Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Dåliga antenner i maskinerna

8 inlägg 4297 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dåliga antenner i maskinerna

Lidéri  
#97982 Jag börjar tröttna på att det ska vara så dålig mottagning i skogsmaskinerna hela tiden! Det är ju mycket bättre antenner i bilar än i skogsmaskiner fast dem är gjorda att gå i skogen.. När man kommer med bilen till skogen kan man ha klockren mottagning på tex bandit, men när man kliver in i maskinen bara brusar det. Det är ju bara sr som man kan lyssna på eller så blir det ljudböcker..

Äre nån som har nå bra förslag på bättre antenner eller antennförstärkare?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Dåliga antenner i maskinerna

masterchief  
#97986 Hade stora bekymmer med min Nissan King cab med radiomottagningen, en extra jordning fixade saken, kan vara där det felar med skogsmaskinerna.

Användarvisningsbild

Re: Dåliga antenner i maskinerna

Lidéri  
#98001
masterchief skrev:Hade stora bekymmer med min Nissan King cab med radiomottagningen, en extra jordning fixade saken, kan vara där det felar med skogsmaskinerna.


Ja får titta lite på det. hur har du det i h8an då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dåliga antenner i maskinerna

masterchief  
#98003 Kan inte säge det är dåligt i H8an, där vi kör så får man vara glad om man får in Rix FM på höjderna, iofs inte bättre i bilarna :???:
P-kanalerna fungerar klockrent.

Avatar Fallback

Re: Dåliga antenner i maskinerna

Robertberg  
#98005 Jag skulle inte klaga om jag fick in SR, vem orkar inhalera radioreklar 40 timmar i veckan?

Användarvisningsbild

Re: Dåliga antenner i maskinerna

Lidéri  
#98009
obantteg skrev:Jag skulle inte klaga om jag fick in SR, vem orkar inhalera radioreklar 40 timmar i veckan?


Haha ja det är klart, lyssnar mycket på p3 på morgonen. Men en del program där klarar man bara inte av, så det brukar bli böcker sen... :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dåliga antenner i maskinerna

Lidéri  
#98010
masterchief skrev:Kan inte säge det är dåligt i H8an, där vi kör så får man vara glad om man får in Rix FM på höjderna, iofs inte bättre i bilarna :???:
P-kanalerna fungerar klockrent.


Ja det låter lika som för mej... men man måste ha riktigt bra antenn i bilen iaf då :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Dåliga antenner i maskinerna

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98015 Hej!

Vanliga hålmonterade antenner är beroende av god elektrisk kontakt med chassit.
Antennen jobbar mot jordplanet, dvs plåten, och är det dålig kontakt mellan antennfot (=skärm) och chassi blir mottagningen också kass.
Ny antenn och en väl rengjord plåtyta där antennfoten sitter mot chassit är steg ett i felsökningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).