Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lill-nalle SM 460 -68

12 inlägg 10173 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lill-nalle SM 460 -68

dphm  
#44059 God dag ! Är en nybliven ägare till en Lill-nalle och har sökt med ljus och lyckta efter instruktionsbok men helt utan resultat. Finns det någon som vet? Vore tacksam för svar. Det finns ett antal kranar i "hytten" som jag inte har någon aning om hur dom skall stå för att den skall komma till sin rätt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lill-nalle SM 460 -68

totte  
#44086 God dag själv och välkommen hit! Hoppas det finns nån som kan hjälpa dig här, jag är tyvärr inte rätt person för det. Tror att många här skulle vara intresserade att få se lite bilder på det vackra nyförvärvet om det är så du kan ordna det.

Avatar Fallback

Re: Lill-nalle SM 460 -68

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44103 kolla här kanske?!?!

http://butiken.page.tl/FORD_TEG.htm?PHPSESSID=3e26cae2cfee7ead015fcb1364d8d9d0

Avatar Fallback

Re: Lill-nalle SM 460 -68

dphm  
#44133 dphm här! Tack för svar men även denna gång gick jag bet.
Förövrigt kommer det bilder så snart jag fattar hur man gör. Kontakt mellan telefon och dator är inte självklart! Återkommer snart.
För dem som inte kan eller vill lägga in svar angående min efterlysning så går det bra att ringa 070-2554 238

   TS
Avatar Fallback

Re: Lill-nalle SM 460 -68

bstrm  
#60097 Hej om det inte har löst sig så kommer här några enkla tips.

Kranen som sitter i framrutan skall vara öppen (kommer inte ihåg läget dock) under körning. Denna styr pendelcylindern som gör att du kan lasta timmer utan att traktordelen viker ihop sig mot vagnsdelen. Detta lär man sig rätt fort när traktor och vagn stöter samman vid tunga lyft och alltså stängd då du lastar.

Framför vänster knä sitter en eller eventuellt två kranar eller igentligen så är det mera spakar än kranar. Den ena är till vinschen om du har en sådan den andra är till för att sträcka banden samt höja och sänka nosen.

På vänster vägg sitter minst två kranar. Den ena skall vara för släpvagnsbromsen och denna skall vara öppen under körning och den andra som jag inte minns vad den heter skall vara stängd under körning. Denna styr bandspänningen. Denna stänger du när du startat upp traktorn och sedan tar du på den spak som inte är vinschen vid vänster knä, hissar traktorn till sitt högsta läge och då spänns banden upp. Sedan är det bara att sänka traktorn till en behaglig nivå. När du sedan är klar för dagen öppnar du denna så traktorn faller ihop och banden slakar. Tror detta är gjort för att spara på däcken.

Hoppas att detta ger dig en guidning om du inte listat ut det redan.

Avatar Fallback

Re: Lill-nalle SM 460 -68

lasse g  
#76841 Hejsan!

Har det löst sig med instuktionsboken?
Annars har jag som nybliven ägare till en lillnalle en instuktionsbok som jag skulle kunna skanna och skicka till dig.

Lasse

Avatar Fallback

Re: Lill-nalle SM 460 -68

Tomas Th  
#77569 Hej
Roligt att fler har en sån rolig maskin har en själv men saknar också instruktions bok blev lovad av förra ägaren att få en men har inte fått den en .
Så jag skulle också va intreserad.

Avatar Fallback

Re: Lill-nalle SM 460 -68

Tomas Th  
#77571 Hej igen
bstrm skrev att kranen i vindrutan va till låscylinder mot vagnen men på min är det för att låsa pendlingen i sidled och sedan har jag en kran på vä sida bak för låscylinder mot vagn

Avatar Fallback

Re: Lill-nalle SM 460 -68

lasse g  
#77646 Hejsan!

Om du skickar din meiladress till webmaster@kolmila.se så ska jag se om jag lyckas skicka boken till dig.



MVH
Lars Gustavsson

http://www.kolmila.se

Avatar Fallback

Re: Lill-nalle SM 460 -68

sennaj  
#85369 Jag har också en instruktionsbok som jag kan kopiera och skicka till intresserade!
Hör av er på "janne@bollden.se" så fixar jag det!

Avatar Fallback

Re: Lill-nalle SM 460 -68

Ecke  
#98789 Hejsan. Jag håller på att renovera en Lill-nalle och skulle vilja få tag på en instruktionsbok och även en verkstadshandbok..

Avatar Fallback

Re: Lill-nalle SM 460 -68

sennaj  
#100869 Jag har fått instruktionsboken som pdf-fil. Kolla e-postadress ovan (från "sennaj"), maila så skickar jag den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).