Virkesmätning och Matrisfub

Vrak pga krök

65 inlägg 38736 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

pr95  
#97767 ? eller så är brännveden slut efter den kalla vintern förråden behöver fyllas

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97769
Jasi skrev:Förutom att det vrakas på grund av upparbetning på leveransrotpost. Till exempel krök.


Inkludera vrak i betalningsgrundande volymen.

Användarvisningsbild

Re: Vrak pga krök

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97773 Alla upparbetningsvrak ska ju tveklöst betalas med fullt sortimentspris vid både avverkningsuppdrag och leveransrotköp, då det här är virkesköparens entreprenörer som klantat till det. Däremot ska ju enbart vrakpris betalas för leveransvirke, då det här är skogsägaren och inte virkesköparen som ansvarar för upparbetning och sortering.

Beträffande övriga vrak, så är det mer tveksamt det ska vara mer än vrakpris på vraket. Befarar man att det kan vara mycket övrigt vrak, så kan man lika gärna stämpla och sälja som rotpost.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97777
Niking skrev:Detta problem för skogsägarna borde väl lätt kunna undvikas genom att sälja virket som leveransrotpost eller rotpost? Då borde väl alla felapteringar bli en sak mellan entreprenör och virkesköpare (industri)?
/Niklas

Problemet flyttas bara enligt ditt förslag, men delas av alla i branschen om slarvet ökar. Det betalas då med lägre totala virkespriser.
Nästan allt tyder på sämre tillvaratagande av virkesvärdet i dagens virkesmarknad. Möjligen har stormarna satt nya gränser för aptering och körskador både på träd och i terräng.

Samtliga kontrakt på leveransrotpost som kommit framför mej har haft klausulen att "det bara betalas för nettovolym" d.v.s. efter avdrag för vrak. Se även Jasis svar.
Detta får inte bli en överraskning när skogen är avverkad.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97787 Varför delas problemet av alla i branschen? Det är bara sågen med slarviga entrprenörer som drabbas, inte sågen som gör ett bra jobb.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Nolltax AB  
#97789 Sug efter virke finns.
Kvalitativt virke.....
Massaskräp gärna dölja behov de göra vill.

Användarvisningsbild

Re: Vrak pga krök

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97790 Framför allt kan då inte virkesköparna längre komma över billigt vrakvirke som kompensation för entreprenörernas bristfälliga aptering. Således finns det inte längre någon drivkraft för virkesköparna att låta entreprenörerna slarva med apteringen, då virkesköparna får ta hela smällen (istället för som nu vältra över en del av konstnaden på oss skogsägare).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97796 Idag när energiveden är ett fullvärdigt sortiment så finns det i princip inget vrak. Även en rötstock går att elda med. Vad gäller vrakning på grund av att köparen själv kvistar och sorterar dåligt så finns det ingen anledning att acceptera detta.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97797 Tråden handlar om vrak mest bedöms vara baserat på krökar.
- Min uppfattning är att krökvraken ökat markant p.g.a. extremt ställda längdfördelningar och mestadels långa längder.
- Jag har inte hört någon köpare som satt in utbildning specifikt för att minska detta problem med krökproblemen.
- Vid betalningssätt på virke där endast nettovolymen är prisgrundande är uppenbart likgiltigheten stor mot "förfallet". Något företag har kompenserat i efterhand för hög andel vrak när skogsägaren gjort kraftiga framställningar.
- Vid virkeshandel där totalvolymen betalas (rotpost) har kvaliteten varit ännu sämre vad gäller apteringsmoral. (för ofta aptering efter papperslapp eller telefonsamtal). I denna grupp verkar också färre skördare vara anslutna till kvalitetssäkringssystemet och SDC. Kontrollinsatserna från företaget som kontrollerar mätfunktion etc. är sällan mer än en person på halva Götaland i många av dessa stora företag. Samtidigt är avverkningspersonalen hos rotpostköparna även inköpare och har mycket begränsad kunskap om skördarnas kvalitet (ibland vet man inte ens vilket aggregat skördaren har).

Med det sista vill jag peka på att kvalitetsaspekten är inte bättre i "rotpostvärlden". Kunskapen om vilka vinster som skulle ske om apteringskvaliteten blev bättre förefaller inte vara tillräcklig och framförallt finns inte den mängd personal som i överskådlig tid hinner påverka detta dåliga utgångsläge.

