Skördare

Hultdins färgmärkningafråga

7 inlägg 4312 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hultdins färgmärkningafråga

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98510 Hej

Skulle behöva en beskrivning av hur Hultdins färgmärkning fungerar.
Är tanken att det ska spruta på svärdet och sedan studsa ut på ändytan?

Mitt problem är att så gott som all färg hamnar på stocken, alltså på barken och inte på änden.

Är det tider eller blocket jag ska justera? Om det målar som på mitt sätt, är det neredelen där själva munstycket som ska ut och uppedelen in eller vad blir rätt?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hultdins färgmärkningafråga

skogsjan695xl  
#98520 Det ska spruta på stocken yta direkt, det blir ju lite som på kanten det sprutar, så det kan vara både tider och block du ska justera.
Munstyckena ska ju peka mot botten på agg om man säger så.

Avatar Fallback

Re: Hultdins färgmärkningafråga

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98542 Aha, då är det nog blocket eller hela såglådan som behövs justeras lite. Nu sprutar det mer eller mindre enbart på svärdet.
Men man ska alltså försöka pricka skåran efter sågen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hultdins färgmärkningafråga

skogsjan695xl  
#98551
sunemangs skrev:Aha, då är det nog blocket eller hela såglådan som behövs justeras lite. Nu sprutar det mer eller mindre enbart på svärdet.
Men man ska alltså försöka pricka skåran efter sågen?


Precis rätt så. Det kan ta lite tid och lite mixter innan man får till det bra.

Avatar Fallback

Re: Hultdins färgmärkningafråga

novis??  
#98555
sunemangs skrev:Aha, då är det nog blocket eller hela såglådan som behövs justeras lite. Nu sprutar det mer eller mindre enbart på svärdet.
Men man ska alltså försöka pricka skåran efter sågen?

vad har du för aggregat? sprutar det på stocken som sitter iaggregat eller den som skulle blivit målad?du ska spruta på svärdet så det stryker av sig på stocken du sågar avannars målar du väl en icke upparbetad stock o vad ska den ha för färg vet väl inte maskinen?på nya jd aggregat är klacken fast så du får tillverka nå schims på älldre är den justerbar

Avatar Fallback

Re: Hultdins färgmärkningafråga

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98560 Ett LM7000. Just nu är det så att det sprutar på svärdet och studsar till den stocken som sågas av.
Så det är svärdet som ska stryka ut färgen på stocken? Hur funkar det när svärdet är tunnare än kedjan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hultdins färgmärkningafråga

rocky  
#98590 Svärdet ska hinna in i trädet 3-5cm när färgen ska komma och studsa mot svärdet och märka kapad stock. Skjuter det förtidigt eller försent är det tiden. Bommar det ändå kan man prova att lägga bågfilsblad under blocket för att vinkla det lite. Såglådan kan ju flytta sig lite om man inte tar det lugnt bland stenar osv då flyttas blocket lite och det blir fel vinkel. Brukar märkas om det märker bättre när svärdet är lite böjt t.ex.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).