Traktorer och processorer

Hjälp mig att koppla huggarvagnen!!!

13 inlägg 15011 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp mig att koppla huggarvagnen!!!

davpe  
#98426 Hej//
Jag har en bm 430 och nu har jag köpt en Mowi griplastarvagn. Skulle koppla in den ikväll men jag får det inte till att fungera. Det enda som går är ramstyrningen, men bara åt vänster!?? Kranen går inte alls!!!
Jag är helt grön när det gäller hydraulik...
Kan någon hjälpa mig?
Slangen till höger med den blå ringen går upp till spakarna och den andra ner till ramstyrningen.
Är det rätt att det vänstra uttaget är enkelverkande och båda högra är dubbelverkande?
Man behöver väl ett av varje?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla huggarvagnen!!!

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98427 Det borde vara enkelverkande till vänster, sedan ska du ha en fri retur. Är det spak till ramstyrningen på ventilpaketet?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig att koppla huggarvagnen!!!

Skogstomte  
#98430 Du är på rätt spår. De båda slangarna från styret ska in i de två högra uttagen. Går styret åt fel håll så byter du plats på de båda slangarna.

En av slangarna till kranventilen (eller kan den gå till vinschen) är tryckslangen, märkt med "P" på ventilen eller om du har en äldre hydraulvinsch med remmar så går den direkt till hydraulmotorn. Den fjärde kommer direkt från kranventilen och är vanligen märkt med "T". Detta är trycklös retur och är den viktigaste, finns det ingen retur så kan trycket mot tätningar i ventiler och hydraulmotorer byggas upp så att tätningarna flyger. Du har ingen fri retur just nu men den ska anslutas i banjobulten (precis till vänster om det galvade järnet) som skymtar bakom kopplingarna, den går rakt tillbaka till tanken. Du behöver alltså en koppling till, denna bör/ska vara "bakvänd" så att den ej kan förväxlas med övriga kopplingar - returen är ju viktigast.

Tillägg: jag förutsatte att vagnsstyret styrs av traktorn men ser bara två slangar - styrs den av kranventilen som "ATK" är inne på? I så fall GÅR det att använda det dubbelverkande uttaget (de båda högra) MEN man lever med risken att man drar spaken åt fel håll och kan därmed trycksätta returen - inte bra...

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla huggarvagnen!!!

davpe  
#98437 Ja, det är spak till ramstyrningen på ventilpaketet.
Det finns bara två slangar från kärran som ska in i traktorn? Behöver jag verkligen fler?
vagnen är från -04 och har radiovinsch.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla huggarvagnen!!!

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98440 Hur är vinschen kopplad?

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla huggarvagnen!!!

davpe  
#98446 Vinschen tror jag går upp till spakarna, svårt att se men det verkar så.
Sitter i så fall längst ut på vänster sida vid spakarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig att koppla huggarvagnen!!!

Skogstomte  
#98449
davpe skrev:Ja, det är spak till ramstyrningen på ventilpaketet.
Det finns bara två slangar från kärran som ska in i traktorn? Behöver jag verkligen fler?
vagnen är från -04 och har radiovinsch.


Nej, det funkar bra med två slangar men det vanligaste är att man kör vagnstyret från traktorn, då blir det fyra slangar. Anledningen till detta är att det blir bekvämare att använda traktorns spakar när man kör framåt och behöver svänga. Det funkar lika bra som du har det med två slangar men du får vända dig om för att styra med kranventilen istället.

Två slangar gör det enkelt. En är tryck och en är retur. Se beskrivning ovan. Du får det att fungera om du kopplar i de två högra uttagen och drar den yttre spaken åt RÄTT håll, dra den åt fel håll och det blir tryck i returen vilket kan skada tätningarna. Kopplar du in en trycklös retur så slipper du den risken. Då kopplas trycket förslagsvis från det vänstra (enkelverkande) uttaget. Det brukar gå att utröna vilken koppling som trycksätts åt vilket håll, ofta spänner rör och slangar upp sig lite när man kör tryck på. Inget tryck på "T" det är de viktiga.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla huggarvagnen!!!

davpe  
#98451 Den blå slangen är märkt T och går från spakarna, den sitter på höger sida.
På vänster sida sitter två slangar, den ena märkt T och den andra P. Båda går till vinschpaketet på kranen.
Därifrån går en annan slang fram igen och den är märkt P och där sitter kopplingen.
Jag kan lägga in lite bilder imorgon.

Tack för hjälpen än så länge!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla huggarvagnen!!!

davpe  
#98455 Två slangar gör det enkelt. En är tryck och en är retur. Se beskrivning ovan. Du får det att fungera om du kopplar i de två högra uttagen och drar den yttre spaken åt RÄTT håll, dra den åt fel håll och det blir tryck i returen vilket kan skada tätningarna. Kopplar du in en trycklös retur så slipper du den risken. Då kopplas trycket förslagsvis från det vänstra (enkelverkande) uttaget. Det brukar gå att utröna vilken koppling som trycksätts åt vilket håll, ofta spänner rör och slangar upp sig lite när man kör tryck på. Inget tryck på "T" det är de viktiga.[/quote]


Hur vet jag vilket som är RÄTT håll? Vi säger att jag kopplar P överst och T under. Då borde jag dra spaken uppåt?

Ursäkta om jag verkar trög, men man får va som man e när man inte blev som man skulle...

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla huggarvagnen!!!

ulfgustav  
#98478 Se till att du använder det enkelverkande uttaget för tryck till ventilen, montera sedan en fri retur direkt till tank gärna med ett returoljefilter . På detta sätt så riskerar du inte att förväxla uttagen, det är faktiskt inte tätningarna som tar skada utan om du förväxlar P och T så kan ventilen spricka, normalt så tillåter man bara 25 - 40 bars tryck på T. På detta sätt så får du ett filter som är lätt att byta

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig att koppla huggarvagnen!!!

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98486 Funkar det nu??

Isåfall vill vi se BILDER!!!
Kör själv en farma 9t kärra med 6m kran!
Får nog säga att 430:ns hydraulpump är lite i slöaste laget!
Man får nästan ha motorn på fullrus för att det ska gå köra flera funktioner!
Detta plus att den är på lägre tryck (vilket gör kranen klenare) gör att jag ev. ska sätta på en hydraulpump på
kraftuttaget (om jag inte får igenom ett traktorbyte med frugan :))

V

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig att koppla huggarvagnen!!!

Lidéri  
#98499 Jag tycker det låter som en bra idé att skaffa ett till uttag till en fri retur, så du inte riskerar att slå spaken åt fel håll..

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att koppla huggarvagnen!!!

davpe  
#98514 Kopplade ikväll och nu funkar allt!
Gäller bara att lära sig få lite flyt i körningen. Det läckte en del från den översta kopplingen så den blir det till att byta.
Jag ska lägga in en bild på ekipaget.
Tack för hjälpen alla!
//David

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).