Verkstan

8 hkr Avance Tändkulemotor

37 inlägg 18231 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

8 hkr Avance Tändkulemotor

Skogshuggarn  
#97343 Min granne vill att jag förbarmar mig över (övertar), en Avance Tändkulemotor som är nerplockat pga av
glapp i "Babbitslagret" till vevstaken (för själva motordelen).
Har aldrig fnulat på med dyl motorer, så det kan ju bli ett intressant projekt, men undrar samtidigt om det överhuvudtaget går att skaka fram någon litteratur (sprängskiss/mått/toleranser mm) till just Avancemotorerna?.

Någon här som skruvar tändkulor?, alt kan hänvisa mig vidare till lämpliga "källor" att konsultera?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: 8 ½ hkr Avance Tändkulemotor

totte  
#97351 Johan! Svara!

Johan Eriksson alltså, han är tändkuleägare och jag tror han har kontakterna och kunskaper i ämnet.

Avatar Fallback

Re: 8 ½ hkr Avance Tändkulemotor

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97369 Det går att greja det mesta jag har en broder som är kunnig i rep av tändkulor och lagergjutning om du vill ha hjälp kan du ringa mig. Jag kan ju köpa motorn så slipper du problemet?
0281-10215

Användarvisningsbild

Re: 8 ½ hkr Avance Tändkulemotor

Skogshuggarn  
#97389 Tack för ev support Backman!

Gjuta/skava/brotscha/svarva/fräsa/slipa klarar jag själv, däremot är det oftast ett rent H-vete
när någon annan plockat ner allt i en "grushög".
Alla delar ska enl utsago finnas, men det vore ändå kanon med någon form av "IPL" samt
toleransangivelser på lager osv, osv.

Ska "inventera" motorn ett varv till i morgon med grannen, och då får jag förhoppningsvis även
loss lite årtal/serienummer, mm,,,,dvs om det kan vara till någon hjälp :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: 8 ½ hkr Avance Tändkulemotor

totte  
#97393 Kanske finns nåt matnyttigt här: http://www.tandkulan.com/

Användarvisningsbild

Re: 8 ½ hkr Avance Tändkulemotor

Skogshuggarn  
#97412 Tack för tipset totte,,,,, ska "hårdstudera" sidan.

Om inget oförtusett inträffar så blir det att plocka hem pjäsen imorgon.
Hittar dock ingen modellbeteckning/årtal, mm, :-o så jag får nog trycka in några bilder vid tillf.
Konstaterat är iaf, att de mest vitala delarna finns kvar, bortset från kylare/bränsletank och "skortensröret" till ljuddämparen.
Ritning till kylaren finns dock, (ursprungligen ett numera upprostat 200L fat), och som tank använde man tydligen
"lite-av-varje",,,i det här fallet en gammal fotogenbehållare (kanna) med fastlödd bränsleanslutning i botten.
Blir alltså att både nytillverka och leta lämpligt soppakärl.

Återkommer!.

EDIT:

Kan man säga något om tillverkningsperiod, beroende på om motorn har "trycksmorda" lager eller oljebehållare och "fallrör"???.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

Skogshuggarn  
#98445 Tändkulan är numera hemplockad, så det är väl inte mycket att fundera på annat än att kavla upp ärmarna och börja renovera.

Någon som kan tipsa om vilka färger som Avancemotorerna levererades ,i och vad som kan vara gångbart?,,,, grönt?, svart?.
Den här verkar vara svart, men om det är färg eller ingrodd skit är svårt att säga :roll: innan den fått sig en omgång i stordelstvätten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

totte  
#98468 Väntar med spänning på bilder!

Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

Skogshuggarn  
#98531 Lika bra att börja "nerifrån och upp" så här kommer en bild på vevhuset före det fick svettas 2 timmar i stordelstvätt/blästring/tvätt igen och ett efterföljande rostskyddsbad i kristallolja.

