Verkstan

Olja växellåda

17 inlägg 30298 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Olja växellåda

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99258 Någon som har något förslag på olja för växellådan i min Nuffield -67. Oljan är gemensam för hydraulsystemet (total volym 47 liter). De som står i handboken tillhör oljebolag som inte finns längre :???:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Olja växellåda

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99286 Finns det inga viskositetsbeteckningar skrivna i handboken..?
Eller några andra beteckningar på oljan som bör användas enligt handboken..?
Har du torra bromsar på traktorn, eller går dom i samma olja som transmissionen?
Det finns en del kombi-oljor att köpa som funkar till både motor och transmission..
Men som sagt, så borde det ju finnas lite uppgifter om viskositet och annnan data i handboken..För det finns garanterat en ersättningsolja att tillgå.
MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Olja växellåda

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99288
Ulf skrev:Finns det inga viskositetsbeteckningar skrivna i handboken..?
Eller några andra beteckningar på oljan som bör användas enligt handboken..?
Har du torra bromsar på traktorn, eller går dom i samma olja som transmissionen?
Det finns en del kombi-oljor att köpa som funkar till både motor och transmission..
Men som sagt, så borde det ju finnas lite uppgifter om viskositet och annnan data i handboken..För det finns garanterat en ersättningsolja att tillgå.
MvH. Ulf


Det står bl.a. följande förslag:

Shell: Rotella 30 eller Multigrade alt
Castrol: Agriscastrol 20W30 alt
BP: Energol DD.30 el Tractor oil universal

Vad det bli på OKQ8?

Bromsarna är inte inblandade i detta, inte heller motorn, där har jag hitta olja. Det är enbart växellåda/hydraulik.

Jag frågar också för att någonstans har jag hört att man inte ska använda i syntetoljor i gamla traktorer på grund av den förstör mässing. Fast det kanske är äldre traktorer än min? :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olja växellåda

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99297 Jag kör med Castrol Multiplant 10W-30 i min Grålle, dvs. den används till växellåda, hydraul och bakaxel i samma tråg. Inköpt hos den närmsta MF-handlaren efter hans rekommendation, används tydligen av flera andra Grålle-ägare i bygden. Detta är en GL-4-olja som innehåller mindre andel tillsatser än GL-5 och den andelen skall inte vara tillräcklig för att orsaka korrosion i hydraulpumpens mässingsdelar. Innehållsförteckningen nämner dock kalciumsulfonat som ingrediens.

Om man surfar runt lite och söker på skillnader mellan GL-4 och GL-5 så finns det olika åsikter men de flesta verkar vara eniga om att GL-4 inte är skadlig för gamla traktorer, och inte nya Jinma heller för den delen, de verkar också ha mässing i hydrauliken någonstans.

Avatar Fallback

Re: Olja växellåda

foton  
#99298 Biltema har en olja som är spec. för traktorer, jag tror den heter Tractor universal den har samma betekning som MF olja. Till min Foton går den att annvända överallt.

Användarvisningsbild

Re: Olja växellåda

stegmaster  
#99308
th skrev:Om man surfar runt lite och söker på skillnader mellan GL-4 och GL-5 så finns det olika åsikter men de flesta verkar vara eniga om att GL-4 inte är skadlig för gamla traktorer, och inte nya Jinma heller för den delen, de verkar också ha mässing i hydrauliken någonstans.

Er inte GL-5 en hypoidolja, om man taler om växelolja??? :???:
Eller finns dessa graderinger(GL-4-5) ochså för andra oljetypar???

Avatar Fallback

Re: Olja växellåda

axwell  
#99328 Oljeguiden OKQ8
http://www.okq8.se/servlet/SearchProduc ... crOfYOut=0

BP ger detta svar, även Shell men Rotella "30" kanske heter 20W-30 idag. Swedol och många andra fristående handlare brukar tillhandahålla OKQ8:s produkter.
I motorn tycker jag att du skall unna nyförvärvet en helsyntetisk motorolja.
Skall titta närmare på din blogg.

Avatar Fallback

Re: Olja växellåda

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99340 Undrans om det inte är såhär

API GL 1 Växellådsolja utan tillsats av hypoid
API GL 4 Enkel hypoidtillsats
API GL 5 Dubbel hypoidtillsats

Jag tycker du ska ta en standard olja typ 10w till växellådan och hydraulen om du inte har våta bromsar.

Helsyntet tycker jag har en tendens att tränga ut i gamla tätningar och lösa sot vilket medför lite läckage och riskt för sotflagor i någon oljekanal där man inte vill ha detta.

Rätta gärna om jag trasslat ihop det med oljorna :-\

Avatar Fallback

Re: Olja växellåda

axwell  
#99341
kl-820 skrev:Helsyntet tycker jag har en tendens att tränga ut i gamla tätningar och lösa sot vilket medför lite läckage och riskt för sotflagor i någon oljekanal där man inte vill ha detta.

Om motoroljan kan komma in i förbränningsutrymmet där ev. sot kan finnas så är det något allvarligt fel. Däremot kan det vara en god idé att byta olja en gång till efter relativt kort tid, och då även filter.
Biltemas billigaste helsyntet klarar med råge kraven för denna motor.

Avatar Fallback

Re: Olja växellåda

valtra a 72  
#99349 Häll ej i någon helsyntetolja i en gammal motor.Köp agrololja på lantmännen, de har universaloljor till både motor och växellåda till överkomliga priser i 20liters dunkar.

Användarvisningsbild

Re: Olja växellåda

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99356 Det blev Biltemas olja, "Traktor universal" som verkade passa bra för växellådan och hydrauliken. Tack för alla goda förslag och råd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja växellåda

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99368 Hoppas allt blir till belåtenhet.......... :smile:

Hur mycke går det i ? :?:

Användarvisningsbild

Re: Olja växellåda

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99369 Om den är tom 55l, men det är den inte eftersom hydrauliken fungerar, så förhoppningsvis inte så mycket som ska i. Köpte 10 l

Vad är "våta bromsar" för övrigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja växellåda

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99372 Våta bromsar är precis som det låter..
Dom är inbyggda i bakaxeldelen och går i samma olja som transmissionen..
Torra bromsar ligger utanför traktorkroppen..som på en bil ungefär, och har följdaktligen ingen kontakt med någon olja..
Slarvigt förklarat kanske..Hoppas att du förstod vad som menas?
MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Olja växellåda

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99376 Japp, förstår, tack för det. Har med andra ord "torra bromsar".

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).