Vedmaskiner, flishuggar

vedsäsong 2010

24 inlägg 10344 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vedsäsong 2010

Tall  
#98831 Vilket sug det har varit på vedförsäljningen i år, är det någon mer som har märkt detta? :lol:



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: vedsäsong 2010

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98832 öhhh... JO :wink:

Avatar Fallback

Re: vedsäsong 2010

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99090 Japp, har sagt nej till flera nya kunder. Antar att den kalla vintern tömde mångas förråd, både säljare och eldare. Sen tror jag att det höggs mindre ved den här vintern, antagligen pga snömängderna, vilket i sin tur leder till att det finns mindre till salu. Vis av detta ska jag hugga ved som f-n i vinter och försöka lagra mer, samt att jag fått en del nya abonnenter.

Avatar Fallback

Re: vedsäsong 2010

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99092 Hur mycket höjer ni vedpriserna denna säsong?

Användarvisningsbild

Re: vedsäsong 2010

totte  
#99136 Min ordinarie vedleverantör högg inget alls själv i vinter, han har nån liten bandburen gallringskördare och som han uttryckte det, ingen idé att sitta i skogen och elda diesel på att inte komma nånstans. Men det var bra riv efter veden han tog ut från ett avverkningsuppdrag, jag och en till fick eftersom man är stamkund (hehe ursäkta vitsen) men annars sålde han inget. Har redan bokat nästa års lass från honom utifall att.

Avatar Fallback

Re: vedsäsong 2010

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99166
Zalman skrev:Hur mycket höjer ni vedpriserna denna säsong?

Jag mitt arma nöt är för dålig affärsman. Jag tog samma som ifjol, men å andra sidan så var de flesta såna som redan bokat förra året så det är väl inte mer än rätt. Men jag måste ta tag i mig själv och styra upp en bättre prislista. Just nu tar jag 3000 för en kärra på ca 9 m3 och 500 för en 1,5 m3 säck. Tyvärr har jag hamnat i nåt slags enhetspris, jag tar alltså detta både för torr och nyklyven ved i antingen 30 eller 50 cm. Inser att det inte är rätt. Till nästa år ska jag styra upp det där lite.

Avatar Fallback

Re: vedsäsong 2010

Henrik Petersen  
#99172 Hej totte!!

Du vet väl att dit senaste inlägg i denhär tråden är klart olagligt!!!!!. man får ALDRIG i sit inlägg skrive : "han har nån liten bandburen gallringsskördare" utan att bifoga bilder på denne. Fy skam på dig 😡 . Så iväg med dig och fotografera :lol:

Trevlig helg till alla

Henrik

Avatar Fallback

Re: vedsäsong 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99173 :lol:

Användarvisningsbild

Re: vedsäsong 2010

totte  
#99179 Hehe, nästan förutsåg reaktionen när jag skrev! Om jag bara visste var den står just nu så, men nån gång framåt hösten/vintern kommer den väl fram igen så man kan knäppa några bilder. Så får jag se sen om jag får lust att publicera dom här 😈

Användarvisningsbild

Re: vedsäsong 2010

stegmaster  
#99222
JF skrev: Just nu tar jag 3000 för en kärra på ca 9 m3 och 500 för en 1,5 m3 säck. Tyvärr har jag hamnat i nåt slags enhetspris, jag tar alltså detta både för torr och nyklyven ved i antingen 30 eller 50 cm. Inser att det inte är rätt. Till nästa år ska jag styra upp det där lite.

Klart du inte skal ta samma pris för tort och rått virke. Dessutan er 500 kr för 1,5m3 altför lite.
Ser här i Norge tar flera nu 1kr pr liter(altså kr 1500 för en 1,5m3 sekk. Då taler jag om björkved)
Har du veden lös i sekken eller stablat? Om du har den lös, skulle jag kjöpa 30cm om jag var din kund, så skulla jag få nästan dubbla av en sekk med 50cm, men du kanskje stablar veden i sekken ,eller???

Avatar Fallback

Re: vedsäsong 2010

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99223 finns ju lite tumregler med de här med pris, om ingen klagar har man för lågt pris, om nån klagar rätt lagom och om alla klagar så är de för dyrt... men man får kolla med den lokala regionen om vad de har för pris, och ett av de bättre sätten är väl blocket?

Avatar Fallback

Re: vedsäsong 2010

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99264
stegmaster skrev:
JF skrev: Just nu tar jag 3000 för en kärra på ca 9 m3 och 500 för en 1,5 m3 säck. Tyvärr har jag hamnat i nåt slags enhetspris, jag tar alltså detta både för torr och nyklyven ved i antingen 30 eller 50 cm. Inser att det inte är rätt. Till nästa år ska jag styra upp det där lite.

Klart du inte skal ta samma pris för tort och rått virke. Dessutan er 500 kr för 1,5m3 altför lite.
Ser här i Norge tar flera nu 1kr pr liter(altså kr 1500 för en 1,5m3 sekk. Då taler jag om björkved)
Har du veden lös i sekken eller stablat? Om du har den lös, skulle jag kjöpa 30cm om jag var din kund, så skulla jag få nästan dubbla av en sekk med 50cm, men du kanskje stablar veden i sekken ,eller???

Veden ligger kastad i säcken. Hänger upp säcken i lastaren och ställer den under elevatorn.
Skiljer det verkligen så mycket på 30 och 50 cm när man mäter stjälpt mått? Jag antog att det skillde lite grann, men trodde inte det var så mycket. Jag säljer endast blandved. Försöker få med en en skaplig mängd björk i varje lass/säck. 1500/m3, är det travad eller stjälpt mått?

Avatar Fallback

Re: vedsäsong 2010

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99266
kisaved skrev:finns ju lite tumregler med de här med pris, om ingen klagar har man för lågt pris, om nån klagar rätt lagom och om alla klagar så är de för dyrt... men man får kolla med den lokala regionen om vad de har för pris, och ett av de bättre sätten är väl blocket?

Hehe, det var en bra regel. Då kan man anta att jag har ett lite för lågt pris. Tyvärr har det blivit så att det pris jag tar för 50 cm nyklyven ved har blivit det folk räknar med att det kostar.

Användarvisningsbild

Re: vedsäsong 2010

stegmaster  
#99301 Nåvel, om du har blandved och 50cm ved löst i sekken, så blir det lite annorlunda. (märkar du inte at det går åt mycket mindre virke för att fylla en sekk ,när du kjör 50cm? :shock: )
Fast 500 kr 1,5m3 var lite endå. Det bästa er ju att öka lite på priset varje år, så at du inte behöver ta så stora prishopp i taget.
Alt annat stiger ju i pris varje år, så varför skulle inte veden det???

Avatar Fallback

Re: vedsäsong 2010

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99306
stegmaster skrev:Nåvel, om du har blandved och 50cm ved löst i sekken, så blir det lite annorlunda. (märkar du inte at det går åt mycket mindre virke för att fylla en sekk ,när du kjör 50cm? :shock: )
Fast 500 kr 1,5m3 var lite endå. Det bästa er ju att öka lite på priset varje år, så at du inte behöver ta så stora prishopp i taget.
Alt annat stiger ju i pris varje år, så varför skulle inte veden det???

Jo, du ha helt rätt. Jag började med min svärfars gamla priser och tycker jag har höjt hutlöst mycket sedan dess- Dock, varje gång jag höjt så har det aldrig knorrats nåt.en liten justering, som speglar timmarna och voymen råvara är nog på sin plats. Återkommmer när jagn fnulat färdigt på lämpliga prisnivåer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).