Skogsröjning

Högre intäkt vid 1:a gallring?

15 inlägg 10120 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Högre intäkt vid 1:a gallring?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99034 Hur skall man röja om enda målet är högsta möjliga intäkt vid 1:a gallring?
Frågar man en skördarförare skall det röjas hårt för att ge billig huggkostnad, men då undrar jag om han tagit volymförlusten i beräkning?

/Nisse



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Högre intäkt vid 1:a gallring?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99035 Han har rätt, du skall röja hårt och tidigt. Inte mycket produktionsförlust om du håller dig över ca 1600/ha (gran)

Avatar Fallback

Re: Högre intäkt vid 1:a gallring?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99036 Det viktiga är att röja bort allt som inte är gagnvirke minst 2 år innan avverkning.

Användarvisningsbild

Re: Högre intäkt vid 1:a gallring?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99056 Nästan allt som röjs bort i en underväxtröjning är ju sådant som inte duger för massaved, varför volymförlusten i beståndet blir ganska liten.

Om nu målet är högsta intäkt vid 1:a gallring (vilket jag tycker är ett idiotiskt mål) så skulle jag nog röja när det enligt mallen är lämpligt att gallra och sedan vänta ytterligare 5 år innan gallring för att få upp medelstammen något. Ju högre medelstam, ju lägre gallringskostnader/avverkad m3.

Som jag ser det är 1:a gallring mest en beståndsvårdande åtgärd, varför nettot inte bör vara styrande. Nettot kommer ju i de efterföljande gallringarna och framför allt i slutavverkningen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Högre intäkt vid 1:a gallring?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99107
Niking skrev:Som jag ser det är 1:a gallring mest en beståndsvårdande åtgärd, varför nettot inte bör vara styrande. Nettot kommer ju i de efterföljande gallringarna och framför allt i slutavverkningen.
/Niklas

Nog många som håller med, men på norrländska boniteter skall kostnaden förräntas länge innan den ger utdelning.
Det ger litet kostnadsutrymme tidigt i omloppstiden och större osäkerhet om vad som egentligen är lönsamt.
Vem vet hur det ser ut om 40 år? Hur rätt hade man 40 år tillbaka?

Sköter man bestånden olika har man åtminstone aldrig gjort helt fel, men just röjning har en tendens att dra "mittåt" oavsett ambition.

Funderingen dyker ofta upp i eftersatt röjning där många röjstammar är över 8cm och möjligheten till kvalitet är begränsad.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: Högre intäkt vid 1:a gallring?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99110 Jag ger Nisse rätt på "dra åt mittåt". Att röja till 1600/ha är psykologiskt omöjligt (i egen skog). :-)

Användarvisningsbild

Re: Högre intäkt vid 1:a gallring?

masterchief  
#99118
Mangan skrev:Jag ger Nisse rätt på "dra åt mittåt". Att röja till 1600/ha är psykologiskt omöjligt (i egen skog). :-)

Det borde enligt lag vara förbjudet att röja i egen skog :wink:

Användarvisningsbild

Re: Högre intäkt vid 1:a gallring?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99125
masterchief skrev:
Mangan skrev:Jag ger Nisse rätt på "dra åt mittåt". Att röja till 1600/ha är psykologiskt omöjligt (i egen skog). :-)

Det borde enligt lag vara förbjudet att röja i egen skog :wink:


Ja du går gärna leja in konkurrerande firmor i din egen skog! :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Högre intäkt vid 1:a gallring?

masterchief  
#99126 Brukar låte de anställda röja, själv är det lätt att vara för feg 8)

Avatar Fallback

Re: Högre intäkt vid 1:a gallring?

plutten  
#99129 Har någon koll på vad det ekonomiska utbytet blir om man t.ex. röjer bort allt under 4cm brösthöjd, och tar ut allt som energived? Mängden ökar ju jämfört med normal gallring. Vilken metod ger bästa nettot?

Avatar Fallback

Re: Högre intäkt vid 1:a gallring?

Contorta  
#99131 Volymen på klena stammar är mycket liten = försvinnande liten. Många klena blir ändå lite. Vid 1a gallring kostar varje stam lika mycket som en stor att ta med skördaren, dvs lönar sig inte.

Om det är gran: Tål hård röjning/gallring, med liten volymförlust.
Om det är tall: Tar inte igen en hård röjning/gallring i volym, om man får fram högsta kvalitet kan man tjäna på bättre betalt på diametermåttet, annars inte ta hårt och gå på volym istället.

Avatar Fallback

Re: Högre intäkt vid 1:a gallring?

Boarpan  
#192084 Rycker liv i denna gammla tråd, då detta är ngt som jag har tänkt på mkt och tillsist slog slag i saken. Marken som jag gått och funderat på är blandat gran och björk med bonitet på 8.
Mitt mål är och var att röja så mycket att jag kan skjuta på 1gallringen 10 år och på så sätt få in ett till sortimen i stammen. Detta lyckades inte utanbara 5år men med en ordentlig avkastning i stälet för plusminus noll.
Bilder kan komma om intresse finns.

Användarvisningsbild

Re: Högre intäkt vid 1:a gallring?

machonisti  
#192088
Boarpan skrev:Rycker liv i denna gammla tråd, då detta är ngt som jag har tänkt på mkt och tillsist slog slag i saken. Marken som jag gått och funderat på är blandat gran och björk med bonitet på 8.
Mitt mål är och var att röja så mycket att jag kan skjuta på 1gallringen 10 år och på så sätt få in ett till sortimen i stammen. Detta lyckades inte utanbara 5år men med en ordentlig avkastning i stälet för plusminus noll.
Bilder kan komma om intresse finns.

Vi gillar bilder!

Användarvisningsbild

Re: Högre intäkt vid 1:a gallring?

towes  
#192107
Boarparn skrev:Mitt mål är och var att röja så mycket att jag kan skjuta på 1gallringen 10 år

Giv akt på stormrisken bara. Tät granskog som är lång och "slank" och plötsligt friställs...

Instämmer, gillar bilder. :smile:

Avatar Fallback

Re: Högre intäkt vid 1:a gallring?

Martin_G  
#247062 Hej,

Boarpan:

tråden verkar ju rätt så död, men jag instämmer: vi gillar bilder!
Jag går i exakt samma tankar själv, iaf för granbestånd i södra sverige.
En skötselmodell som jag är mycket intresserad av!!

Vi har bortåt 15ha som närmar sig 1a gallring inom 3-6 år, och funderar på att röja det själv nu (hårt) och skjuta på gallringen till kanske 10-12 år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).