Vedmaskiner, flishuggar

Igland WB 3000

10 inlägg 7533 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Igland WB 3000

patrol85  
#10631 Är det någon som har erfarenhet av denna maskin.

Dock verkar priset ganska hutlöst. Enligt importören CG Nord AB kostar den 65 500 + moms och + redskapfäste.

Enligt SMP i en rapport där de testade olika vedmaskiner kostade den
35 000 kr + moms (2002). Att den skulle ha blivit 30000 kr dyrare på 5 år är lite saftigt tycker jag. Har CG Nord AB fått ensamrätten att sälja maskinen i Sverige?



   TS
Trejon
Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10702 Har provat den och är inte så imponerad. Jag tycker den var långsam, särskillt med tanke på priset. För samma pengar kan man köpa exv en Bilke med mycket högre kapacitet. Man slipper visserligen att "ta i" veden, men ett enkelt uppläggningsbord framför många andra maskiner skulle ge bättre kapacitet och lägre produktionskostnad. Dessutom kröver den en dyr basmaskin (=grävmaskin) för att kunna köras vettigt. Att köra den monterad i frontlastare tror jag är ganska dödfött. Även monterad på en hyggligt modern grävmaskin med skapligt hydraulflöde jämfört med de flesta jordbrukstraktorer var den långsam. Det är nog främst en maskin för den som är allergisk mot att ta i ved...

Användarvisningsbild

Re: Igland WB 3000

sodronas  
#696807 Hej, funderar lite på en igland till grävarna,någon som kör med en sådan? Ska mest köra åt oss själva. ös på med erfarenheter 😎

Avatar Fallback

Re: Igland WB 3000

Tralsmo  
#696838 Hej,
Köpte en sån 2008 å körde ved till mej själv i några år.

Som nämnt så är den rätt långsam.
Kanske 5 kubik travat i timmen.
Problemen ja hadde med den var att den sprack i chassit på några ställen då å då.
Ganska enkelt å svetsa för den delen. Dessutom fick ja steloperera längdjusteringen (vedlängd). Det va lite klent konstruerad.
Priset som nämns va 65tusen 2008, men till det kom snabbfästet till skoplåset.
Dessutom behöver du nån extra ventil på grävare så du kan starta å stoppa med en knapp. Ja körde på slänthydrauliken med separat retur till tank.
Till min lännen skulle det kosta 10 12000 å montera. Ja fixade det själv för några tusenlappar. Det är rätt jobbigt å sitta å hålla på en pedal som ja gjorde dom första kubiken.

Nu är det länge sen ja kollade men nån gång ibland kan det dyka upp en sån på blocket.

Ska ja va ärlig så är det inget ja kan rekommendera.
Den funkar bra annars å är ju inget jobb alls att göra ved med. Få i stockarna i hålet på ved maskinen lär man sej snart. Ja hadde grävelegant som underlättade men rotortilt är ju ändå bättre.
Problemet som ja tycker (överhuvudtaget) med vedmaskin är att göra veden går hur bra som helst med motorsåg å en vanlig Faxe vedklyv.
Det är allt annat som är besvärligt.

Användarvisningsbild

Re: Igland WB 3000

sodronas  
#696902 Tack för värdefull information. Verkar inte va så bra som säljaren säger då....Ska köra den på en Volvo hjulgrävare är meningen. Körde du fast kniven nångång?tänker att nån vresig kvist kan ställa till det. Priset ligger väl ungefär samma idag,så dom känns lite dyra,men de kan man ju ta,om dom funkar bra.

Avatar Fallback

Re: Igland WB 3000

Tralsmo  
#697029 Jo ja körde fast nån gång på vresiga bitar men de va inga större problem å få loss.
Nu ä de ju så länge sen ja körde så ja kommer inte ihåg.

De ja glömde å säga va att det blir rätt mycket skräp när man kör me den.

Helt klart är att det är rätt trivsamt att göra ved med den. Det va därför ja köpte en.
Nu har ja ju inte bra förhållanden att hantera den efter att den är tillverkad så ja har helt övergett ved. Trotts att den är "gratis".
Eldar faktiskt med det dyra bränslet pellets.

Användarvisningsbild

Re: Igland WB 3000

sodronas  
#697889 Kommer du ihåg hur mycke flöde du körde igenom den?

Avatar Fallback

Re: Igland WB 3000

Tralsmo  
#697916 Vill minnas att det va 50liter i minuten.
Det va alla fall genom släntskopeuttaget på en lännen 110c. Genom snabbkopplingen till skopan. Returen va kopplad direkt till tank.

De går att få den snabbare med mer flöde men stocken skall hinna ramla ner ochså så ja bedömer att det är fullt tillräckligt.
Man får skaka lite på kranen å va med när den är igång för att stockarna skall ramla ner ordentligt.
Ä stockarna knöliga så kan man få stanna ett ögonblick för å säkra att den kommer ner i botten ordentligt.

Ja försökte sortera ut det som va hyfsat grovt. Max är väl 28cm vill ja minnas (inte särskilt grovt).
Det gjorde ja av den anledningen att en grov tar inte längre tid än en klen.

Jag körde ju med traktorgrävare lännen med grävelegant. Blir ju rätt petig att du lägger välta rätt. Lär man sej snart.
Runtomsvängande å rotortillt gör ju den saken betydligt enklare.

Användarvisningsbild

Re: Igland WB 3000

stegmaster  
#698007 Jag har en Wp 2000. (av dom första modellerna utan längdjustering och manuell klyv, så den gör bara 30cm ved).
Har den fast montert på en pallerad, sen ett lite galler (så att mycket av skrapet forsvinnar) och slutligen glider veden direkt i säck.
Veden blir inte så fin att jag skulle villa sälja den, men til eget bruk funkar den rett bra.
Har man fint kvistat virke upplever jag inga störra problem med matningen av stocken, er det slarvat med kvistningen kan det nog haka upp sig.
Köpte den begagnad sen mange år tilbake förr 25000kr inkl, eget hydrauliksystem (220bar/ 85l/min)
Drar hydraulikkaggregatet med en gammal Deutz 40hk traktor, som ruslar på hög tomgång, sen lastar jag med grävaren, och flytter even pallen när säcken er full med denna. (Bytar inte grip med gaffel på grävaren, utan bara tar hela gaffelen i gripen och flyttar det hela, funkar klockrent.)
Medans processoren jobbar kan jag hitta ny stock eller hoppa ut och ordna lite i säcken medans den fylls, samtidig som den jobbar konstant utan dötid. Blir bara vid säckbyte den får stanna upp lite.
Har ennu inte lyckas köra fast den, å andra sidan kör jag inte typ 25cm stockar i denna, då de går i den "ordentliga" vedmaskinen ( som jag gör ved til kund med).
Vid klent virke kan man ju slenga i båda 2-3-4 pinnar på en gång.

Her er en kort video från da jag testade den första gången, så här går den nog bara med ca 40l/min.



Här er en annan som driver sin Wp3000 på samma vis som jag gör.

Användarvisningsbild

Re: Igland WB 3000

sodronas  
#698111 Har lite funderingar att göra något liknande,då borde de bli hyfsad kapacitet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).