Skotare

Stamlunnare

17 inlägg 16116 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stamlunnare

Palle  
#9803 Hej,

Jag funderar på att köpa en stamlunnare, Kockum 820. Är det någon som vet något speciellt man skall se upp med på en sådan?

Det skulle också vara roligt om någon har kört en sådan som markberedare eller annat kunde dela med sig av hur detta var.

Enligt säljaren skall 50 liter i tanken räcka 8-10 timmar- andra erfarenheter? Tyvärr saknas kedjor men däcksdimensionen skall vara 16,9 x 34. Innebär det att jag kan använda kedjor från en jordbrukstraktor?

MVH, P



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9810 Har den ordentlig hytt eller störtbåge?.
Är det en stamlunnare med enkelt eller dubbla wirespel?.
Är det den jag tänker på?, så har den hjuluppsättning motsv "TEG" samt att den är midjestyrd med dubbla wirespel och störtbåge istället för hytt.
Rent tekniskt vet jag inte så mycket om hållbarheten på 820, men den har garanterat Fordmotorn i sig och den är inte direkt känd för att vara så stryktålig.
820 är en gammal maskin numera, och det var länge sedan kockum försvann från marknaden, så det kan bli problem att skarpa loss grejor vid haveri, bortsett från slitdelar till motor/däck osv.

Avatar Fallback
Palle  
#9813 Hej igen,

Ja, den har störtbåge och ombyggd hytt så att stolen går att snurra och köra bakåt- har senast varit använd med stegmatare tydligen. I livet före dess gick den som dragare i markberedning.

Du har helt rätt i att den har Fordon Super Major motor, skall tydligen vara 65 hk enligt Elmia Classics. Toppen skall vara nyrenoverad- vad går sönder i övrigt på motorn?

Axlarna skall vara ZF enligt säljaren och den är mycket riktigt midjestyrd.

Tyvärr saknas spelet (någon som har något att sälja?) men eftersom jag skall ha den att dra en markberedningsharv med så får det gå ändå. Enda kruxet blir hur jag lättar harven (en helmekansik TTS) från backen.

Som du förstått så är detta en lågbudget investering för att köra markberedning. Inte mycket hydraulik som kan springa läck. Hur är det med kedjor?

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9814 Det enda jag vet är att wirespelet, eller spelen skall man kanske säga eftersom det sitter dubbla spel på den kommer från Sepson.

Bra vinschar som det fortfarande finns viss möjlighet att hitta reservdelar till! Skulle kunna tänka mig att den vinschen fortfarande tillverkas om än i något modernare variant.

Minns inte vad det sitter för spel på en sådan lunnare men det är väl någon variant av snäckväxelvinsch typ dessa http://sepson.webdoc.nu/HWGW_models.asp

Användarvisningsbild
skidkung  
#9815 jag har en tico snäckväxel vinsh som drivs av hydralolja liggandes. om någon skulle vara sugen.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9816 Har för mig att KL 820 enbart hade störtbåge och enkelspel medan KL 821 fick ordentlig hytt och "dubbelspel", men det var
nog KS 860
Har hursomhelst ingen betydelse om du enbart ska ha ett draget MB aggregat efter maskinen, men visst är lunnings-spelet en
"räddare i nöden" ibland om man tex kör ner sig i värsta surhålet.
Har en "demofilm" från "Kockums Söderhamn" där de kör runt med dessa midjestyrda stamlunnare på Kockums testbana för skogsmaskiner
över stock/sten och blöta myrhål, och det klarar den med "bravur"
Vad som säkert imponerade då - och garanterat funkar bra än idag - är kombinationen "nätt maskin + midjestyrning och kort hjulbas.
Borde alltså gå utmärkt att köra ett bogserat markberedningsagg för fläck/högläggning bakom 820´n,,,, men harv????.
Gällande delar så var det säkert inga "okända/udda komponenter" i maskinen, men finns det reservdelar att få tag på än idag till exvis
ZF axlarna?,,,, jag är tveksam?.
Maskinen är som sagt 40 år gammal och Kockum som fabrikat har varit borta från marknaden länge.
Reservdelar till Fordmotorn borde däremot gå bra att skaka fram.
Mitt råd är att du ansluter dig till "Fordson forumet"

http://fordson.se/phpBB2/index.php

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9817 Ställ kedjeförfrågan på avd för jordbrukstraktorer så har du bättre chans att få svar,,,,,

