Verkstan

Bahco och kvalitet?

32 inlägg 49264 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bahco och kvalitet?

Elfving  
#97166 Har alltid varit nöjd med de gamla Bahcoverktyg jag har, därför skaffade jag tidigare i år en bitssats av detta märke (nästan impulsköp, låg vid kassan på byggmarknaden...)

Skall man vara ärlig så tycker jag inte alls att innehållet i denna låda håller måttet. Efter inte speciellt många träskruv indragna med torx T25 var den oanvändbar och materialet i själva torxgreppet hade till och med skjuvats 10-15 grader på grund av belastningen.

Köpte på mig ett tiopack av samma torxbits från Biltema (http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... its-10-st/) och döm om min förvåning när dessa lågprisgrejor håller avsevärt mycket bättre än Bahco! Och till ett nästan löjligt lågt pris dessutom.

När blev det så här? Bahco har väl alltid klassats som premium, eller kanske det är vad gemene man tror på grund av märkets långa historia av kvalitetsprodukter? Inte är det billigt heller.

Om man kollar på wikipedia hittar man att Sandvik sålde Bahco redan 1999. Känns som om dagens Bahco enbart är en etikett som gör att man kan ta bra betalt för mediokra grejer...



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bahco och kvalitet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97191 "Varumärket" Bachos prylar tillverkas numera av företaget SNA Europe som ägs av Snap-On Incorporated i Wisconsin vars hemsida http://www1.snapon.com/ domineras av den finansiella halvårsrapporten 😡 .

SNA Europe hävdar att man har tre fabriker i Sverige: Lidköping, Bollnäs och Edsbyn, dvs. i huvudsak Bachos gamla fabriker. Skiftnycklarna som förut tillverkades i Enköping görs numera i Spanien. Om man tittar i affärerna hittar man en del Bacho-verktyg som tillverkas i Fjärran Östern.

Med amerikanska ägare brukar ju kvalitén gå ner (se t.ex. på Saab och Volvo) så dina iakttagelser stämmer nog. Jag köpte på mig lite svensktillverkade verktyg när Sandvik sålde så här blir det nog inga mer Bacho-verktyg köpta.

Användarvisningsbild

Re: Bahco och kvalitet?

Elias  
#97195 Det är garanterat så att snap on har sänkt kvaliteten på bahco för att deras inavlade jag menar inhemska märke snap on ska vara bättre. Detta har hänt många gånger förr, amerikanska grejor ska ju vara bäst speciellt i sådana koncerner. Volvo var otroligt slitstarka bilar m.m tills ford tog över och levde på de gamla meriterna och idag är de so so.

Avatar Fallback

Re: Bahco och kvalitet?

röjjare  
#97225 Sen kan det ju vara lite svårt att förstå varför en rörtång av märket bahco skall vara dyrare än en hel cykel från biltema.

Usch.

Avatar Fallback

Re: Bahco och kvalitet?

haggloader  
#97227 Det finns två olika materialkvalitéer på Bahcos t ex stämjärn med olika pris:

http://www.jula.se/search-result/?q=ST% ... 4RN&page=2

Ett är nog gjort i Asien tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Bahco och kvalitet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97230
röjjare skrev:Sen kan det ju vara lite svårt att förstå varför en rörtång av märket bahco skall vara dyrare än en hel cykel från biltema.

Usch.


Den kommentaren säger betydligt mer om dyngkvaliteten på Biltemas cyklar än kvaliteten på rörtången. Riktiga cyklar kostar betydligt mer än biltemas missfoster...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bahco och kvalitet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97231
Elias skrev:Det är garanterat så att snap on har sänkt kvaliteten på bahco för att deras inavlade jag menar inhemska märke snap on ska vara bättre. Detta har hänt många gånger förr, amerikanska grejor ska ju vara bäst speciellt i sådana koncerner. Volvo var otroligt slitstarka bilar m.m tills ford tog över och levde på de gamla meriterna och idag är de so so.


Det är väl inte bara amerikanska företag som gjort så. Samma sak har väl hänt med bl.a. Partners motorsågar sedan Elux/HVA köpte upp märket?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bahco och kvalitet?

Robertberg  
#97233
Niking skrev:
röjjare skrev:Sen kan det ju vara lite svårt att förstå varför en rörtång av märket bahco skall vara dyrare än en hel cykel från biltema.

Usch.


Den kommentaren säger betydligt mer om dyngkvaliteten på Biltemas cyklar än kvaliteten på rörtången. Riktiga cyklar kostar betydligt mer än biltemas missfoster...
/Niklas


Kompisen som var värst/bäst på att cykla när man var i den åldern (5 år sen) köpte hojar på biltema, ramen och svetsarna såg exakt likadana ut som ett annat känt märkes saker, tror det var Giant.

Sen kan ju växlar och gafflar vara skit, det har jag ingen koll på.

Användarvisningsbild

Re: Bahco och kvalitet?

totte  
#97235
Niking skrev:
Elias skrev:Det är garanterat så att snap on har sänkt kvaliteten på bahco för att deras inavlade jag menar inhemska märke snap on ska vara bättre. Detta har hänt många gånger förr, amerikanska grejor ska ju vara bäst speciellt i sådana koncerner. Volvo var otroligt slitstarka bilar m.m tills ford tog över och levde på de gamla meriterna och idag är de so so.


