Skotare

För brant för en skotare?

31 inlägg 17658 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

Hansson84  
#98413
mrme skrev:
Hansson84 skrev:Har ingen koll på hur många graders lutning jag har kört i men går det att ta sig upp brukar det gå ock åka ner.



det är ju där problemet börjar kommer man inte upp försöker man fixa en rund väg å släpper sej utför, kan bli spännande för ett är säkert har man väl släppt sej utför finns de ingen återvändo.





Får du helikopterligan att köra så filma å knäpp kort för ja tvivlar skarpt på att de går att köra där om du menar 45graders lutning

Jo då kan det allt bli spännande och det går väl an om det e nån enstaka väg men jag tänkte mer på en basväg där allt virke ska ut samma väg. Hade en backe för nåt år sedan där det va riktigt brant och allt virke skulle ut den vägen, skördan fick dra sig upp första gången men sen lyckades vi risa upp den så det gick precis att ta sig upp och brantare än så tror jag inte att ja skulle åka utför me fulla lass... men jag vet inte alls hur många grader det lutade så det kan jag inte säga nånting om men håller med om att gränsen går nog betydligt tidigare än 45 grader.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: För brant för en skotare?

totte  
#98420 Tja, 45 grader är fruktansvärt brant, tänk på att ett villatak lutar nånstans mellan 20 -30 grader, vanligen. 45 grader är lika med 100 %, det stiger alltså lika mycket som det går framåt, eller sjunker. Så om du går neråt i en sån sluttning och tar 1/2 meter steg framåt så måste du ner med foten en halv meter också. En vanlig inomhustrappa lutar betydligt mindre.

Användarvisningsbild

Re: För brant för en skotare?

Lidéri  
#98444
totte skrev:Tja, 45 grader är fruktansvärt brant, tänk på att ett villatak lutar nånstans mellan 20 -30 grader, vanligen. 45 grader är lika med 100 %, det stiger alltså lika mycket som det går framåt, eller sjunker. Så om du går neråt i en sån sluttning och tar 1/2 meter steg framåt så måste du ner med foten en halv meter också. En vanlig inomhustrappa lutar betydligt mindre.


Det var ett bra exempel! Då kan man börja fatta att det är brant :smile:

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

valtra6350  
#98890 På youtube finns det en film på en valmet 840,3 och dubbla olofsfors band på, där hävdar dem att maskinen kör i en 50% backe/stup, om det är sant är en annan femma. Men det ser onekligen ruskigt brant ut:)

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

mannen  
#98891 Kan du länka filmen?

Edit: Menar du den här?

Senast redigerad av mannen mån 23 aug 2010, 19:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

novis??  
#98892
valtra6350 skrev:På youtube finns det en film på en valmet 840,3 och dubbla olofsfors band på, där hävdar dem att maskinen kör i en 50% backe/stup, om det är sant är en annan femma. Men det ser onekligen ruskigt brant ut:)

50% är bara 28 grader det är inte så brant 32-33grader börjar bli svärt att få 1470in ståstill i

Användarvisningsbild

Re: För brant för en skotare?

Kse  
#98918 Inge roligt att köra i såna sluttningar, var ju en artikel i senaste Valmet blaskan om branta avverkningar där man körde med vinsch på både skotare och skördare, liknande som man har på pistmaskiner när det börjar bli för brant.
Då är nog tilltbar kranpelare och stol ett måste

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

Scsi  
#98942
Här är ju en gremo skördare och skotare i riktigt brant sluttning

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

svein85  
#130907 klarer du gå opp bakken uten og krabbe på knea så skall det nok gå fint. godt tips er og ta ett lite lass først og sett på begge sperrene og gir ned farten på hjula. og hus begynner det og skli ikke slipp gassen!!!!! går nok bra skall du se. legg ut bilder nor dere har kjørt der da

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

dexter  
#130913 okej detta är en sann historia! vet en gubbe som körde i sån där slutning en gång och på nåt sett fick motorstop, maskin bara dog. och tillslut tappa maskin trycket i hydralen och börja skena, med nosen först. hastigheten på maskinen ner vet jag inte, men föraren klara sig tack gode gud trots att han braka ner i ett dike. maskin? ÖSA 260. så, tillbaka till topic haha

Användarvisningsbild

Re: För brant för en skotare?

molnia  
#130920 mycket svårt att säga när man inte kan se bilder eller så men vi hade ett liknande ställe som vi avverkade men inte lika brant gissar jag.
Den smidigaste vägen var nedför ett berg över grannens mark så när han avverkade passade vi på och avverka då också. 1 sida var det berg, 1 sida stor bäck och tredje sidan grannens mark. Det entreprenören är inte rädd av sig så han till och med lät mig köra skotaren uppför/nedför berget. Men det brantaste partiet längst ner hade han lagt massaved för att slänta ut och den dagen när det skulle bort så stod skördaren uppe på berget och var beredd med en winsch att dra upp skotaren men skotaren gick upp för egen maskin. Men har inte någon aning om hur brant det var där i grader räknat.

Men det måste bli bättre att göra en långsiktig lösning för denna markparti ifall det inte går att köra en skotare normalt. Att en skördare får göra väg ner/manuellhugga och en grävmaskin får bättra till uppfarten innan man kör ut det. Måhända att det inte blir billigt men vägen ner finns ju kvar nästa gång det ska avverkas/gallras. Det blir en investering skulle jag kalla det.

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

skaudun  
#131303 enig med svein85 her...på med sperra og sakte fart.

har ein gang hørt ein vis mann sagt at "det er ikke bratt før fuglene går på bakruta di og spiser"

Användarvisningsbild

Re: För brant för en skotare?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131305
dexter skrev:okej detta är en sann historia! vet en gubbe som körde i sån där slutning en gång och på nåt sett fick motorstop, maskin bara dog. och tillslut tappa maskin trycket i hydralen och börja skena, med nosen först. hastigheten på maskinen ner vet jag inte, men föraren klara sig tack gode gud trots att han braka ner i ett dike. maskin? ÖSA 260. så, tillbaka till topic haha


Min far brukar prata om en skotare som körde nerför en brant backe, körde en liten bit förbi virket han skulle lasta, han skulle backa en liten bit, gasade på lite och la i backen, trodde han, fick i en hög växel frammåt och åkte ner i hög fart, small ganska bra i grejerna, men det gick bra och alla överlevde och maskinen höll...
Hur brant det är vet jag inte, men det lutar bra mycket....

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

woodstar  
#131358 Jag har lärt mig att man kör i mycket brantare terräng än man tror går, men 45 grader är väldigt brant men jag tror våra vänner från Norge, Svein85 och Skaudun har rätt, kör sakta och ev diffa fram o bak så nog går det att komma ner med lass i 45 grader. Under förutsättning att det är relativt fin väg.

Är det mycket virke som ska ner den vägen, lönar det sig snart att bygga traktorväg, den finns ju kvar tills komande arbeten som markberedning, plantering, röjning och gallring, och skotaren kan köra med större lass vilket sänker kostnaderna direkt på avverkningen oxå.

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

AKKAMAAN  
#134574 45 grader är 100%....lutning 1m horisontellt och 1m vertikalt, 1:1=100%, 1:2=50%, 1:3=33.3% etc etc
35-50% kräver i regel detaljerad rekognosering, och ytstrukturen måste tas hänsyn till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).