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9870 Men det lät som en vanlig däckdimension så det är väl bara att köpa traktorkedjor.
Det är en rätt beskedlig motor så du behöver säkert inte de grövsta länkarna heller för att det ska hålla.

Avatar Fallback
Palle  
#11195 Hej igen,

Kan meddela att Kockumen så småningom anlände till Värmland där den skall gå i markberedning som sagt. Premiärturen blir förhoppningsvis i Oktober med en 2- radig högläggare (Bräcke). TTS- harven kommer jag att prova också men det får bli en separat historia med 2 Stor- nallar involverade....

Jag har fått bytt packbox på vänster bakhjul där den läckte olja, byte av vridbar stol och ny matta i hytten är på gång. Som jag nämnde har den hytt och rutan skall bytas i dörren... skall försöka fixa några foton helgen den 15/9.

Den är, som jag kanske nämnde, utrustad med en hydraulpump som drivit en stegmatare. På taket sitter en hydrauloljetank som gör den för hög för att gå in i min maskinhall, speciellt med kedjor på. Tanken och dess skyddsram skall jag få fixat så att den går att lyfta ner på bakstammen och det därmed blir möjligt att få in den under vintern...

   TS
Avatar Fallback
Realmode  
#11229 Du har nog fått ihop ett riktigt smidigt och soppasnålt markberedningsbygge. :D Ett vinschat bräcke är bland det bästa man kan dra om man prioriterar framkomlighet. Har man lite oländig eller blöt terräng samt en lite "nätt" motor på dragaren har man ju ännu mera nytta av vinschen. Var lite lagom försiktig med Diffspärrar om de finns kvar, prylar till drivlinan och då främst bak är nog hårdvaluta nuförtiden, det var en del haverier på dessa, men det bör gå att få fram om oturen är i farten.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13315
Palle skrev:Hej igen,

Kan meddela att Kockumen så småningom anlände till Värmland där den skall gå i markberedning som sagt. Premiärturen blir förhoppningsvis i Oktober med en 2- radig högläggare (Bräcke). TTS- harven kommer jag att prova också men det får bli en separat historia med 2 Stor- nallar involverade....

Jag har fått bytt packbox på vänster bakhjul där den läckte olja, byte av vridbar stol och ny matta i hytten är på gång. Som jag nämnde har den hytt och rutan skall bytas i dörren... skall försöka fixa några foton helgen den 15/9.

Den är, som jag kanske nämnde, utrustad med en hydraulpump som drivit en stegmatare. På taket sitter en hydrauloljetank som gör den för hög för att gå in i min maskinhall, speciellt med kedjor på. Tanken och dess skyddsram skall jag få fixat så att den går att lyfta ner på bakstammen och det därmed blir möjligt att få in den under vintern...


Har det fungerat bra ekipaget. Skulle även vara kul att se bilder på kockumen.

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13321 Hittade en 820 som ligger ute på blocket nu (med bilder).

http://www.blocket.se/vi/14116424.htm?ca=20_s

För långt ifrån mig, annars hade det nog blivit en köpresa.....

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13338 Ser ut att vara en enkel och robust konstruktion

Avatar Fallback

Re: Stamlunnare

Garret  
#47075 Det är en för svag traktor för att dra ett dubbelradigt markberedningsagregat,
Har provat!

Avatar Fallback

Re: Stamlunnare

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49224 Kanske borde lagt detta under övrigt men jag kan inte hålla mig från att fylla på i den här tråden med ett vinterprojekt.
Men jag gruvar mig och har inte börjat än. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).