Det är väl inte bara amerikanska företag som gjort så. Samma sak har väl hänt med bl.a. Partners motorsågar sedan Elux/HVA köpte upp märket?
/Niklas


Jodå, Partner är numera förvisad till "konsumentsektorn" liksom McCulloch och en hel del andra märken. Idén är att surfa på ett gammalt välkänt kvlitetsvarumärke, folk som inte direkt är i branschen har ju ändå ofta hört talas om Partner motorsågar som proffsen använde. Samma med McCulloch i USA. Det är förresten ofta samma sågar, min hobby Partner 4200 har en exakt motsvarighet.

Tyvärr kan man misstänka att det är exakt det som händer med Bacho, man lägger sig en bit över den allra billigaste varuhuskvaliten men tar fortfarande betalt som om det vore proffsgrejor.

Användarvisningsbild

Re: Bahco och kvalitet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97239
obantteg skrev:
Niking skrev:
röjjare skrev:Sen kan det ju vara lite svårt att förstå varför en rörtång av märket bahco skall vara dyrare än en hel cykel från biltema.

Usch.


Den kommentaren säger betydligt mer om dyngkvaliteten på Biltemas cyklar än kvaliteten på rörtången. Riktiga cyklar kostar betydligt mer än biltemas missfoster...
/Niklas


Kompisen som var värst/bäst på att cykla när man var i den åldern (5 år sen) köpte hojar på biltema, ramen och svetsarna såg exakt likadana ut som ett annat känt märkes saker, tror det var Giant.

Sen kan ju växlar och gafflar vara skit, det har jag ingen koll på.


De flesta stora cykelmärken har både billig dynga och högkvalitativa tävlingscyklar i sitt sortiment. Den största skillnaden mellan skräpet och det högkvalitativa cyklarna sitter trots allt i ramen. Sedan brukar det i.o.f.s. vara nästan lika stor skillnad på hjulen, gaffeln, växlarna, bromsarna...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bahco och kvalitet?

Dane  
#98504 Hej.
Jag blir lite beklämd när jag läser om att även Bahco, ett märke som jag alltid "vurmat" för tycks gå samma öde tillmötes som så många andra kvalitétsfabrikat.

Eller är det kanske så att Bahco råkat ut för samma sak som Husqvarna motorsågar som man kan läsa om i detta forum, att vissa skumma öststatsfabrikanter piratkopierar och "kidnappar" märkesloggan.

Jag vart t.ex. ganska omtumlad häromdagen när jag hjälpte en granne med ett mek.jobb och bad om en "nollnolla" skiftnyckel.
Ställskruven på den gick åt fel håll typ asiatiska skiftnycklar, så jag bad honom att skicka nyckeln till de sälla jaktmarkerna, men han sa - det är ju en Bacho.
När jag tittade på skaftet stod det faktiskt Bahco Sweden på den med rätt logga också.

Mitt ansiktsuttryck skulle ha fotograferats då. :surp:

Tur att man skaffade sej sin Bahco verktygsuppsättning på 70-talet då det var den kvalité man förväntade sej av märket.

//Mvh. Dane
Senast redigerad av Dane tor 19 aug 2010, 18:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bahco och kvalitet?

haggloader  
#98522 Nog tror jag att skiftnyckeln var tillverkad i en Bahco kontrollerad fabrik.

Däremot tror jag att Bahco jobbar med olika kvalitéer på tex stålet.

Avatar Fallback

Re: Bahco och kvalitet?

novis??  
#98557
th skrev:"Varumärket" Bachos prylar tillverkas numera av företaget SNA Europe som ägs av Snap-On Incorporated i Wisconsin vars hemsida http://www1.snapon.com/ domineras av den finansiella halvårsrapporten 😡 .

SNA Europe hävdar att man har tre fabriker i Sverige: Lidköping, Bollnäs och Edsbyn, dvs. i huvudsak Bachos gamla fabriker. Skiftnycklarna som förut tillverkades i Enköping görs numera i Spanien. Om man tittar i affärerna hittar man en del Bacho-verktyg som tillverkas i Fjärran Östern.

Med amerikanska ägare brukar ju kvalitén gå ner (se t.ex. på Saab och Volvo) så dina iakttagelser stämmer nog. Jag köpte på mig lite svensktillverkade verktyg när Sandvik sålde så här blir det nog inga mer Bacho-verktyg köpta.

det där var utmärkt skrivit hade möte med en stor maskintilverkare i tordags fick väl det mästa bekräftat om kvartalsrapporter å skita i kvalitet varför kvalitet när det går att få kvantitet ett kvartal pluss att inköpare hinner sluta å slippa ansvar 😡

Avatar Fallback

Re: Bahco och kvalitet?

Contorta  
#98559 Mycket nöjd med den senaste bahco-prylen jag köpte, en svensktillverkad såg på en fransktillverkad stång. Inget Kina-skit inte och det märks. Kolla var prylen är gjord, så vet man vad man får.

Om en kvalitetsvara inte motsvarar förväntningarna finns det sådana saker som garantier och kundtjänst, eller hur? För att en enskild vara inte håller måttet, blir inte automatiskt biltema svaret. Så mycke skit jag köpt där, varannan vara är helkass.

Användarvisningsbild

Re: Bahco och kvalitet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98569 Jag köpte faktiskt en Bacho-pryl i förra veckan, en vinkelhake eftersom min gamla börjat bli lite för sliten så att skalan börjat bli svår att se. Sågar och vinkelhakar görs fortfarande i Sverige (rejält komplicerade verktyg :wink: ) och är riktigt bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).