Öppna kategorin

byta koppling ilo 98cc

5 inlägg 3984 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

byta koppling ilo 98cc

berga  
#131513 någon som vet hur man får isär kopplingen på en ilo 98cc, troligtvis samma som på husqvarna 98cc.
tacksam för svar.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: byta koppling ilo 98cc

totte  
#131518 Utan att ha sett den i verkligheten men efter att ha studerat IPL:en. Sitter det inte 5 skruvar i ring i tryckplattan som håller de fem tryckfjädrarna. Förutsätter att du fått av kåpan. Skulle tro att du lossar dessa fem skruvar och sen kan hela lamellpaketet plockas ut.

Avatar Fallback

Re: byta koppling ilo 98cc

berga  
#131536 På denna koppling så sitter det inga skruvar utan det är bara fem "skallar" med en m5 genga i och med ett clips som låser, men jag skruvade i en m5 och drog den uppåt med en liten hävarm och på så vis så avlastade jag skruvarna och fick bort clipsen, då kunde jag ta bort kopplingen och drivkedjan, men så försökte jag att dra loss det lilla drevet som sitter med en kil på vevaxeln (precic som ett svänghjul, har provat med en 3-kloig avdragare men den ville inte lossa, får åka o svarva en 40x1mm avdragare o se om det hjälper.
Är det någon som har någon bra ide om det inte vill lyckas,

   TS
Avatar Fallback

Re: byta koppling ilo 98cc

foton  
#131537 Det finns massor av billiga små motorer att köpa.

Användarvisningsbild

Re: byta koppling ilo 98cc

totte  
#131550 Riktig avdragare är nog rätt medicin, rappa till centrumbulten då och då allt eftersom du dra åt. Värme brukar underlätta också, värm till 100 - 150 grader. Risken är att du skadar vevaxeltätningen, men den byter du väl i vilket fall när du har det hela nere.

Foton: Det finns inga att köpa som passar på en Agria av den här typen, det kan du vara förvissad om.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).