Skogsvagn (Huggarvagnar)

Stockfång till Wirekran??

28 inlägg 16598 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stockfång till Wirekran??

skidkung  
#9746 Hej. Söker efter någon bild eller ritning på ett Stockfång till en Wirekran. Har sett filmer på när ÖSA lastar timmer = Wirekran med stockfång.

Har fått för mig att detta är en supergrejj som gör lastningen på vagnen att gå dubbelt så fort. man bara lyfter upp knippet mot stockfången i kranen och sedan svänger in det in över vagnen och släpper sedan ner.. att kroka i i mitten av stocken bli då inte lika viktigt eftersom stockfånget rätar upp stocken när man hissar i topp!

Någon som har någon bild på ett sådant stockfång?

Tänkte göra ett eget. så är det några som vill ha så kan jag tillverka flera st och sälja för materialkostnaden.

Här har ni någon bild på Väsekranen..


[img][img]http://i42.photobucket.com/albums/e318/skidkung/DSC00060.jpg[/img][/img]



   TS
FTG
Användarvisningsbild
skidkung  
#9756 ingen som sett ett eller har någoån bild att dela med sig av..?

Bild på stockfång sökes!!!

   TS
Användarvisningsbild
skidkung  
#9780 Någon som hört att det finns stockfång till wirekranarna? lr kan någon dementera detta???

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9784 Jag har aldrig hört eller sett ett "stockfång" men nu när jag grunnat lite på det så tror jag jag vet vad du syftar på. Är det nån sorts mojäng som sitter i bommen o styr knippet så det inte snurrar o har sig eller ?
Var har du sett filmen?

Magnus M

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9785 Visst finns det stockfångare, ser ut som en rak galge på bommen med taggar men nån bild på det har jag inte

Användarvisningsbild
skidkung  
#9787 min svärfar har massor med filmer från ÖSA när de testar ut sina traktorer och så från 30 40 50 60 70 talet jävligt kul å se.. hur de drar ut ur skogen å testar dem i djupsnö å massor av grejjor.

skönt att det är fler som vet vad jag syftar på.. men om ni ramlar över någon bild på denna taggiga "galje" så tveka inte att länka den hit.
är väl iof inte så svårt att konstruera själv. men kul att se hur Väse utformade denna grejj.

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9791 Nja den jag har sett fanns på en Rottne Rondo men de fanns ingen bild på den i min gamla manual till den.

Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9795 Vet inte om mina bilder hjälper...

Men ett vanligt järn på kranen med lite piggar på och skapliga förstärkningar så de håller

Bild

Användarvisningsbild
skidkung  
#9797 jo prexis så jag tänkt. så svetsar man fast denna "jätte kam" på ett plattgärn så lägger man ett till plattjärn på ovansidan av bommen sedan drar man 4st bult mellan dem. enkel lösning. och mycket lättare att lasta! styr upp stockarna enkelt å snyggt!

:lol:

   TS
Avatar Fallback
Boden  
#9804 Kan du inte lägga upp filmerna?

Användarvisningsbild
skidkung  
#9807 hej. tyvärr så finns de på vhs och han har köpt dem för ca 1år sedan av en gubbe i uppsala. tror han hade en butik typ med enormt mycket sådana gamla härliga ÖSA filmer..

brukar knäcka en öl och sitta å kika till de där filmerna ibland. :D


Men ska se vart han köpt dem!

   TS
Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9820 Här finns en massa gamla filmer

http://www.maskinskyddarna.se

Användarvisningsbild
skidkung  
#9822 jaa! där har vi dem! de 5 filmerna längst ner är det! grymt härliga filmer!!

vad sägs om dessa..
"Motoriserad avverkning och skogstransporter på 1950-talet. Även timmerbilar. Oliver, BM 36 halvband, Bamse, A-C m.fl. Stubbrytning med grävmaskin och ÖSA-maskiner. Lastbilstransporter. Olika skotare, fabriksfilmer med Cranab/HiabFoco, Sandvik, Bruun o Laxo."

   TS
Användarvisningsbild
skidkung  
#9823 här hittade jag föresten en bild på stockfånget jag talat om..
Här är ett modifierat Väse stockfång. modif, för att passa på en rund kranarm.

[img][img]http://i42.photobucket.com/albums/e318/skidkung/johan8.jpg[/img][/img]

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9824 Ägaren till denna traktor brukar husera på: http://www.fordson.se/phpBB2/index.php

Han är kunnig o har säkert nåt att berätta om stockfånget om du frågar.

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).