Uppvärmning

Veto Flisomat

30 inlägg 19722 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Veto Flisomat

repp  
#119476 Hej
jag har eldat med flis sedan 1977 och använt en skogma stoker. som ni säkert förstår har den snart gjort sitt. Jag håller nu på att bygga nytt pannrum, nuvarande pannrum finns i huset, och hade tänkt köpa en Veto flisomat och en Veto 30 stokerpanna. Tidigare har jag bara hört gått om detta system, men nu har jag börjat höra lite annat.
Jag tar tacksamt emot information av någon som har erfarenhet av Veto flisomat och panna, både bra och dålig.



   TS
Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

Pelle  
#119639 Hej Du är inne på helt rätt utrustning

Jag har en 40kw vetomat , och erylpanna.
Har kört i 3år utan problem.

Vad har du för flis?
Om du tänker elda "färsk" flis dvs. fuktig flis så är det att rekomendera en stoker.

Min flis ligger på ca:30% och det funkar bra.

Pelle

Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

repp  
#119645 Hej!
Vi är några som delar på en äldre hugg som flisar smått. Jag hugger min ved på vintern och låter den torka under sommaren. De flesta åren blir flisen väldigt torr men jag har aldrig kollat fukthalten.

Tanken med ett nytt system är bl.a att kunna köpa "industriflis" om det kniper något år.
Hur grov flis kan du elda med?

Repp

   TS
Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119646 jag har veto (miljö) 30... Förvisso bara ved eldning, Men tycker den funkat bra....

Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119654 Vikten av att ha pannrummet i särskild byggnad
http://www.corren.se/ostergotland/motal ... =&menuids=

Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

Pelle  
#119719 Jag hugger min ved på vinter och låter den torka över sommaren , flisar på hösten i en 40kbm container + några gånger under vintern, då är fuktigheten ca:30-35%
Det funkar bra till vetomat.
Den flis som jag flisar är ca:20-30mm
Har provat att elda industriflis dvs. 50mm och det går bra.
Ta kontakt med energiteknik för att få referenser som du kan besöka, vad i landet bor du?

Pelle

Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

repp  
#119741 Jag har varit i kontakt med energiteknik för ca två år sedan och då hade de inte någon anläggning i närheten som de ville hänvisa till.

Jag bor i Kronobergs län och närmaste återförsäljare finns i Växjö. Har försökt få kontakt med dem ett antal gånger men det fungerar dåligt. Har funderingar på att köpa anläggningen direkt från energiteknik istället.

Repp

   TS
Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

Pelle  
#119752 Ta kontak med LT Energiteknik AB;

Nybyggargatan 1 B, 931 54 Skellefteå
Tel: 0910-346 00

Prata med Kimo han är bra om du har frågor.

Pelle

Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

repp  
#119767 Tack, det ska jag göra så fort jag kan.

Repp

   TS
Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

repp  
#120007 Finns det fler som har erfarenheter av Veto Flisomat så tar jag tacksamt emot era sunpunkter.

Repp

   TS
Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120515 Hej
Jag har Vetos lite större stoker på 60kw o vetos panna 40kw.Har funkat kanon i 7år.Nu är det dax att byta fläkten.Har servat under sommaren med olje byte i växlar o rengöring allmänt.Hugger under vintern o lagrar täckt ivälta över sommar ,flisar 40ms3 åt gången, olika flisstorlekar går bra.

Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

repp  
#120555 Vad har du/ni för bränslebehållare? Är det vetos egna eller har ni byggt något själva?

Jag har själv tänkt mig vetos behållare med en volym på 1,7m3 och fylla med frontlastare alt. ett föråd med skrapor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120593 Har vetos egna 4m3 utbyggbar till 8m3.Bra lock med tätning så förhindras bakbrand pgr att inget syre tillåts komma den vägen,övrigt så sitter vaxpropp med 10liter vattenbehållare kopplad på matatskruv o sedan värmekännare med vatten tillförsel från kran om det blir riktigt varmt.Fyller med lastare o snöskopa.

Avatar Fallback

Re: Veto Flisomat

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120650
repp skrev:Finns det fler som har erfarenheter av Veto Flisomat så tar jag tacksamt emot era sunpunkter.

Repp
Jag har också en Vetostoker och Veto panna som funkar bra. Det bästa är att ha
torr flis, helst ha legat över ett år och randat veden när man huggt, alt. processor kört. Det funkar
även med fuktigare flis men det går åt så mycket mer. Jag känner flera stycken som har Veto och
alla verkar nöjda. Vad har du hört för negativt?

Användarvisningsbild

Re: Veto Flisomat

Bax  
#120662 En bekant åt mig har en Veto, han har problem med bakbrand. fram på vårvintern får han gå över till att elda fuktigt sågspån.

Eltändning ska det va!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).