Skotare

Stamlunnare

13 inlägg 6834 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stamlunnare

swe#kipp  
#9841 Denna vore cool att ha :D

http://www.blocket.se/vi/12364140.htm?ca=6_s

Bild




   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9855 såg tuff ut^^ hur funkar en sådan?

Avatar Fallback
Raket  
#9856 Stamlunnare

Vanligt drivningssytem på 60-70 talet

Huggarna fällde och kvistade 90% dvs alla kvist som man kom åt från ovansidan ej på undersidan. I toppen lämnnade man några kviststumpar för varjerkopplet. Ingen kapning eller aptering i skogen.

Stamlunnaren winchade ihop och drog ut helstam till avlägget. Rejäla lass fick man med sig.

Vid avlägget apterades och kapades stammarna manuellt eller med mobila kapverk.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9857
Raket skrev:Stamlunnare

Vanligt drivningssytem på 60-70 talet

Huggarna fällde och kvistade 90% dvs alla kvist som man kom åt från ovansidan ej på undersidan. I toppen lämnnade man några kviststumpar för varjerkopplet. Ingen kapning eller aptering i skogen.

Stamlunnaren winchade ihop och drog ut helstam till avlägget. Rejäla lass fick man med sig.

Vid avlägget apterades och kapades stammarna manuellt eller med mobila kapverk.


Så gör dom fortfarande på väldigt många ställen i USA och Kanada :P

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9858 Så här kan det se ut !

Bild

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9862 rejäl maskin, är det en bild från nätet eller du som fotat?

Avatar Fallback
Raket  
#9863
swe#kipp skrev:
Raket skrev:Stamlunnare

Vanligt drivningssytem på 60-70 talet

Huggarna fällde och kvistade 90% dvs alla kvist som man kom åt från ovansidan ej på undersidan. I toppen lämnnade man några kviststumpar för varjerkopplet. Ingen kapning eller aptering i skogen.

Stamlunnaren winchade ihop och drog ut helstam till avlägget. Rejäla lass fick man med sig.

Vid avlägget apterades och kapades stammarna manuellt eller med mobila kapverk.


Så gör dom fortfarande på väldigt många ställen i USA och Kanada :P


Jo dom ligger lite efter där.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9864 Frågan är vad som är effektivast... vid grovskog så drar mina tankar mot att helstamprincipen kan konkurera rätt så bra... om inte annat så borde stamlunnare köra sönder mindre då dessa i flesta fall väger mindre

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#9866 Personligen tycker jag det hade vart kul om det hade gått att försörja sig med några sågar och en stamlunnnare, men det är nog inte tillräckligt effektivt för den skogstyp vi har här i dalarna, men det borde funka i söder i bok och ek skogar !?

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9867 Verkar ändå vara "några som är på benen" efter missommarfirandet,,, :wink: :lol:

Helstamslunning!

Har ni sett hur det ser ut på ett avlägg för helstamslunning?.
Det bör först och främst vara välorganiserat om man ska kunna aptera någorunda bra, vilket i sin tur kräver
att det är ordentligt stort.
Sedan är man även i behov av en griplastartraktor som håller ordning och sorterar virket i högar efter aptering.
Varför det försvann som drivningskoncept i Sverige var nog att det slukade för mycket folk per framdriven m3/h.
Först hade du fällaren ute i skogen - lunningsföraren - apteraren/tummaren och den som körde traktorn på avlägget.
Jag tror tom att vissa bolag hade en speciell person som enbart skötte om wire och de sk "kopplen".
4-5 gubbs alltså.
Sedan gav det nog en hel del "merarbete" i sågverken när stockändarna var fulla i grus och skit efter att ha släpats i allt från
stenravel/sand och lera.
Varför det här lever kvar i US är nog just för att det är enklaste sättet att driva fram "övergrovt" virke, även om jag tycker
att många inte släpar större stockar än de vi har här i Swe efter traktorn.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9871 om man bara ser till att ha grovändan över mark så borde det inte vara nga större probs me föroreningar

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9872 Det går ju inte att ha band på de här rackarna, så ett "trick", för att minska fastkörningsrisken över blöta markpartier är/var
att frikoppla lasset - köra över enbart maskinen och sedan "dra åt sig lasset" igen
Ja, ni kan ju själva föreställa er hur virket (åtminstonde bottenvarvet) såg ut oavsett stockända.
Bortser man däremot från nersmutsat virke så har ju faktiskt stamlunningsprincipen med wire en stor fördel här om man jämför med den samtida "klämbankslunningen".
Men det är en annan historia.

Användarvisningsbild

Re: Stamlunnare

stegmaster  
#219063 Lyckades springa på en "kappebil" som den kallas her i Norge. :surp:
Er en lastbil med gripssåg och en stålbalk pryl på bakken som används vid apteringen.
Minnar lite om hur dom gör i "swamp loggers", bara sågen sitter på gripen och inte i balken på bakken.
Tyvärr fick jag inte med själva apteringen på filmen, utan bara när det sorteras och lastas i höger.
Trodde man hadde slutat med denna metod för mange år sen, men tydligen inte.
Er småhuggare som lunnar fram virket själv med stammlunnare eller traktor/vinch, som brukar hyra dennna ekvipasjen.
(Notera at han svänger kranen med virket över allmen väg, utan någon varninskylt als, så jag bokstavligt talat håll faktisk på at springa på denna. :surp:)


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4HG9dTCdOP8[/youtube]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).