Vedmaskiner, flishuggar

Klipp(som blev nåt annat!)

65 inlägg 37416 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9905 Ja, klinga är inget man drar igång en tidig söndagmorgon iaf...
Och elkedjesåg som kap känns som en enkel konstruktion.

En sak till som jag tycker ser lite klent ut är just skyddsanordningen för kedjan, känns som att det kunde vara lätt och få in hand/arm mm... vid tillrättning av knubbe för klyvning.

Du skulle hemskt gärna få ta lite mer kort på såginfästningen och lite allmänna kort på övriga delar.
Har du fakta på vad pumpen leverar och motoreffekt?

10 000:- känns hyggligt bra, bygger jag själv så kan jag slå ut kostnaden på längre tid.
Dags att börja jaga delar.
Killen har ingen hemsida antar jag?

Trejon
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9909 Ang sågen! Som han gjort det så måste man använda båda händerna för att köra sågen o då är risken att få in handen där minimal.
Jag har ju tänkt köra sågen med en hand efter min ombyggnad o då gäller det nog att se till att det finnas ett bättre skydd.
Skall fixa bilder o data så fort jag får tid.
Nej någon hemsida finns inte men är du intresserad kan du få tel.nr.
Maskinen jag köpte var den sista i en serie på ca 20st. Det fanns 2st klippar kvar oxå.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback
krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9931 Suveränt med bilder, tack.

Ok, tvåhandsfattning då förstår jag att det inte är så stor skyddsbur.

En klipp trasar sönder för mycket tycker jag så de utgår som intressant.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13469
Magnus M skrev:Ang sågen! Som han gjort det så måste man använda båda händerna för att köra sågen o då är risken att få in handen där minimal.
Jag har ju tänkt köra sågen med en hand efter min ombyggnad o då gäller det nog att se till att det finnas ett bättre skydd.
Skall fixa bilder o data så fort jag får tid.
Nej någon hemsida finns inte men är du intresserad kan du få tel.nr.
Maskinen jag köpte var den sista i en serie på ca 20st. Det fanns 2st klippar kvar oxå.

Magnus M


Blir det mer bilder? :lol:

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13470 :oops:

Jag såg idag att jag hade visst lovat runt o hållt tunt!!
Säger såhär: Så fort det blir plats i verkstan ska den in o få lite justeringar utförda. Just nu står dock en traktor där med nerplockad motor så det tar nog till framåt jul skulle jag tro.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13474
Magnus M skrev::oops:

Jag såg idag att jag hade visst lovat runt o hållt tunt!!
Säger såhär: Så fort det blir plats i verkstan ska den in o få lite justeringar utförda. Just nu står dock en traktor där med nerplockad motor så det tar nog till framåt jul skulle jag tro.

Magnus M


Ser fram emot bilder =)

du får gärna lägga upp bilder på traktorn också :P

Avatar Fallback
krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15384 Nytt år, så nu är det dags för lite bilder Magnus :wink:


Min maskin är fortfarande på planeringsstadiet, har en viss tendens att spåra ur av någon konstig anledning.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15432 Traktorrenoveringen lunkar på. Bilder på det finns här:
http://fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=3680&postdays=0&postorder=asc&start=0

Det har dock stått still lite i helgerna då jag jobbar alla mellandagarna, jag har oxå vart i skogen o jobbat lite. Hugger vägkanter just nu.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

vedklipp

peo  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16642 Jag har en hammars vedklipp 5.5 hk, och jag tycker den funkar BRA .!
Klipper 2 lastbilstravar varje år. har haft den 3 år.
Går tyst och inget underhåll. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Klipp

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51736 Jaha det tog sin lilla tid men nu är iallafall maskinen ombyggd o provkörd. Har kört 3-4 kubik o det mesta fungerar som jag tänkt.
Lite bilder samt länkar till ett par filmklipp, lite sega kanske(måste lära mig videoredigeringsprogrammet snart :smile: ) .
Det enda som retar mig lite är vedträn som kapas o landar på kolven, dom åker med lite bakåt o blir hängande på sne. Det skulle nog va släppning på plåten där i bakkant(syns på filmen vid 3,27). Transportbanan har oxå fått sidor hela vägen då det ville trilla av ibland.
Om det ser lite tafatt ut på filmen så är det för jag filmade dom första kubben jag körde. När jag kört nån kubik flöt det på bättre.
Bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Filmlänkar:
http://www.youtube.com/watch?v=6iDiC8UJeCI
http://www.youtube.com/watch?v=Z3NN9o0vDpw

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51742 ser väldigt bra ut!

de som ser lite "farligt" ut är att sågen inte verkar ha någon nedre gräns, dvs den kan gå i apparaten och sabba kedjan, hoppas jag har fel.. :)

Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51746 Du har fel :smile: . Det stoppar mot ramen under sågbryggan!

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Yanmar 1502d  
#51794 Den verkar gedigen och det verkar vara stor kraft i klyven. Ser riktigt bra ut :grin:

Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51813 Det var inte så dumt det där, jag har funderat på ett inköp i 40tkr klassen men nu börjar jag mer och mer
tänka på ett hembygge med elkedjesåg och hydraulklyv bakom.
Det jag direkt ser är att du måste gå runt hjulet och stå bredvid sågen, kunde man lösa det så man kan stå
bakom hjulet hela tiden och slippa gå så nära sågen?
Pålastningsbord verkar åxå krävas för bästa effektivitet.
Avlastningsbord eller nåt måste dit så man slipper stanna arbetet så ofta.

Användarvisningsbild

Re: Klipp(som blev nåt annat!)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51816 Det där med hjulet är lite dumt som du säger. Först satt hjulaxeln precis där man står så jag flyttade den lite bakåt. Fast egentligen skulle jag vilja ha hjulen i andra änden som det är på de flesta köpemaskiner. Fast då måste något göras åt tyngdpunkten oxå för den är tyngst i den änden där hjulen sitter nu. Någon form av matning på bordet känns oxå som det skulle behövas. Just nu är det ganska lättmatat pga is o snö på virket som tur är. Det drivna avlastningsbandet funkar kanon o idag lyckades jag locka ut 13åriga dottern att plocka upp i lat o då flöt det på riktigt bra :smile: . Krävdes dock ett löfte om bonus på månadspengen :sad: .

Magnus M

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).