Skogsröjning

Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

21 inlägg 32005 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

Cerwinbob  
#99367 Kör själv en Stihl FS 480 med långt rigrör tycker den går underbart. 45 min på en tank med hård belastning är inget problem. Har den nya X-fit selen med sitter väldigt bra känns knappt som man har den på sig. Dock så håller jag med föregående om att den är lite bråkig har haft problem med att hållaren till fästkroken släpper.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

rabbit70warhammer  
#99541 har kört husqvarna 345 och stihl 480. Tycker personligen att stihl andas mer proffs än vad husqvarna gör. Visserligen kan husqvarnan var bra när det är grovt men jag skulle ändå välja stihl 480 där också om jag välja. Effekten är mindre på stihlen vilket gör att den är mindre törstig, dock ingenting man märker nått av anser jag. Enda grejen som är bättre på husqvarna är selen enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

rabbit70warhammer  
#99542 har kört husqvarna 345 och stihl 480. Tycker personligen att stihl andas mer proffs än vad husqvarna gör. Visserligen kan husqvarnan var bra när det är grovt men jag skulle ändå välja stihl 480 där också om jag välja. Effekten är mindre på stihlen vilket gör att den är mindre törstig, dock ingenting man märker nått av anser jag. Enda grejen som är bättre på husqvarna är selen enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

röjjare  
#99625 345ans tank räcker lite drygt en timme.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

anersimyra  
#99768
BM 35 skrev:Köp en Stihl fs480 med lång rör och grässtyre vilken såg du får då kan användas till allt.

Och håller gör den bara att tanka och köra kan vara lite törstig då den är ny men sen du kört in den så kan du köra hårt i 45min på en tank,,Att selen är dålig är en smaksak jag gillar den och jag röjer yrkesmässigt,,

Finns ju en ny Stihl sele som är bättre men då håller inte krokarna på den något som Stihl borde få till tycker jag

Nä köp en Stihl så blir du nöjd garanterat finns inget alternativ


Varför inte slå till på en beggad 250 RX,jag har haft min i 26 år och bara bytt backar på den, trotts att den mest använts till grästrimmning under alla säsonger sen den var ny.
mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Husqvarna vs. Stihl - Röjsåg

Elfving  
#99816 Båda fabrikaten har saker som passar för proffs. Om man använder maskinen professionellt så spelar det knappast någon roll att Stihlen är en dryg tusenlapp billigare i inköp, men ryktet säger att Hva:s senaste generation av röjsågar kräver lite mer omtanke och service för att fungera optimalt. Kan säkert vara "barnsjukdomar" som inte är aktuella längre men om du skaffar Stihl så tycker jag att du kan känna dig trygg i en fungerande såg. Har en 480 som alltid gjort sitt jobb och kan rekommendera den.

Angående törstiga röjsågar rent allmänt så tror jag att detta är minst lika beroende på användaren. Olika personer kör sin röjsåg olika hårt, och att ge en generell driftstid mellan tankning blir väldigt beroende på föutsättningarna för just det jobbet. Rätt klinga (och rätt skärpa) påverkar förbrukningen det också. Bränsleförbrukning mätt i pengar kommer aldrig att kunna bli en avgörande faktor för val av såg, om det kostar 12 eller 17 kronor i timmen har försumbar betydelse för uppdragens totalpris.

Slutsatsen blir att köp det märke som du kan få bäst förtroende för (närhet till reservdelar etc). Inget av alternativen är direkt dåliga och är det dessutom nytt så skall det mycket till innan du behöver reservdelar i första taget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).