Bioenergi

Hur stor volym grot krävs?

4 inlägg 4143 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur stor volym grot krävs?

chrilleb  
#128911 Hej!
Har fått en förfrågan på att skaffa en skotare för grot o ris körning, men jag har några frågor om detta som jag vore tacksam för att få besvarade. :smile:
Fråga 1: Vilken volym krävs för att få en skotare i 2 miljonersklassen att gå runt?
Fråga 2: vilken skotare ska man ha? ska även skota lite rundvirke. Funderar på om 860 med loadflex kan vara något? ALS verkar ju lite klurigt att köra grot med? :wink:
Fråga 3: Vad ska man sätta för timmpris för en skotare i ovan nämda fråga?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur stor volym grot krävs?

skogstok88  
#135317 Hej jag vet inte mycket om valmet maskinerna även att jag ska börja köra en 830.3 snart men sista gången jag köre risskotning så berättade min gamla chef att de måste vara cirka 25 m3 varje lass och cirka två till tre lass i timmen för de ska vara lite lönsamt men om du mesta dels ska köra grot så hade jag faktiskt rekommenderat en väldigt stark men inte för klumpig maskin och inte i 2 milles klassen de är inte bra betalt om du vill känna pengar så ska du istället satsa på flistugg

jag jobbade innan som flismaskinsförare i norr delen av skåne i 1½ år


Min chef fick 40 kr kubiken och du kör lätt 400 m3 om dagen om det är bra maskin och lagom körning till baljorna

Avatar Fallback

Re: Hur stor volym grot krävs?

Fridh  
#135754 Funderar du på en 860 med loadflex så kan jag säg att ha den långa ramen och fyra bankar,och för att få de bra ska man bygga på något där bak som håller uppe riset. Men ska du köra ris till större delen av året så tycker jag risrede. De får man på riktigt mycket. Vi har 2st med risrede och 2 st utan och det är rätt stor skillnad

Användarvisningsbild

Re: Hur stor volym grot krävs?

Mäki  
#135755 Du behöver absolut någon konstruktion för att öka volymen per lass, typ risrede eller förlängning bak på maskinen.
Det som också behövs är att du har en kran som kan lasta högt nära grinden annars blir det bara en liten hop längs bak.
Har försökt köra lite grot med 840:in men kranen lastar inte tillräckligt högt nära grinden så det blir inte lönsamt.
Jag tycker det ser ut som om Ponsse har bra kran geometri för att lasta högt.
Grot kan nog vara lönsamt om man har dom rätta grejorna annars inte, kombi körning vill inte lyckas riktigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).