Arbetskläder för skogen

Första förband

15 inlägg 7745 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Första förband

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97037 Tycker att det är dålig kvalitet på dagens första förband :???:
Köpte 2 nya förband för ungefär ett år sen och har gått med dom i fickorna under röjning och gallring tills idag. Nu va inte mycket kvar av plasten som ska skydda dom. :x Konstigt nog så är förbanden från -76 hela än idag :mrgreen: Känns lite dumt att kasta dom gamla när man vet att nya förband håller i max 1 år..
Var får man tag i förband som håller? eller är det nya varje år som gäller för att va säker



   TS
Användarvisningsbild

Re: Första förband

Torparn79  
#97073 jag har ett sånt här sedan ett par år tillbaka och det har hållit sig fräscht..
tror dom använde lite annan plast på 70-talet.. ;)

Bild


http://skogma.se/Servlet?Servlet?page=1 ... 2&sort=130

Avatar Fallback

Re: Första förband

Robertberg  
#97085 Vad hade du för första förband?
Kan vara bra att veta om man inte vill köpa samma saker.

Avatar Fallback

Re: Första förband

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97109 AKLA first aid kit är det enda som står.. Förpackningen är väl ca 10*10 cm.
Köpte hos min återförsäljare.. Men tycker att det är dåligt av dom att ta hem sån skit.
Får nog bli en investering från skogma:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Första förband

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97349 Jag harbeställt ett sånt här tryckförband och tänkte se om det är en vättig förpacnkning ock innehåll.
http://www.familjeapoteket.se/web/Sar_b ... -4820.aspx

Användarvisningsbild

Re: Första förband

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97367
Mikael skrev:Jag harbeställt ett sånt här tryckförband och tänkte se om det är en vättig förpacnkning ock innehåll.
http://www.familjeapoteket.se/web/Sar_b ... -4820.aspx


Snabb leverans men den lär inte hålla länge i en ficka.

Avatar Fallback

Re: Första förband

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97454 vilket förband använder alla ni andra då??

   TS
Avatar Fallback

Re: Första förband

Robertberg  
#97776 Jag köpte mitt på apoteket, Cederroths.
De som man har i lumpen borde väl inte heller vara kattskit?

Användarvisningsbild

Re: Första förband

Skogshuggarn  
#97781
getost91 skrev:vilket förband använder alla ni andra då??


AKLA (äldre mod) och Cederroth.

Verkar inte finnas något "bäst före" på AKLA?, men de har en stadig förp!, och får därmed hänga med sålänge allt är helt.

Användarvisningsbild

Re: Första förband

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97783 Hade några försvarets men de tog slut för något år sedan (brukar ofta såga mig i benet :wink: ) så nu är det ett från Skogma som inskaffades på Elmia förra året. Undras hur länge försvarets är sterila? Köpte mina på överskott på 80-talet och då var de nog redan då ett antal år gamla.

Användarvisningsbild

Re: Första förband

Skogshuggarn  
#97784 Här är något för den riktige "förstaförbands-nostalgikern" :D

http://www.tradera.com/Forsta-forband-s ... _116466875

Avatar Fallback

Re: Första förband

Nonkan  
#97825 Spelar inte så stor roll om de är sterila, sågar man sig i benet är det inte rent ändå, speciellt inte om man använder mineralkedjeolja.

Det viktiga är att stoppa blodflödet.

Användarvisningsbild

Re: Första förband

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97842
Nonkan skrev:Spelar inte så stor roll om de är sterila, sågar man sig i benet är det inte rent ändå, speciellt inte om man använder mineralkedjeolja.

Det viktiga är att stoppa blodflödet.


Precis Nonkan!

MEN det kan ha betydelse för att förpackningen ska vara riktigt tät o inte släppa in fukt som kan mögla!
Ett sterilförpackat förband är ofta lite tåligare i plasten för att motstå inträngning av främmande substanser!
Det kan ju omöjligen göra situationen bättre att trycka ett mögligt första förband mot skadan :mrgreen:

Jobbar i sjv. branschen men ber ändå min svåger att "låna" förband på sitt jobb hos kungen (läs försvarsmakten)


V

Användarvisningsbild

Re: Första förband

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97983 Tog en sväng förbi den lokala överskottsaffären idag, som inte hade något förra året, och det blev 2 st förband från 1957 (modell med vit ogenomskinligt plasthölje) och två från 1969 ("klassikern" med genomskinligt plasthölje med grönt eller brunblekt textruta). Man känner klart sänkningen av kvalité på höljet mellan de här två årgångarna så modernare förband är ju troligtvis ytterligare sämre :sad:

Sen råkade det följa med en oanvänd Agdor-yxa och en Bacho flacktång med hem också :grin:

Användarvisningsbild

Re: Första förband

Göt  
#650601 Beror på vad man vill ha kan vara bra att ha lite plåster ock grejor i ryggsäcken men jag har en Blodstoppare jag har köpt på apoteket. Den håller bra och brukar vara ett innehåll i stora förbandslådor. Den är bra att ha i fickan sen kan man köpa lite kompresser och strips och förvara i en låda i ryggsäcken. Med strips menar jag sån man brukar se att boxare har.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).