Skotare

Kockums 8431

30 inlägg 22339 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kockums 8431

Kurtan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#980 Hej på forumet. Är det någon ute i sverige som kan eller vet något
om denna maskin? Är skogsägare och tänker köpa en bättre skotare
än den jag redan har. Lämplighet i gallring,slutavverkning,tillgång på
reservdelar,tekniska data m m



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#982 Hej

Har ingen erfarenhet av den här maskinen, men teknisk data kan du hitta på www.elmia.se/wood så klickar du dig fram till "classics" i vänstermenyn.
Där finns broschyrer till 84-31 men även till andra roliga maskiner!

Vad är det för något du kör med idag?

Hoppas detta har hjälpt lite iaf..

Avatar Fallback
Kurtan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#983 Hej Ferguson och tack för ditt svar.
Min nuvarande skotare är en MF Robur 2, trekvartsband och ytterst
lite komfort, på taket en Vindelkran 600 med ca 4 meters kranarm.
Årsmodell 1966 men går som en klocka, är själv 65+ men tycker det är dags att låta traktorn
gå i pension.
Mvh Kurtan

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#984 Då kör du ju det rätta märket iaf :D (gjorde)

Du får ursäkta min frågvishet men hur funkar det där med 3/4 band i praktiken egentligen slirar det inte mycket, skramlar och är jobbigt att få svängt och så?
Jag funderar lite på att köpa en gammal skogsmaskin bara för skoj skull,
så det är därför jag undrar..

Men jag förstår att komforten inte e den bästa, men robur 2:an är väl mycket bättre än 1:an vad jag har sett på bilder..

Lycka till!!

Avatar Fallback
Kurtan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#985 Problemet med Robur 2 är mest de dåliga bromsarna (torra) I övrigt
är väldigt startvillig även i kallt väder. Skillnaden mellan 1o2 är ju bastraktorn MF 65 resp 165. Bandsystemet är bra ,inte svårt att svänga,
god bärighet. Synd att man i terängen inte kan köra utan.
Har kollat allt om 8431 , superbra länk Du gav mig , blir nostalgisk
bland alla gamla trotjänare , har sett rätt många av dom i praktiskt
arbete under åren som gått.

Mvh Kurtan

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#986 Vad räknar du med att köra mest, slutavverkning eller gallring?.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#992 Tack för infon!

Dom torra bromsarna är kända att vara knepiga dom våta är däremot nästintill outslitliga..

MVH

Avatar Fallback
Kurtan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#997 Hej Skogshuggarn.
Ämnar köra både i gallring och lite slutavverkning. Traktorn skall användas lite som gårdstraktor, serva vid Karasågen, hämta timmer både på och utanför vägen sommartid. Har även tittat på minibruunett 678
men har tröttnat på att ha kran på taket
Mvh Kurtan

   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#998 Är inte en rottne blondin det bästa man kan tänka sig för eget bruk?

Har aldrig kört någon själv men hört mycket bra om den. Robsondriften innebär ju att man kan hjula hur långt man vill utan att slita transmisioner osv. Antagligen drar den lite sämre i skogen, men som självverksam får man väl anpassa sig lite efter maskinen.

En 678 är ju annars en kanonmaskin. Vagnen går i samma pår som framdelen så den är oerhört smidig att köra i gallring osv. Men nackdelen är ju hydrostaten som blir väldigt varm om man kör långa transporter på väg. Lika så sliter den på boggielådor och däck när man hjular den.

Vet man att man kommer att köra mycket på väg, vilket det brukar bli om man skall hämta virket och ved vid bilväg är nog en maskin med rulldrift att föredra.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1009 Om du inte har långa bilvägar som du måste köra på och villa ha ett alternativ till mini bruunetten så finns ju ösa 250, den är ju något större men jag har fått uppfattningen av att den håller bättre.
Har hört att både boggielådor och kraninfästningen är dåliga på minin, men det kanske var på dom tidigaste modellerna..
Annars är den ju jättefin!!
Men om du har mycket vägkörning håller jag med Ola, blondinen blir ju då som en traktor med vagn..
Det finns ju Sm 958 och Sm 9110 dom har också robson,men dom har manuell låda och kedjedrift till framhjulen.. byggda på BM650..

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1010 På 678:an är kraninfästningen bra det är på den äldre 578:an den kan vara dålig.

Men boggielådorna och hydrostaten brukar ta stryk närm man hjular maskinen.

Ösa 250 är en riktigt bra maskin, men de tidiga har även de litwe taskiga boggielådor, så det skall man kolla noga efter.

Det känns rent spontant som att reservdelstillgången skulle vara bättre på ösa maskiner än en kockum som är lite mer udda, men det kanske är fel tänkt av mig.

Annars kanske en 868:a är något, lite dassig komfort kanske, men en hyffsad maskin som man bör kunna hitta för en rimlig peng.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1012 En Kockum 84-31 är då mycket bättre än en 868, klart att 868:an är billigare men om man bortser från priset så tror jag att hållbarheten är lika bra..
Kockumen har converter och powershift det har ju 868 också, det som skiljer mekaniskt är att 868 har kedjer i lådorna och 84-31 har kugghjul.
Jag vet faktiskt inte vad som håller bäst.
Tycker det låter bättre med kugghjul men..
Det finns ju en hel uppsjö av skotare, prisklass och storlek måste nog bestämmas först.
Mellan 84-31 och 678 är det väl ändå rätt stor skillnad storleksmässigt..

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1015
Kurtan skrev:Hej Skogshuggarn.
Ämnar köra både i gallring och lite slutavverkning. Traktorn skall användas lite som gårdstraktor, serva vid Karasågen, hämta timmer både på och utanför vägen sommartid. Har även tittat på minibruunett 678
men har tröttnat på att ha kran på taket
Mvh Kurtan


Ja, det är väl det där med "larvandet" efter väg som ställer till det för de flesta som ska ha en skotare i självverksam näring.
Jag får den uppfattningen att det kommer att bli en hel del av den varan för dig "kurtan" (?), och då är Ola/Fergusson rätt ute.

Däremot måste Ola och jag ha ett allvarligt resonemang om det här att Kockum skulle vara ett "udda märke" :shock: :lol:

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1016 Ok kanske inget udda märke, men hur många beg ösa 250 finns det i jämförelse med 84-31?

Tillgången på delar känns bättre till ösa eller volvo bm för den delen. Men det är bara min känsla ;)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1017 Beror lite på vad man jämför med.

Byt ut 84-31 mot 850 vs ÖSA´n så får vi nog bättre balans på det hela i alla avseenden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).