ons 20 jun 2007, 20:15#9816
Har för mig att KL 820 enbart hade störtbåge och enkelspel medan KL 821 fick ordentlig hytt och "dubbelspel", men det var
nog KS 860
Har hursomhelst ingen betydelse om du enbart ska ha ett draget MB aggregat efter maskinen, men visst är lunnings-spelet en
"räddare i nöden" ibland om man tex kör ner sig i värsta surhålet.
Har en "demofilm" från "Kockums Söderhamn" där de kör runt med dessa midjestyrda stamlunnare på Kockums testbana för skogsmaskiner
över stock/sten och blöta myrhål, och det klarar den med "bravur"
Vad som säkert imponerade då - och garanterat funkar bra än idag - är kombinationen "nätt maskin + midjestyrning och kort hjulbas.
Borde alltså gå utmärkt att köra ett bogserat markberedningsagg för fläck/högläggning bakom 820´n,,,, men harv????.
Gällande delar så
var det säkert inga "okända/udda komponenter" i maskinen, men finns det reservdelar att få tag på än idag till exvis
ZF axlarna?,,,, jag är tveksam?.
Maskinen är som sagt 40 år gammal och Kockum som fabrikat har varit borta från marknaden länge.
Reservdelar till Fordmotorn borde däremot gå bra att skaka fram.
Mitt råd är att du ansluter dig till "Fordson forumet"
http://fordson.se/phpBB2/index.php
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.