Traktorn i skogen

Glapp i elsystem Nuffield 10 42

23 inlägg 13091 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Glapp i elsystem Nuffield 10 42

aywa  
#119226 Hej!

Jag har en Nuffield 10 42. Går bra som bara den i motor och allt annat. MEN, det är glapp
någonstans. Ibland startar jag den som vanligt med nyckeln och allt går som det ska. (Tecken på
att elen funkar är att tutan ljuder vare sig tändningen är på eller inte).

Problemet är att detta funkar sporadiskt... Ibland går elen hela vägen och ibland så
är det glappt någonstans/ alternativt dålig kontakt.

Fråga 1. Hur mäter man enklast upp detta, jag är dålig på att mäta elektronik och undrar
hur man kan gå tillväga.

Fråga 2. Hur tjuvkopplar jag eländet. Tänkte att det viktigaste är ju inte att lampor och allt sånt funkar just nu,
utan jag vill helst bara kunna starta upp motorn så jag kan använda den överhuvudtaget. Som jag förstår det så kan man dra en separat kabel (typ startkabel) från batteriet till startmotorn (?) och på så vi komma förbi det område som felar?

Tack på förhand för svar!



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

viktor meck  
#119365 det går ju att tjuvkoppla på det sättet du säger men du måste ju glöda på stiften med och om du har en eldriven bränslepump så måste den ju ochså ha ström. vet inte hur det ser ut på denna traktor. men det funkar bra att tjuvkoppla den så

Användarvisningsbild

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119368
viktor meck skrev:men du måste ju glöda på stiften med o


Nä, det behövs inte på 10/42.

Användarvisningsbild

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

viktor meck  
#119369 bra att du sa det. men det kan ju vara andra saker som behöver ström hela tiden. men testa att tjuvstarta den.om det funkar tar du en kabel från batteriets pluspol och drar den fram till förarplatsen och monterar en strömbrytare där som tål så många ampere som det går till startmotorn under startögonblicket. sen monterar du en till kabel mellan strömbrytaren och startmotorn. då kan du alltid starta den :) :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119370
aywa skrev:Fråga 1. Hur mäter man enklast upp detta, jag är dålig på att mäta elektronik och undrar
hur man kan gå tillväga.


Traktorn har ett väldigt enkelt elsystem utan elektronik som det är ganska lätt att både mäta på och att följa. Har du el-schemat?
Då mäter du snabbt upp från startnyckeln plus ljusomkopplaren till alla andra delar med en vanlig multimeter. Kom ihåg att det är plus-jord bara. Allt utgår från ljusomkopplaren och startnyckeln, har du hytt med värmepaket så har du dessutom en knapplåda nere till höger, men den matas troligen direkt, har egen säkringslåda, så den behöver du inte bry dig om.
(Fast det där med enkelt, kan jag säga nu när jag slitit med det ett antal gånger, då blir det enkelt :wink: )

Avatar Fallback

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

axwell  
#119382 Fråga 2-99: Kontaktspray "överallt", upprepa nästa dag, mera kontaktspray, låt verka någon dag, på den igen!

Dieseldimman gör att du får dålig kontakt, tjuvkoppla ingenting förrän sprayen har fått chansen.

En huvudbrytare direkt efter batteriet måste du absolut ha, inte bara för att försäkringen kräver det!

Avatar Fallback

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

j-eg63  
#119384 Ägde själv en nuffe på 70 talet tror det var en 10-42 Kan du hitta den ledning som går från startnyckeln till startmotorn kolla om den är färgmärkt provlampa går bra använda vid spänningsprovning Förmodligen är det i startnyckelkontakten glappkontakten finns

Avatar Fallback

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

aywa  
#119405 Många bra svar! Tack! Ska pröva med både det ena och andra
tänkte jag;) Om jag till slut nu ändå väljer att tjuvstarta
den, var från det egna "nya" startanordningen skall
kabeln till startmotorn fästas på just startmotorn? Som
olovligt kass på elektronik så finns det ju flertalet
platser på startmotorn att fästa kabeln?
Kan jag förstöra typ generator eller något annat på
nuffielden genom att tjuvkoppla den, tänkte om jag behöver
koppla om/ koppla bort nåt annat när jag gjort egen
startanordning?

