Föryngring

Plantmaterial i södra sverige

3 inlägg 4293 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantmaterial i södra sverige

Nicke Nyfiken  
#128191 hej !

Hoppas ni är sugna på att dela med er av erfarenheter kring skogsskötsel.
Ni på forumet som planterar gran:

Vad kör ni med för plantor?

Barrot?
Täckrot?
Plugg?
Markberedning?
Förädlade?
Proviniens?
Vår/Höstplantering.
Viltbehandling?
Snytbaggebehandling?
Resultat/erfarenheter?

Min erfarenhet är att de sånt drag i de förädlade att man blir orolig för om rotsystemet hänger med.
Jag är själv dålig på att dokumentera, men har bestämt mig för att skärpa mig och få lite ordning.
Jag planterar övervägande barrot, och numer helst förädlade.
Tidigare körde jag vitryska, de har gått bra.
Barrotsplantor mår bäst om de får stå en vecka i vatten innan plantering.
Grönrisplantering har gett bäst resultat.
Emmaboda testade jag också men de hade högre "dödlighet"
Har testat höstplantering i fläck men det var en besvikelse, mer jobb med vilt och baggbehandling , högre dödlighet.

Nicke



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantmaterial i södra sverige

feskarn  
#128198
Nicke Nyfiken skrev:hej !

Har testat höstplantering i fläck men det var en besvikelse, mer jobb med vilt och baggbehandling , högre dödlighet.

Nicke


Jag är en novis på detta. Dock, jag testade höstplantering i höstas. Jobbigt att plantera och det verkar nu som att hälften dog! Nu kom ju vintern väldigt tidigt, berodde det bara på det?

Avatar Fallback

Re: Plantmaterial i södra sverige

Bengt.Svensson  
#128206 Jag har planterat på hösten flera gånger, fördelen är att plantan kommer igång snabbare på våren och att man inte har problem med torka på samma sätt. Enda nackdelen jag märkt är att en del plantor ibland har frusit upp ett par cm från marken om de planterats på t.ex. ett berg med ett ganska tunt lager jord.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).