Traktorer och processorer

Kombinerad transmissions- och hydraulolja

3 inlägg 10220 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kombinerad transmissions- och hydraulolja

hammer1975  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9539 Hej!

Först måste jag bara gratulera till ett mycket informativt och intressant forum! Jag är inte direkt nån mekaniker så ursäkta om min fråga är korkad!

Jag har precis insförskaffat en IH 685XL 4WD, om jag förstått det rätt så är bakaxel med transmission och hydraulik lika som på en BM500/2200. Jag har också en Kellve skogskran (med wirespel) från 1984 som jag tidigare kört på en BM650. Jag har ett litet problem vad gäller hydrauloljan, i 650n var det separat hydraulsystem som jag körde nån äldre "standard" hydraulolja i. Men i IHn är det kombinerad transmissions/hydraulolja (Agrol Hybran transmissionsolja).
Jag har frågat lite på traktorfirma och de säger att det inte är någon bra idé att blanda oljan i kranen med traktorns.

Hur ska man enklast fixa detta, räcker det att koppla in matningen till traktorn och returen i en dunk och köra ut den gamla hydrauloljan under några sekunder? Ska jag också koppla bort alla slangar från ventilpaketet och tömma ur den olja som går? Eller har ni några andra bra idéer?

Kan det finnas några problem med att köra Agrol Hybran i min skogskran, kan det uppstå skador på kolvar/wirespel/ventilpaket/slangar?

MVH Magnus



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9546 Allra säkrast (och kladdigaste) är nog att lossa alla slangarna på ventilen och låta oljan rinna ut i en dunk allt kommer nog inte ut ändå men sen byta olja i låda/bakaxel efter att ha provkört en del(utan att dra runt på vägen).

Har för mej att bromsarna inte mår bra av hydralolja.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9565 Hej,

tror nog att BM500 hade bakändan från IH 574/674 men det är ju inte så viktigt.

Skall du försöka byta oljan som är i kranen så tänk på att det är säkert minst 15 liter du måste få ur och den mesta finns i cylindrarna så lossa slangarna hjälper inte så mkt. Är du lite flink och tänker till så kan du köra ur den gamla oljan i kranen med hjälp av den nya.

MVH

MN

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).