Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Skogskartan i GPS:n?

18 inlägg 17157 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogskartan i GPS:n?

Rubber Duck  
#97380 Lägger tråden här eftersom inte ens skogskartan-kategorin kändes rätt, men blev det fel går det väl att åtgärda.
Hursom, Jag har Kartex och ner till Blå kartan i den bärbara och det funkar ju bra så länge man håller sig på vägen men ibland kan man ju villa få en lite mer detaljerad bild.
Så nu är frågan om man kan få GPS mottagaren och skogskartan att lira ihop, med eller utan internet, i kartex eller inte.
Det kanske finns andra flygfotokartor (som inte kostar skjortan) som passar bättre t.om., Jag är öppen för förslag.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Skogskartan i GPS:n?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97396 Jag använder Gröna Kartan, eller Terrängkartan som den hette förut.

Tycker den är helt suverän, använde den förut när jag körde timmerbil och aldrig några bekymmer.

Kanske inte detta du ville ha svar eller hjälp med? :P

Användarvisningsbild

Re: Skogskartan i GPS:n?

Rubber Duck  
#97516 Nja tanken var bra men problemet är att gröna kartan tar slut vid Nordmaling, och det är ungefär så långt söderut som jag rör mig. Norr om det är det visst bara gula kartan som gäller och den hörs va dyr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskartan i GPS:n?

rocky  
#98017 Hej är det en PDA eller en RPDA eller någon annan windowsenhet den "bärbara"? Om det är det kan jag rekommendera ARCpad om du vill ha ett program som du kan använda kartor i bmp,jpg,tiff format mm. Kan även visa info i shp filer. Skapa shp filer som går att använda i andra gps program. Även nya kartex.

Skogskartan är det en fastighetskarta eller en karta över ett län? Vad har den för format?

Användarvisningsbild

Re: Skogskartan i GPS:n?

Rubber Duck  
#98064 Hej! Jo Windowsenhet kan man nog kalla det, en heltt vanlig s.k. "miniPC" med XP, optimalt i lastbilen och funkar i personbilen även om det blir lite klumpigt.
Var får man tag på detta ARCpad då tro?
Och vad är det för prisläge?
Skogskartan jag tänker på är Skogsforums egna som jag misstänker är nån variant på Google Earth.
Men jag är helt öppen för andra lösningar, t.ex. Gröna Kartan som Kjugekarlsson var inne på synd bara att man är geografiskt diskriminerad här i övre norrland.
Poängen är väl att den ska vara mer detaljerad än Blå kartan, gärna med rågångar inritade, och inte kosta skjortan.
Tack för tipsen så länge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskartan i GPS:n?

matz  
#98078 varför inte en Ipad med 3g och gps..jag har en med både gröna kartan och sjökort
ipad.jpg

Användarvisningsbild

Re: Skogskartan i GPS:n?

rocky  
#98147 ARCpad kan du köpa på följande länk http://www.esri-sgroup.se/templates/Page.aspx?id=353

Användarvisningsbild

Re: Skogskartan i GPS:n?

rocky  
#98218
Rubber Duck skrev:Hej! Jo Windowsenhet kan man nog kalla det, en heltt vanlig s.k. "miniPC" med XP, optimalt i lastbilen och funkar i personbilen även om det blir lite klumpigt.
Var får man tag på detta ARCpad då tro?
Och vad är det för prisläge?
Skogskartan jag tänker på är Skogsforums egna som jag misstänker är nån variant på Google Earth.
Men jag är helt öppen för andra lösningar, t.ex. Gröna Kartan som Kjugekarlsson var inne på synd bara att man är geografiskt diskriminerad här i övre norrland.
Poängen är väl att den ska vara mer detaljerad än Blå kartan, gärna med rågångar inritade, och inte kosta skjortan.
Tack för tipsen så länge.


Hm så du har inget kartmaterial idag? Då har jag ett förslag på Garmins Friluftskartan Pro som du kan köra i en dator eller i en garmin gps. Den borde täcka ditt område.

Användarvisningsbild

Re: Skogskartan i GPS:n?

Rubber Duck  
#98974 Jodå jag har Kartex / Blå kartan som funkar bra men blir lite för grov ibland.
Hur är det syns rågångar m.m.?
Kan man använda samma licens i GPS:n och datorn eller åker man på dubbel kostnad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskartan i GPS:n?

rocky  
#99062 Nej tyvärr inga rågångar men du kan läsa om kartan,täckningsområden mm på http://www.garmin.se/node/6944

Ja du får en dvd och ett minneskort med kartan på för dator/gps.

Avatar Fallback

Re: Skogskartan i GPS:n?

calle336  
#118875
matz skrev:varför inte en Ipad med 3g och gps..jag har en med både gröna kartan och sjökort
ipad.jpg


Funkar Ipaden bra ute i skogen eller är den känslig?
Är den ett bra alternativ mot angra handburna gps er?

Avatar Fallback

Re: Skogskartan i GPS:n?

Valmet830.3  
#156646
calle336 skrev:
matz skrev:varför inte en Ipad med 3g och gps..jag har en med både gröna kartan och sjökort
ipad.jpg


Funkar Ipaden bra ute i skogen eller är den känslig?
Är den ett bra alternativ mot angra handburna gps er?



Ipad känns inte optimal för skogsbruk..

Någon som har koll på utbudet av lite "tuffare" handdatorer, t.ex. Archer ??

Användarvisningsbild

Re: Skogskartan i GPS:n?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156652
matz skrev:varför inte en Ipad med 3g och gps..jag har en med både gröna kartan och sjökort
ipad.jpg


Hittar inte gröna kartan på AppStore, har du jailbreakat? Eller heter den ngt annat.

Avatar Fallback

Re: Skogskartan i GPS:n?

IT-SKOGVAKTARN  
#201950 Det funkar fint att använda Ipad i skogen, det går bra att exportera pcSKOG planer till Ipad tex.

Om du använder IGIS på Ipaden kan du lägga in kartor i både jpg och shape format. Ett annat bra sätt är att använda Google drive för att spara kml filer för och sedan öppna kml filerna på Ipadens Google earth.

Avatar Fallback

Re: Skogskartan i GPS:n?

Walfridsson  
#261779 Hej undrar om man kan få in kartex och så man kan använda det på en iPad

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).