h%C3%B6gt-som-l%C3%A5gt_b-3844.html

(På mitt andra blöta område där gjorde jag inte detta och där fick jag ta bort hälften för de blev snöböjda och reste sig aldrig igen.)

Användarvisningsbild

Re: Böjda björkar

Mäki  
#137602 Bilder på dom böjda björkarna skulle underlätta spekulationerna om varför dom är böjda.
Men enklast kan man bedöma orsaken genom hur toppen växer, är det snö brukar toppen växa vågrätt eller neråt är det rotsystemet som gett efter växer toppen uppåt.
Gallra försiktigt ta hellre flera år i följd istället för allt på en gång.

Avatar Fallback

Re: Böjda björkar

Skutt  
#137603 Tack för bra vägledning, jag skall försöka ordna bilder på det. :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).