Bioenergi

ni som har sammanhängande vedmaskiner

10 inlägg 7263 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ni som har sammanhängande vedmaskiner

skogsflane  
#120028 alltså klyv, kap, mm i samma maskin. -- vad rekommenderar ni för mig:

jag gallrar för ved nästan 90% av virket, flishögar borträknat, heltid nu. behöver en billig effektiv maskin som sköter mycket själv. har bara erfarenhet av gammaldags isär-maskiner, kap, klyv. vad ska jag köpa?

vilka sorter finns det och skiljer det i automatiseringsgrad?
vilka märken rekommenderas? och inte
finns det inte nåt fanstyg som både driver fram, kapar, klyver och sen läggert i säckar?



   TS
Avatar Fallback

Re: ni som har sammanhängande vedmaskiner

Bengt olsson  
#120036 Tajfun är en rejäl maskin för rimliga pengar.

Användarvisningsbild

Re: ni som har sammanhängande vedmaskiner

stegmaster  
#120096 Du får nästan reda ut vilka dimmensjoner maskinen ska klara av, och hur mycket er billigt???

Avatar Fallback

Re: ni som har sammanhängande vedmaskiner

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120097 Om du kör heltid så får du glömma det där med "billigt" Man får nog precis vad man betalar för. Jag började grunna på en pw-klipp. Sen en Japa 300. Nu lutar det åt en Hakka-Pekka 2X30

Avatar Fallback

Re: ni som har sammanhängande vedmaskiner

Bengt olsson  
#120170 Varför köpa en röd med en massa remmar när du kan köpa en BLÅ!

Avatar Fallback

Re: ni som har sammanhängande vedmaskiner

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120173 Tajfun eller Kisaved.

Har själv en Hakki Pilke Easy El/traktordriven. Den har remdriven sågdrift=stark och snabb. Tror att sågen ger 13-15hk.
Dock är det noga med remspänningen eftersom lös spänning=risk för slirning, för hård spänning=risk för att växeln havererar.

Tror att den bästa lösningen är en kolvmotor som driver sågen.
Har svårt att tro att en billig kugghjuls hydraulmotor klarar alla start och stopp i längden.

Användarvisningsbild

Re: ni som har sammanhängande vedmaskiner

stegmaster  
#120185
Zalman skrev:Tror att den bästa lösningen är en kolvmotor som driver sågen.
Har svårt att tro att en billig kugghjuls hydraulmotor klarar alla start och stopp i längden.

Vet inte hur billig min hydraulmotor til sågen er(samma typ som Kisa, men inte Parker), och den har hengt med sedan ny 2004, och fortfaranda lika frisk.
Men på andra sidan kjör jag inte start och stopp på varje kubbe, utan håller igång sågen til stocken er slut, eller en kubbe går på tvärran i klyven.
(Styr själv när sågen skal gå).
Skulle ju kunna bli lite mer slitasje på svärd och kedjor, men inget jag har märkt mycket til.
Er igång på 3 svärdet sen 2004, så det er vel inte så illa.
Svärd och kedjor ifråga er oregon .404
Hydraulmotor til inntrekksmattan er den som fått mest stryk. Bytt den engång nu i höst.
Merkte att den blev svagare och ryckig.

Avatar Fallback

Re: ni som har sammanhängande vedmaskiner

mb track  
#120196 hakki-pilke aå palax 35 bra vedmaskiner händer väl att remmar går någon gång i hakki men är väl bagateller en mkt bra vedmaskin tycker jag alltså 1 x 37 har en ny palax nu de är väl lika i kvalitet som hakki fördel kedjan roterar endast vid kap mindre med remmar blir inte så mkt spån inne i maskin på palaxen prövade dalen den norska 1 vecka bra även den den hade ställbar hastighet på transporttören av de tre födrar jag sjäv palax 35 8 ton klyv om det är grovt kvistigt

Användarvisningsbild

Re: ni som har sammanhängande vedmaskiner

Åke Nilsson  
#120203 Hej!
Vill du ha en maskin som klarar av jobbet och klyver i lämpliga bitar minst 6 delar kör själv alltid med 8 delar
för att alltid garanterat få klyvet måste du ha tryckkraft minst 10 ton våran trycker 13-14 ton och
då kör man nästan aldrig fast har hänt 1 ggr per /år.

Vi har en woodmax 1x 42 med matarbord woodmax som gått klanderfritt snart sedan 2008
Maskin är mest lämplig till grövre virke mellan 10cm- 30 cm men klarar 40cm i diameter.

Ska du köra klent upp till 20cm är det en Bilke som gäller fast dom har tendens att nöta upp bandet på dom
samt att veden blir för stora delar när den klyver i mitten.

woodmax har flera tandade valsar före bandet så att inte stocken ska stå och slira .

En visst prisspann mellan bilke 60 000- woodmax drygt 160 000kr +moms

Åke.

Avatar Fallback

Re: ni som har sammanhängande vedmaskiner

Nablus  
#185019 Anbefaler Duun VM 420. Får den for ca. 100K+mva med hydraulisk stokkbord. Synd den norske forhandleren AK Maskiner suger noe jævlig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar