Skogsnyheter

Svårt att fylla naturbruksgymnasierna!

31 inlägg 13061 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svårt att fylla naturbruksgymnasierna!

masterchief  
#121824 Vretaskolan kommer inte att kunna fylla skogslinjen i år vad det verkar.
Endast 16 av 24 platser är tillsatta till hösten.
Den trenden verkar enligt dem vara rikstäckande.
Nog dags att få upp statusen på yrkeskategorin om det ska kunna avverkas något framöver.
En stor del av dagens entrepenörer är mellan 55-65år, så föryngring är ett måste iom många faller ifrån naturligt inom några år.
Det är tydligt att skiftjobb, ensamarbete samt produktionspress inte lockar dagens ungdomar...



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Svårt att fylla naturbruksgymnasierna!

repp  
#121825 Tyvärr så gäller detta inte bara naturbruksgymnasierna, utan många av de praktiska inriktningarna har för få sökande. Två skolor i smålan står med noll sökande till industriprogrammet.

Detta kan givetvis inte bara bero på minskade elevkullar, utan det måste (som du skriver) finnas fler faktorer som påverkar.

Avatar Fallback

Re: Svårt att fylla naturbruksgymnasierna!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121826 Finns det kanske fler platser än för 5 år sedan?

Avatar Fallback

Re: Svårt att fylla naturbruksgymnasierna!

repp  
#121828 De naturbruksgymnasier jag känner till har samma antal platser. :sad:

Avatar Fallback

Re: Svårt att fylla naturbruksgymnasierna!

r93  
#121830 Nä, det låter inte lockande, lägg till sämre lön än entrepenadförare....

Jag förstår inte varför det är en sådan skillnad på grävmaskiner och skördare.
Jag har en kompis som hoppade av skolan när han var 15 & började köra grävare och nu 20 år senare har han ett tiotal maskiner och 8 anställda. Hans maskiner går kanske mellan 6 - 7 timmar per dag och pengarna bara rasar in, visst han har jobbat hårt långa perioder men nu åker han bara runt och tittar på jobb och plockar med lite papper.

Jag är väldigt dåligt insatt i skogsmaskinbranschen men dom som man pratar med bara gnäller för dåligt betalt, för gammal maskin som bara går sönder, skogen dåligt röjd m.m....

Nä något måste hända.

Avatar Fallback

Re: Svårt att fylla naturbruksgymnasierna!

Minken.  
#121832 Självklart att ungdomarna inte är intresserade efter att ha läst alla rubriker om kris och hört allt gnäll från dagens och gårdagens entreprenörer. Man ser inte annat än klagomål från branschen nuförtiden. Är det verkligen så j-vla illa?

Avatar Fallback

Re: Svårt att fylla naturbruksgymnasierna!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121838 Om det blir färre förare kommer priserna de förare som finns kvar kna ta ut att komma gå upp. Om priserna går upp, kommer det antagligen bli fler som blir intresserade av att jobba.

Det brukar vara arbetsgivare som vill hålla uppe antalet utbildade, för att kunna hålla nere lönen.

Avatar Fallback

Re: Svårt att fylla naturbruksgymnasierna!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121851 Har en släkting som gått på Vreta. Tror ni han jobbar i skogen? Nej, han hade för liten
erfarenhet så det kunde inte bli tal om anställning.
Kortare perioder på diverse dåliga skotningsjobb fick han.
Naturligtvis med en usel lön.
Han kör nu taxi istället.

Användarvisningsbild

Re: Svårt att fylla naturbruksgymnasierna!

BorN  
#121857 Min lillebror går just nu på kvinnerstaskolan och jag tycker att de har alldeles för lite praktisk utbildning på maskinerna, det är bara en massa fjoll med miljökunskap och ekologi, inte konstigt att företagare som mig inte vill ha ut nyutexaminerade elever som inte kan köra maskin...
Skolorna måste fan ta och skärpa sig och bli lite hårdare och mer praktiskt inriktade!