- Det finns sannolikt idag, enligt min uppfattning, inte tillräcklig apteringskunskap och attityd i mer än 25% av apterarna. Denna grupp minskar genom att alltfler"kör innerkurvan" för att klara ekonomi. Denna grupp önskar jag kunde öka till omvända procentförhållandet som jag en gång kände till.

Att synsättet är slappt i storföretagen märkte jag när SCA nyligen försvarade aptering/mätteknik som mätte fel på diametern 2-3 cm på ca hälften av virket. Sannolikt är 1.300 m3 "borta" jämfört mellan mätsedel och skördarens produktionsuppgifter.

Med allt ovanstående försöker jag uttrycka min uppfattning om att det inte närmaste åren blir högre virkesvärde för den största mängden virke genom "nytt" kvalitetsjobb om det som nyligen skrivits om övergång till leveransrotpost och rotpost.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97798 Det kan ju vara så att den noggrana aptering som du föredrar (och som är intressant vid leveransvirke) inte är så lönsam för företaget om de själva får välja?


Om man säljer en rotpost, är köparens aptering ung. lika intressant för säljaren som hans sågutbyte, hans penetrering på stora marknaden och effektiviteten i hans säljarorganisation.

Dvs knappast alls, så länge de betalar bra.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97803
Mangan skrev:Det kan ju vara så att den noggrana aptering som du föredrar (och som är intressant vid leveransvirke) inte är så lönsam för företaget om de själva får välja?

Uttrycket "Det kan ju vara så..." måste vara välgrundat och uppfattas som en tillrättavisning till oss andra och något du tar skäligt ansvar för. Du har i så fall en total insikt som tydligen måste vara mycket stor.

Om uttrycket i stället är näst intill en gissning eller förväntning så är jag med min insikt orolig för vad uttrycket kan åstadkomma som lock på vad jag tror är verkligt stora problem.

Köparnas objektivitet nämnde jag nyss om på tråden. Mer exempel kommer här.
Ett stort skogsföretag sålde björkmassaved till husbehovsved från uppdrag utan att tillfråga markägaren. Svarta pengar erbjöds för odefinierad mängd och de vägrar att tala om vem som kört veden från platsen resp. köpt den.
Se även kategori Svarta listan på skogsföretag på följande länk http://virkesakuten.blogg.se/

Som ni ser där är listan ganska lång på både företag och synderna de gjort. Detta ser jag som belägg för att kvalitetsinsikten är svag i branschen. Kan man förvänta sej att dessa skall åstadkomma behövlig kvalitetsförändring, sett mot det jag skrev nyligen?

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Skogsrå  
#97805 Inom virkesmätningen har man ingen kontroll på vraken varför det kan variera mycket mellan olika skogsägare utan att det märks. Inom VMF är det enbart köparintressen i stryrelsen varför man skriver reglerna därefter, som skogsägare har man bara rotpost som ärlig affärsform.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97809
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:Det kan ju vara så att den noggrana aptering som du föredrar (och som är intressant vid leveransvirke) inte är så lönsam för företaget om de själva får välja?

Uttrycket "Det kan ju vara så..." måste vara välgrundat och uppfattas som en tillrättavisning till oss andra och något du tar skäligt ansvar för.


Jo, men det är ju för att du har lite speciella tolkningar och är väldigt aggresiv mot de som inte håller med dig i allt. Så jag tar inte åt mig.

En normal tolkning är att istället för att anse att virkesköparna och dess entreprenörer är inkompetenta, kanske de vet vad de gör?
Senast redigerad av Mangan tis 10 aug 2010, 12:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97810
Skogsrå skrev:Inom virkesmätningen har man ingen kontroll på vraken varför det kan variera mycket mellan olika skogsägare utan att det märks.


Jag förstår inte riktigt vad du menar, kan du förklara? Det är väl virkesmätaren som vrakar?

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97812
Mangan skrev:En normal tolkning är att istället för att anse att virkesköparna och dess entreprenörer är inkompetenta, kanske de vet vad de gör?

- Det jag sett under senaste 20 åren i mitt arbete är grund för mina åsikter.

- Dina åsikter ovan här innehåller ett "kanske" åter igen. Om det betyder tveksam underbyggnad så är det upp till dej att bevisa vilken konkret och dominerande fakta du baserar ditt påstående på.

Vad tyckte du om innehållet i bifogade länken?
Lämnar den igen. http://virkesakuten.blogg.se/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).