Tror att glappet sitter på "grejen" innan elektronikboxen,
tidigare har jag kunnat vicka lite på kablarna där
o tagit bort rost o fått skiten att starta, men nu vill det
sig inte, skall ju såklart undersöka ev glapp i startnyckel
också. Tyvärr såg jag att det var grymt bökigt att komma
åt detta, men måste ju göra det på nåt sätt;)

Ha det bra så länge!

   TS
Avatar Fallback

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119411 Har du en likströmsgenerator så går den nog åt pipan om du kör utan kontakt mellan den och batteriet, den kabeln ska du låta sitta kvar :smile:

Är tillslaget på startmotorn elektriskt (solenoid) eller mekaniskt. Ja menar behöver du bara vrida om nyckeln när du startar eller måste du trycka eller dra i nån spak också?

Avatar Fallback

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

aywa  
#119424 Ok, då låter jag allt vara kvar som det är
och "lägger bara till" med den egna anordningen.

Vad gäller den vanliga starten så behöver jag bara vrida utan
Några som helst extra åtgärder. Tänkte du på om jag skulle
behöva ta hänsyn till detta vid ev skapande av egen anordning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

totte  
#119439 Känner du inte nån som kan lite om elektriska saker? Vill inte vara oförskämd, men det verkar som du skulle behöva lite hjälp och instruktioner på plats. Visserligen så är 12 V inte livsfarligt i sig, men krafterna i ett batteri kan ställa till det ordentligt och det är rätt lätt att bränna sönder generator och annan utrustning om man inte vet hur det skall gå till. Man kan fixa sig själv rejäla brännskador också. Ursäkta ett kanske påfluget råd!

Avatar Fallback

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119441 Tjuvkoppla :roll:

Sätt en skruvmejsel ( modell lite större ) mellan +-polen och den lilla ledningen som är fäst på solenoiden på startmotorn ( som kommer från startnyckel via startrelä )
Sprakar lite först men sen går han :mrgreen:

Visstja,sätt på tändningen först 8)

Avatar Fallback

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119492 Nja, det var det som Simba beskrev ovan jag tänkte på, det förutsätter att tillslaget är elektriskt :grin: Fast din är väl plusjordad så då har du nog minus på startmotorns matning. :wink: men det spelar ingen roll för du gör ju bara som det beskrivits ovan så blir det bra. :P

Avatar Fallback

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

aywa  
#119566
totte skrev:Känner du inte nån som kan lite om elektriska saker? Vill inte vara oförskämd, men det verkar som du skulle behöva lite hjälp och instruktioner på plats. Visserligen så är 12 V inte livsfarligt i sig, men krafterna i ett batteri kan ställa till det ordentligt och det är rätt lätt att bränna sönder generator och annan utrustning om man inte vet hur det skall gå till. Man kan fixa sig själv rejäla brännskador också. Ursäkta ett kanske påfluget råd!



Ingen ursäkt krävs;) förstår din "oro"=p
Jag är en relativt duktig tekniker i de flesta fall,
men el har jag aldrig riktigt kunnat sätta mig in i... Har kontakter som säkert
hjälper mig, samtidigt vill jag lära mig...

Iden om tjuvstarta innebär ju inga större ingrepp, men
kommer till att ta hjälp till våren när det
är varmare ute för att se vart det egentliga felet sitter.

Men jag lovar, jag skulle inte pilla med
problemet om jag blir minsta osäker, det
är ju därför jag har er att fråga som kan detta;) :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glapp i elsystem Nuffield 10 42

totte  
#119668 Jamen dåså, om du är en hygglig tekniker annars så kan du lära dig, inga problem. Du behöver bara nån som redan kan och som visar och förklarar, så får du snart häng på det med. Lycka till!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).