ons 18 aug 2010, 01:16#98465
Ikväll har jag fixat tändinställningen. Först brytarna till 0,4 mm avstånd. Rätt knökigt att få det rätt. Brytarkammen sitter på svänghjulet, så inställningen måste göras genom en av öppningarna i hjulet. Och så vill det gärna ändra sig när man efterdrar skruven som håller brytarna. Nå det blev rätt till slut efter 4 försök tror jag. Enklare sen att ställa förtändningen, en ståltråd ner i tändstiftshålet, märka av ÖD och sen en lågohmmeter över brytarna. Den visar någon ohm när brytarna är öppna och noll när dom är stängda. Sen är det bara att lossa de två fästskruvarna till tändplattan och vrida tills det öppnar vid 2,5 - 3 mm under ÖD vilket är specat för den här sågen.
Ett intressant test sen: Tändstiftet på kabeln, släcka takbelysningen och så ge svänghjulet ett raskt ryck med handen. Och jovisst blev det gnista, betyder att magneten är i perfekt bra skick.
Sen har jag dragit fast svänghjulet ordentligt. Det finns en täckplatta som skall täcka hålen i hjulet. Under den låg en tunn skumplastfilt som förstås var helt söndervittrad. Gjorde en ny genom att skära ut en tunn skiva ur en bit av ett liggunderlag.
100817_04.jpg
Med svänghjulet ordentligt draget och locket på var det dags att plocka ihop startapparaten. Först fjädern i locket:
100817_07.jpg
Sen linhjulet med linan pålindad och det skall fästas i hakmekanismen. Lite speciell konstruktion av den här, fungerar nästan som ett bendixdrev.
100817_08.jpg
Linhjulets axel skjuts ned i en hylsa och genom en öppning i höljet så sticker man i en kort stålpinne i ett tvärgående hål. En plastkula och en fjäder inuti axelröret håller pinnen på plats, den har ett lite ursvarvat spår i mitten.
100817_09.jpg
I hylsan utanpå linhjulsaxeln är det två snedskurna spår. På andra sidan sitter en friktionsfjäder, så när man drar i snöret vrids linhjulet och stålpinnen och matar så ut hylsan som har hakar som griper i motsvarande hakar på svänghjulet.
Bakre handtaget monterade jag sedan, det sitter fast med två stålstänger som skjuts in från förgasarkåpans utsida. Stängerna sitter fast i varsin gängad plugg som håller dom på plats. Och så var det då dags för dagens bakslag. AV någon anledning så är den ena pluggen av lättmetall, den anfra av plast. Och plastpluggen brast när jag skulle dra fast den, själva huvudet gick av från den gängade delen.
100817_05.jpg
Det syns tydligt att den var på väg att gå av redan innan, och jag tog förvisso inte i. Nå, det är ingen större katastrof, stålpinnen sitter där, går också att gänga i och ur med hjälp av en tång så det hindrar inte provkörning, men jag skall försöka få tag på en ny så sågen blir komplett igen.
blog/download/download_id-3370.htmlAvslutningsvis skruvade jag dit ljuddämparen. Oljeröret från tank till svärdsfäste hade jag monterat tidigare ikväll, nämnde jag visst inte innan.
100817_12.jpg
Nu börjar grunkan fakstiskt likna en såg igen. Återstår koppling, svärd och kedja och kopplingskåpa samt handtagsbygeln så bör den vara klar för provstart.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)