Allt handlar om intresse och det är skolornas skyldighet att skapa det intresset, tror fan jag ska bli lärare på någon skola när jag är gammal och rik, då jävlar skulle eleverna få slita :grin:

Själv gick man IT, men råkade halka in på röjning och jobbade med det i 3 år sen fick man in en fot och visade intresse för maskiner och vips, 7 år efter utbildning så har man det verkligaste datorspelet som jobb :wink:

Användarvisningsbild

Re: Svårt att fylla naturbruksgymnasierna!

#Pontus#  
#121860 förstå mej inte fel nu! :) . men om ni som kör slutar gnälla inför ungdommens öron så kanske det blir lite mer intresse !

tillexempel jag som vill börja köra maskin får altid höra att det är så stressigt , svårt , dålig lön , man får ont överallt , osv jag kan göra listan lång , men okej att det är stressigt (som dom flästa andra jobb) men om man fortsätter å pratar med en som kör så tillslut så är det inte så farlit inte skulle då han byta ut de mot nått annat jobb ! nu säjjer jag inte att alla är så men en del !

som när jag sökte praktik plats så blev jag mer eller mindre utskälld en gång när jag ringde å frågade om jag fick ha praktik där en vecka! å då skulle jag bara åka...


Och att ett företag måste våga anställa en nybörjare, som det är just nu måste man vara 25år och ha 15års erfarenhet , vilket är omöjligt...

Själv ska jag börja utbilda mej till skogsmaskinförare den 27nde april om allt går som planerat :)

Avatar Fallback

Re: Svårt att fylla naturbruksgymnasierna!

Jonas Nilsson  
#121862 jag tror inte det är fel på utbildningen som sig ! allt handlar om intresse och den rätta gnistan ! vill du lära dig köra maskin och går tex på vreta så är det inga problem ! och lära sig det ! går själv 3 året på vreta nu och har haft jobb klart sedan min första praktik vecka i maskin ! doch många som går utbildningen utan att vara intreserade och går därför ut utbildningen utan att på långa vägar kunna betraktar som utbildade förare !

Avatar Fallback

Re: Svårt att fylla naturbruksgymnasierna!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121878 Utan några som helst personliga kontakter så är det mycket svårt att få in en fot i skogsbranchen.
Du Jonas kanske är undantaget, vad vet jag. En som är uppväxt i ett villaområde utan anknytning
till skogen har det så mycket svårare.

Avatar Fallback

Re: Svårt att fylla naturbruksgymnasierna!

roger82  
#121888 Själv är jag utbildad till skogsmaskinist och har kört runt 7 år, utbildar mig till verkstadstekniker/verktygsmakare nu. Man borde väl komma någonstans med utbildning i 2 bristyrken? Skogen är inte så bra på att hantera individer tex när de gäller hälsan som i mitt fall... Men man kanske försöker igen vad de lider, man saknar jobbet så ljuspunkter finns det med skogen också!

Användarvisningsbild

Re: Svårt att fylla naturbruksgymnasierna!

Houthakker  
#121973 Södra hjälper till!!!!! Produktionsstopp över hela leden, drygt 2mld vinst men det finns ingen pengar att betala till entreprenörena så att det får lite lön. Hur kan Ni gå med på detta??? Inget under att man inte vill köra maskin åt dem.

Avatar Fallback

Re: Svårt att fylla naturbruksgymnasierna!

Mikko 86  
#121976
Jonas Nilsson skrev:jag tror inte det är fel på utbildningen som sig ! allt handlar om intresse och den rätta gnistan ! vill du lära dig köra maskin och går tex på vreta så är det inga problem ! och lära sig det ! går själv 3 året på vreta nu och har haft jobb klart sedan min första praktik vecka i maskin ! doch många som går utbildningen utan att vara intreserade och går därför ut utbildningen utan att på långa vägar kunna betraktar som utbildade förare !

Sen hjälper det ju till om man får en påse bauggeter och en trädildo i skallen inför 20 pers, samtidigt som absolut högsta chefen står och håller tal ;). Den pöjken ska vi ha!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).