Ska värma och dra av svänghjulet (tung pjäs), i morgon, så jag får en mera lätthanterlig vevaxel att mäta upp och prova in mot befintliga vevhuslager.
Är allt bra?, och jag slipper värma loss/svarva nya lagerbronslager, så kommer en bild på ett nylackerat vevhus inom kort,,,,

Motorn blir efter eget beslut - svart!.


   TS
Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

totte  
#98534 Stöddiga järnklumpar! Lite omväxling att hantera i stället för magnesiumburkar. Intressant det här, har aldrig jobbat med en tändkula så jag följer det här med spänning.

Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

Skogshuggarn  
#98547
totte skrev:. Intressant det här, har aldrig jobbat med en tändkula


Har skruvat i mycket, men i det här fallet kan jag säga att du är i "gott sällskap", totte. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: 8 ½ hkr Avance Tändkulemotor

johan eriksson  
#98744
totte skrev:Johan! Svara!

Johan Eriksson alltså, han är tändkuleägare och jag tror han har kontakterna och kunskaper i ämnet.


Bättre sent än aldrig. Ska kolla upp lagertoleransen när jag kommer hem, är ute och reser lite för tillfället, men har för mig att det ska vara ca 1/100mm per cm vevaxeldiameter men det får jag kolla upp lite mer noggrant. tänk bara på att babbits finns i lite olika kvaliteter så kolla att du får tag i rätt. jag har handlat av denna firma http://www.lagermetall.se/brons/babbits.aspx
Sprängskisser och dyl. är nog inte lätt att få tag i, men prova att maila ordföranden i tändkulans vänner, Nils-Erik Sjöstrand, han har en del kunskap och broschyrer samt är lite Avancefantast.

Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

Skogshuggarn  
#98775 Tack för svar/länk och hänvisning Johan.

Har du några åsikter om drifttemp på den här rackaren sett till bla vevaxeltoleranserna?.
Tidigvarande ägare säger att den ska gå rejält varm eftersom motorn tappar förbränningseffekt om man ställer på
kylningen för mycket.
4/100 dels mm spel på en 40 mm axel är ganska stor tolerans i min värld, men kommer man upp i 80/90 graders drifttemp runt dessa gjutjärnsklumpar så lär det garanterat behövas.
Lagren är dessutom inte "trycksmorda" utan detta sköts via självtryck och en oljefördelningsbehållare som man ser lite av på bilden.

Ytterligar en faktor som får mig att grubbla lite extra runt just detta med toleransvärdena.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

johan eriksson  
#98786 Lagerna jag har varit i kontakt med har inte blivit mer än handvarma, jag och ett par vänner håller för tillfället på att bråka med ett lager i en 35hk Målilla som vill bli varmt trots att det är spel och det får smörja.
Är det en toppinsprutad motor eller har den vanlig kula? finns det vatteninsprutning?

Användarvisningsbild

Re: 8 hkr Avance Tändkulemotor

Skogshuggarn  
#98790 Du ställer mig lite på prov här Johan, men ska försöka förklara så gott jag "tror" att det ska fungera,,,, :oops: :lol:

Tändkulan sitter "på toppen" och bränsle/vattenförsörjningen sköts via en "dubbelpump" driven av
den utvändiga vevstaken, (excentern/vevstaken syns på bilden).
Vattenpumpen är av kolvtyp som suger vatten fr kylaren och trycker in/ut mediat via 2 anslutningar på själva
cylinderhuset.
Samma gäller bränslet bortsett från att pumpen är kopplad till en injektor.
(en liten avlång mässingsmanick med juster-ratt).

Nu har jag inte hunnit med att mäta upp alltihop, men något som legat i bakhuvudet vid ev lagerbyte är om
inte vevaxel-lagerna är "linjärt arborrade" på plats i själva vevhuset?.

Kan det vara därför som det strular med erat lager?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).