Skogsmiljö och Trädlära

Vem dödar tallen?

3 inlägg 3247 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vem dödar tallen?

SkogsMaja  
#127055 Jag har ett område med lite äldre, bra skött tallskog som egentligen bara stått på tillväxt.
Men nu fick vi se att det är flera träd i ett begränsat område som dött.
Det ser ut som de blivit angripna av någon insekt som gjort gångar under barken så att träden dött och all bark fallit av.
I närheten finns sjönära lövdunge samt en granplantering på några år (kanske upp till 5 år gamla)
I det angripna området är det mest tall, men enstaka granar också.
Av tällerna var kanske 10-20% skadade och dödade, med bara stammar och extra gnagt kring foten av träden.
Av granarna fanns ingen synligt angripen.
Vet någon vad det kan vara för "insekt" som gillar att döda tall, men inte gran, på detta vis???



   TS
Avatar Fallback

Re: Vem dödar tallen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127056 En teori: tallen har dött av gremeniella som är en svamp. Gångarna du ser är från märgborre. De orkar inte döda ett friskt träd men de kommer rusande när trädet försvagats av svampen.

Användarvisningsbild

Re: Vem dödar tallen?

SkogsMaja  
#127060 Tyvärr låter det som en korrekt analys...
Jag sökte först på skador orsakade av insekter, men det stämde inte riktigt med hela bilden.
Jag kollade nu upp gremeniella, och det känns som det stämmer bra med de sekundära angreppen av märgborren... :(
Vad gör man då, förutom att ta bort de döda?
Hugger ner alla träd med synlig "vissenhet" i kronan? Eller alla - kalhygge?
Kan man bli av med virket till timmer/massaved (av de halvvissna) eller är det bara brännved...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).