Socialt (mer om oss)

räkna, grader till %...

31 inlägg 73368 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

räkna, grader till %...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99037 Äre nån som kan hjälpa mej, det är kortslutning i kolan;)... jag vill veta hur mkt 18grader å 22grader är i %, alltså lutning per meter...



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

Robertberg  
#99040 Det sas i en annan tråd att 45 grader är 100 procent, så 22 grader torde vara ungefär 50 procent..
Sen hur man räknar ut det har jag ingen aning om!

Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

axwell  
#99045 Det där med 45 grader och 100% var nog lite förhastat, det är 70,7%. 30 grader motsvarar 50%. Däremot blir det knivigare att definiera 90 grader, säg i stället att 89,9 grader är mycket nära 100%.

Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

Robertberg  
#99049 Men, i 45 grader så stiger det ju lika mycket som det går framåt.
Om man ser det så går det ju lika mycket framåt som uppåt/neråt, 1 del framåt och 1 del uppåt/neråt.

Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99051 öhh... dåliga svar;)

   TS
Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

mannen  
#99053 http://redsports.se/lutning.asp

Hittade den här omvandlaren på google. Om den stämmer eller inte kan jag inte svara på.

Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

axwell  
#99055
obantteg skrev:Men, i 45 grader så stiger det ju lika mycket som det går framåt.
Om man ser det så går det ju lika mycket framåt som uppåt/neråt, 1 del framåt och 1 del uppåt/neråt.

Tänk dig att du skall förflytta dig 10 meter på plan mark(0 grader och 0 %), men om lutningen är 45 grader så måste du röra dig 14,1 meter för att komma lika långt i horisontalplanet.

nutte skrev:öhh... dåliga svar;)


18 grader motsvarar 30,9 %
22.........................37,5 %

Höjden/längden=sin v och då blir lutningen i % sin v gånger 100.

Användarvisningsbild

Re: räkna, grader till %...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99058 Antag vinkeln = v, höjden = H och längden= L. Vi får då följande samband:

H/L = tan v => v = tan-1 (H/L)

Uttrycket tan v anger alltså lutningsförhållandet. För att få lutningen i % får vi multiplicera uttrycket med 100.

Sedan gäller det givetvis att se till att ställa in miniräknaren på rätt vinkelenhet innan beräkningen görs... Räknar du i MS Excel eller Open Office Calc, så är väl bara SI-enheten radianer som gäller? Det går 2*pi radianer på ett cirkelvarv.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 27 aug 2010, 19:29, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

mannen  
#99061 Efter att ha googlat lite mer så tror jag mig ha förstått att man kan räkna på två vis.

Ett sätt är att räkna är att t.ex gå uppför en backe. Är backen 100 meter lång och höjdskillnaden mellan topp och botten är 100 så är lutning 100 % och 45 grader.

Andra sättet är att räkna ut hur kateterna i en triangel förhåller sig mellan varandra och därigenom räkna ut lutningen på hypotenusan. Det var ett tag sen man gick igenom gymnasiematten vilket gör att jag inte minns hur man räknade med sinus och cosinus och allt annat som har betydelse så jag ska inte gå in på något mer.

Som jag har förstått så skiljer det inte så mycket mellan räknesätten på lägre grader men att ju brantare det blir desto mer skiljer det. Jag har för mig att vägverket använder det första sättet att räkna för att få ut lutningar i procent.

Ta mitt inlägg med en stor nypa salt, är jag ute och vimsar alldeles för långt så ställer jag mig i skamvrån frivilligt med dumstruten på. :wink:

Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

axwell  
#99063 nutte. undrar om du visste att det finns "två skolor" i detta ämne. Båda är lika säkra på att den andra har missförstått allting.
Vägverket räknar som den tabell "mannen" lade in. Men byråkraterna på vägverket kallar det för "horisontell lutning", matematikerna (inte alla) menar att antingen lutar det eller så är det horisontellt.

Vid små lutningar är skillnaden mellan "skolorna" betydligt mindre än vid brantare stigning.

Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99066 Ska man räkna på trianglar så tycker jag att sinussatsen är enkel och snabb.
En triangel har 3 sidor och 3 vinklar. Är 2 vinklar och en sida(eller 2 sidor och en vinkel) kända så kan man enkelt
räkna ut övriga sidor och vinklar.

Sinussatsen
Sin(α)/a=sin(Β)/b=sin(γ)/c
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sinussatsen

Användarvisningsbild

Re: räkna, grader till %...

totte  
#99075
axwell skrev:Det där med 45 grader och 100% var nog lite förhastat, det är 70,7%. 30 grader motsvarar 50%. Däremot blir det knivigare att definiera 90 grader, säg i stället att 89,9 grader är mycket nära 100%.


som sagt, det beror på hur man räknar, men jag räknade alltså på horisontell förflyttning, dvs inte hur lång backen är (hypotenusan) utan hur långt du faktiskt flyttar dig i horisontal-ledd (undre katetern) och då blir det 100 %.

90 grader är rakt upp, förflyttningen är alltså noll, vilket innbär att lutningen i procent är oändlig.

Lutning i procent skall räknas just som vertikal förflyttning / horisontell förlyttning * 100 så jag anser att dina 70,7 är fel.

Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99081 jag ska bygga till huset lite, å ska ha snetak från huset å utåt å tänkte att set va lätt att bara skruva upp en regel å sen mäta från en laser, för att se hur högt upp på väggen ja måste gå i praktiken, å har man lutningen i cm pr meter så äre ju bara att ta längden på pinnen å sen göra en "liten" med rätt höjd, så ser man vart man hamnar.. typ... å matte lektionerna va ja nog inte me på så ofta känner ja, eller så hade man annat för sej på dom, så ett rent konkret svar hade varit roligt;)

   TS
Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

axwell  
#99087
totte skrev:Lutning i procent skall räknas just som vertikal förflyttning / horisontell förlyttning * 100 så jag anser att dina 70,7 är fel.

Som skrivet tidigare, båda åsiktssidorna anser att den andra sidan har fel. Vägverksteorin känns inte logisk.

nutte skrev:jag ska bygga till huset lite, å ska ha snetak från huset å utåt å tänkte att set va lätt att bara skruva upp en regel å sen mäta från en laser, för att se hur högt upp på väggen ja måste gå i praktiken, å har man lutningen i cm pr meter så äre ju bara att ta längden på pinnen å sen göra en "liten" med rätt höjd, så ser man vart man hamnar.. typ... å matte lektionerna va ja nog inte me på så ofta känner ja, eller så hade man annat för sej på dom, så ett rent konkret svar hade varit roligt;)


Tyvärr, vill inte reta upp Totte mer än så här, håller mig därför uteslutande till grader.
Vid 14 graders lutning, vanligt på utbyggnader, är stigningen 25 cm per meter i förhållande till det vågräta. Lätt att räkna, med 75 cm höjdskillnad blir den vågräta 3 meter, dvs 1/4.

Användarvisningsbild

Re: räkna, grader till %...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99088 "Nutte", vet inte om jag missförstått din fråga, men när jag byggde mitt snedtak så gjorde jag som du tänkt, tror jag. Bestämde hur högt jag vill ha det där taket slutar. Satte dit en regel på två stolpar. På den satte jag mitt laserpass med, vad jag minns sisådär 15 grader lutning (snesågad träkloss med hjälp av gradskiva). Sen lyste jag på väggen. Där satte jag väggregeln. Höll då utan problem i vintras (plåt)

Fast det är klart, det är ju onekligen lite mer elegant att räkna sig fram till det. 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).