Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur kopplas hydraulslangar till starkran

8 inlägg 5041 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur kopplas hydraulslangar till starkran

aywa  
#125415 Köpte hydraulsväng till min starkran idag, har lite funderingar kring denna då jag bara kört utan innan.

Tur hade jag dessutom då kopplingarna på slangpaketet passade på traktorns tryck och retur! Ska bara skruva upp den nu o
testa så smått:)

Vilken slang skall kopplas till tryckuttag resp retur? På spakstyrningen så finns det ju bokstäver , À resp B tror jag det står, tänkte att det är avgörande för hur att koppla slangarna till traktorn? Kanske spelar det ingen roll, misstänker att det endast avgör åt vilket håll bomen styr när jag för spaken åt olika håll).

Finns det risk att kolven förstörs om man kör den till sitt ändläge? Många frågor, men vill ju lära mig:)



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Hur kopplas hydraulslangar till starkran

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125417 Närå kör den i ändläge i lugn och fred.

Avatar Fallback

Re: Hur kopplas hydraulslangar till starkran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125421 Antar att svängen bara är en kolv och du har inget separat ventilpaket. Då kan du sätta slangarna hur du vill. Inget händer när du kör i ändläge. En tryckventil öppnar i traktorn och oljan går bara runt.

Avatar Fallback

Re: Hur kopplas hydraulslangar till starkran

aywa  
#125424 Bra, då vet jag att det går fint att köra kranen i ändläge:)
Hmm, ventilpaket tror jag det sitter på kranen, om du menar den enhet som har styrspaken samt är den
funktion på kranen som länkar samman slangarna från traktorn till kolven på bomen? Eller
är det ej ett ventilpaket som du menar?

Tack så mkt för hjälpen:)!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kopplas hydraulslangar till starkran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125425 Trodde att du svängde bommen med traktorns dubbelverkande uttag. Men om kranen har en egen ventil så måste du köra in tryck från rätt ställe. Annrs går det åt helvete. Då ska returen från paketet gå till egen så kallad "fri retur" direkt till tank där du aldrig kan få tryck.

Avatar Fallback

Re: Hur kopplas hydraulslangar till starkran

aywa  
#125428 Så långt är jag med! En slang med tryck i från traktorn till ventilpaketet på kranen och en slang tillbaka till returen på traktorn.

Det jag helt enkelt undrar är hur jag vet vilken slang som skall gå till tryck resp retur, om det på ett logiskt sätt går att utläsa/ se på ventilpaketets bokstäver?

Är rädd att det går åt just helvete om jag gör fel på detta:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kopplas hydraulslangar till starkran

aywa  
#125429 Har en lite halvbra bild på ventilpaketet med bokstäverna synliga, kanske är det någon som har en likadan och kan ge mig information:)

bild.JPG



Trodde att ventilpaketen var desamma till alla starkranar med bomsväng på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kopplas hydraulslangar till starkran

aywa  
#125472 Svarar på min egen fråga:)

En koppling på ventilpaketet är märkt P (pressure fr eng misstänker jag), uteslutande bör då den andra slangen vara till retur!

På en tidigare tråd angående starkran och dess hydralik så skall det inte spela någon direkt avgörande roll för hur slangarnakopplas in på traktorn, det enda som kan ske tydligen, om jag uppfattade det hela rätt kring mitt ventilpaket iallafall, så kan exempelvis en högerstyrning på spaken på ventilpaketet leda till att bommen går åt vänster istället. Är man inte helt borta så märker man ju det:) och då är det ju bara att skifta om dem igen! :lol:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).