Traktorn i skogen

Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

124 inlägg 70891 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97612
totte skrev:Förresten vad är det för Grålle? Bensin, diesel, årsmodell och så?

Första ibrukstagande är 1952-01-01 och drivmedel är diesel.......... lite lustigt är att vi kallat den för en 53´a. Nåja ett år hit eller dit är kanske inte så noga, men det är en av de första årsmodellerna av diesel. Det går ju kolla via motornummer/chassinr när dieslen kom men jag har för mig att detta ska vara 1952. Jag gjorde en söknig för ett 10-tal år sedan när jag skulle ha tag i några delar till insprutningen, men jag kommer ju inte ihåg vad jag kom fram till. :-\ Det kanske finns någon här som har koll på om dieseln kom före 52.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

totte  
#97624 Tacl för det! Enligt Wikipedia så kom dieseln 52, som du säger. http://sv.wikipedia.org/wiki/Ferguson_TE20. Det är väl bra att det är en diesel, betydligt billigare att kuska runt i skogen med än en bensinare.

Visst är det fantastiskt att du kan köra i skogen med en traktor som är 58 år gammal.

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97630 Är den lätt eller svårstartad?
Fergusons gamla dieselmotor har ju lite dåligt rykte, befogat enligt vissa, obefogat enligt andra. Bensinmotorn är ju ofta sjukt lättstartad i.a.f.

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97635 En stor tjusnig med Grållen är just att den är lite till åren kommen.

En annan sak jag just kom underfund med var att den infon finns på wikipedia... det är också lite småroande.

Huruvida den är lättstartad eller ej ligger väl hos ägaren till stor del.... :wink: En gammal Mercadiesel skuttar väl heller inte igång så tvärt.... Den här är inte renoverad med ringar osv utan gått som den är med lager kolvar och ringar. Den startar ner till låtsäga -3 till -5 grader utan värmare. Glöggning och kallstart fungerar och måste användas. Har man värmare så startar den punkt slut, men det känns meningslöst att ge sig ut under -20. Till saken hör ju, att den här har startats en hel del på gas. Både orginalhistorien med en handpump och sedan eter/startgas. Så man får lägga ribban lite lagom tror jag.

En ytterst ovetenskaplig bedömning angående starten så känns det som Grållen startar bättre än tex 4-cylindriga 35´or.... Dessa 4´or är nog en stor bov i Fergusons rykte som trögstartade.

Men efter som jag refererade till 4-hjulingar i rubriken så kan jag ju villigt medge att en 4-hjuling nog är mycke mera morgonpigg än en lagom sliten Grålle. ⏱

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

totte  
#97667
Men efter som jag refererade till 4-hjulingar i rubriken så kan jag ju villigt medge att en 4-hjuling nog är mycke mera morgonpigg än en lagom sliten Grålle. ⏱


Prova att starta 4-hjulingen efter 58 år, undrar hur morgonpigg den är då? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

stegmaster  
#97706
kl-820 skrev:En ytterst ovetenskaplig bedömning angående starten så känns det som Grållen startar bättre än tex 4-cylindriga 35´or.... Dessa 4´or är nog en stor bov i Fergusons rykte som trögstartade.


Nu hinnar jag inte helt med??? :surp:
Er det inte grållen som har 4 cyl diesel och 35òr 3 cyl?? :???:
Min Grålle från 1955 var åtminstone en 4cyl diesel:

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97707 MF35 fanns både med Perkins 3-cyl(bra!) och en Standard 4-cyl(mindre bra!)

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

stegmaster  
#97708
Mangan skrev:MF35 fanns både med Perkins 3-cyl(bra!) och en Standard 4-cyl(mindre bra!)

Ok, då vet man.
Då er det altså olika typ 4 cyl diesel i grålle och mf 35(standard 4 cyl), om jag fattade detta rätt? :???:

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Elias  
#97721 Faktiskt så har vi en 4 cyl MF 35 som startad otroligt bra och går fint. Men som en del säger så hade denna motorn dåligt rykte för de kunde krångla. Även så kändes den 3 cylindriga motorn mer och köra med.

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97728
stegmaster skrev:
Mangan skrev:MF35 fanns både med Perkins 3-cyl(bra!) och en Standard 4-cyl(mindre bra!)

Då er det altså olika typ 4 cyl diesel i grålle och mf 35(standard 4 cyl), om jag fattade detta rätt? :???:


Skall inte svära på det, men tror det är samma 4-cyl.

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97740 Ja de kan de nog vara, i alla fall i grundkonstruktion men i papperen ser jag att grållen 1952´a är på 22 kw SAE och
35´an 1958´a är på 27 kw SAE.

Sedan undrar jag om inte 4-cylindriga varianten betecknas FE 35 (1956-1960) och 3-cylindermodellen MF 35, fast här kan jag vara helt ute och cykla :-\

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

stegmaster  
#97792
kl-820 skrev:Ja de kan de nog vara, i alla fall i grundkonstruktion men i papperen ser jag att grållen 1952´a är på 22 kw SAE och
35´an 1958´a är på 27 kw SAE.

Sedan undrar jag om inte 4-cylindriga varianten betecknas FE 35 (1956-1960) och 3-cylindermodellen MF 35, fast här kan jag vara helt ute och cykla :-\

Kollade konedata. FE 35 1956-1959 och endast 35 på 3 cyl från 1959-1962.
http://www.konedata.net/Traktorit/MF35.htm

Lite data på grålle ochså.
http://www.konedata.net/Traktorit/FergusonTE20.htm

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97833 Jag saknar fortfarande min 35:a, sålde den och köpte en 135:a istället.

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97837 Jo de har sin tjusnig.......... :)

Jag köpte igen "våran" gamla nu i sommar........... den bytte vi bort 1984........ Det var skaplig vevhusventilation redan då, men nu får jag nog ta och binda fast oljestickan :) Nä den måste jag nog titta över lite, tyvärr ligger schemat trångt så det är nog tidigast om ett år, fundrar på en liten busservice med nya kolvar, ringar och lager men utan att borra, eller varianten med servicefoder.......... Nåja det är en bra bit dit.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

axwell  
#97841
trislc skrev:Fyrhjuling, ett senkommet och sämre substitut för Grålle


Hur gör man för att skriva sitt första "Gillas"?

Saken är klar, jag har hittat "tummen upp".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).