Traktorer och processorer

Valmet 604 kopplingen

12 inlägg 12357 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 604 kopplingen

Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9805 Nu har kopplingen pajat ... det går ej att få i några växlar, det hände med en gång, märkte kanske lite innan att det 'högg' lite när jag släppte upp kopplingen . Nu finns det en 'mekare' i grannbyn som har fixat kopplingar tidigare på valmet så han har lovat att hjälpa mej.
Nu är jag tacksam för tips dels vid demontering och montering, var man kan få tag på reservdelar billigt mm.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9806 På vissa Skramlet kan man se kopplingen via lucka i hyttgolvet och t o m byta den vägen... Kan ju vara av intresse att ta en titt så du vet vad som gått sönder.

Annars en enkel operation att klyva traktorn. Jag skulle dock se till att ha en rullbar pallbock eller travers.

MVH
MN

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9808 Olssons i ellös har grejjer... oftast orginal men billigare än om du ska köpa genom lantmännen...
Lycka till!!

Användarvisningsbild
Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9832 Tack för tipsen!

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9869 Samma Olssons i Ellös har ett annat kanontillbehör nämligen en verkstadshandbok!
Kan rekomenderas starkt, har gjort mkt på min Valmet med den som stöd.

Användarvisningsbild
Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9919 Ja, nu har min 'mekare' i grannbyn delat traktorn och hittat att en arm har gått av - det finns visst tre - är lite osäker då jag bara har talat vid honom i telefon ... finns det nån som vet om man kan byta denna arm eller man måste köpa helt ny koppling (går visst på ca 10 tusen om man ska byta lager mm) taxsam för tips/råd.

   TS
Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9927 Jag sitter med reservdelsboken för 604 framför mig men det är inte uppenbart för mig vilken "arm" som gått av.
Men i stort sett alla delar går ju att beställa separat från lantmännen, frågan är om det inte är lika bra att byta kopplingen på en gång om du ändå har isär traktorn, lilte beroende på hur många timmar den har gått.

/Björken

Användarvisningsbild
Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9929 Hej Björken!
Jag är nog inne på din linje att byta hela kopplingen, traktorn har gått ca 4500 tim (utan lastare) men jag har bara haft den ett par år så man vet ju inte vad den har varit med om...
Fick tips om att man skall byta centrumlager .. kan det vara samma som svänghjulslager hos Olsson i Ellös?
Ska man även byta urtrampningslager till driv o pto nu när man har traktorn sönderplockad?
JA, nu blev det ju nya frågor ... tacksam för svar...

   TS
Användarvisningsbild
Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10161 Ja, nu är det ny koppling och uttrampningslager (både driv å pto) bytta, det är ju lite mek men min 'mekare' fixade det elegant. Köpte alla delar från Olssons i Ellös som kom hem på 2 dagar.
Ett tips om någon skall byta koppling på en 604 se till att ni har 12 st M8 bultar 10 cm långa för de som är på org.kopplingen är för korta (ca 5 cm långa).
Har en bild på detta men jag vet inte hur man 'får till det' för att lägga ut en bild här, kanske någon vänlig själ kan tipsa...

   TS
Användarvisningsbild
Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10484 Nu har jag fått info av Fredrik om man lägger in en bild,
så här se den nya å gamla kopplingen ut å här ser man ju tydligt att man måste ha längre bultar till den nya kopplingen:

Bild


Klicka på bilden för att se en större bild

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10486 Vad ska det vara för bultkvalite?
8.8 eller 12.9?

Användarvisningsbild
Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10488 Det var min 'mekare' som fixade bultarna så jag vet ej bultkvaliten...
Men om du köper koppling från Olssons i Ellös så har jag hört att de nu skicka med längre bultar å då får man ju hoppas att det är av rätt kvalite,
men det är kanske läge att kolla när man beställer.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).