Skördare

FORESTLINE

46 inlägg 25682 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

FORESTLINE

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9449 Hje vad tror ni om den nya maskinen Forestline som visades på elmia? den ska ju kunna byta byta mellan skotare och sködare i midjan... tyckte själv att det så jäkligt vettigt ut även om den inte var färdigbyggd..



   TS
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9454 Kunde man växla? Varför visade man inte det då?

Det var väl två år sedan det var en artikel om maskinen i ATL, och tydligen har man inte lyckats få det att fungera så väl att man ville visa upp det.

Fungerar det är det väl en mycket intressant maskin, och man har arbetat en hel del med att göra den servicevänlig.

Skall bli spännande att se vad som händer framöver.

//.D

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9481 jo jag tror att det var det som skulle vara deras grej...patade med en kille där som visade lite bilder om hur det var tänkt att det skulle bli....jo visst är detta en väldigt smart lösning, men man kan ju tänka att priset springer iväg ganska så duktigt??

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9488 Har inte förstått vitsen med en kombimaskin.

Om man köper en ny maskin vill det till att den går ett antal timmar/vecka för att det skall gå ihop. Har inte så noga koll på priser, men kan anta att en kombimaskin kan kosta kanske 50% mer än en "normal" skotare eller skördare. Och då vill det till att maskinen får gå. Problemet är bara att halva maskinen måste stå still då den andra halvan är igång. Möjligen kan man ha igen något i livslängd på bakdelarna, vad värde det nu kan ha.

Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9491 Vad händer när de börjar bli lite glappt?
Snö, frusen lera...

Men tänk vad smidigt när man kör ner sig! Bara koppla av och åka därifrån! :D

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9499 En kombimaskin kostar väl liknande vad en skördare kostar,ska du köra med ett vanligt system blir det ju kostnaden för en skördare+en skotare.
Du slipper ju även en extra flytt,som kan göra rätt stor skillnad på mindre objekt.
Sen kan man ju variera arbetet,skörda på dagen skota på kvällen. Man gör ett bättre jobb med skördaren i dagsljus,så är det bara.
De kombimaskiner som finns nu är jag dock lite skeptisk till,valmets och ponsses. Blir lite för mycket kompromiss. Men denhär nya har man ju en "riktig" skördarabakända med skördarkran.




Ernst skrev:Har inte förstått vitsen med en kombimaskin.

Om man köper en ny maskin vill det till att den går ett antal timmar/vecka för att det skall gå ihop. Har inte så noga koll på priser, men kan anta att en kombimaskin kan kosta kanske 50% mer än en "normal" skotare eller skördare. Och då vill det till att maskinen får gå. Problemet är bara att halva maskinen måste stå still då den andra halvan är igång. Möjligen kan man ha igen något i livslängd på bakdelarna, vad värde det nu kan ha.

Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9502
Engstrand skrev:En kombimaskin kostar väl liknande vad en skördare kostar,ska du köra med ett vanligt system blir det ju kostnaden för en skördare+en skotare.
Du slipper ju även en extra flytt,som kan göra rätt stor skillnad på mindre objekt.
Sen kan man ju variera arbetet,skörda på dagen skota på kvällen. Man gör ett bättre jobb med skördaren i dagsljus,så är det bara.
De kombimaskiner som finns nu är jag dock lite skeptisk till,valmets och ponsses. Blir lite för mycket kompromiss. Men denhär nya har man ju en "riktig" skördarabakända med skördarkran.





Men hur gör man när man flytta denna typen av kombi maskin?
Går det att koppla på skotarvagnen efter skördar delen?

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9503 Man kopplar skotarvagnen framtill med ett vanligt drag (adapter i skotarvagnens midja) och har skördarvagnen kopplad i midjan.

//.D

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9523 jag tror att priset kommer bli högre än för en sködare... på denna maskin måste du ju även betala för skotardelen...Men jag tror ju att man tjänar på det i det långaloppet...Jag vet inte hur man flyttar på väg ,men det e ju inte konstigare än att dra kojan efter maskinen...det borde det inte vara iallafall

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9524 Jag vet en som har kört lite med valmets kombimaskin 801 tror jag den heter.. den är det ju ingen redig sködarkran på... det är ju något mellanting på den ... han sa iallafall att den var odugglig att skörda med... att lasta av var även ingen höjdare..

   TS
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9529
timberjack810c skrev:Jag vet inte hur man flyttar på väg ,men det e ju inte konstigare än att dra kojan efter maskinen...det borde det inte vara iallafall


Enligt de på mässan så kopplade man den som jag beskrev... men ditt påstående om kojan gör att man funderar på hur man gör med kojan :)


//.D

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9533 ja det kan man ju undra...det blir ju jäkligt långt med kojan också...frågade du dom när den skulle bli klar??? sättas i produktion??

   TS
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9540 Nä, det frågade jag inte. Det fanns två prototyper på Elmia, och jag förstod fanns det någon till rullande i skogen.

Antar att det lär dröja ett tag innan man byggt någon produktion kring maskinen.

//.D

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#28260 Hej,
Det har varit relativt tyst från Forestline, var dock inne på deras hemsida och det verkar som det börjar hända lite för dom iaf.

Är det någon som har mer info, det skulle vara intressant att höra mer?

Flyttade f.ö denna tråd från skotare till skördare (det verkar vara i första hand skördare det är frågan om).

Användarvisningsbild
masterchief  
#28266 Vad jag fattat så har de en maskin levererad till kund och ett par på under byggnad.
Har en bekant som ska jobba som säljare med forestline bara de kommer överens om vilkoren..
I nuläget har de några kontrakt färdiga, med inbyten etc...
De har en H8a till försäljning som de fått i inbyte, om den inte är såld i skrivande stund.
Vad jag vet så har ingen kombimaskin sålts än utan bara som skördare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).