Traktorn i skogen

Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

124 inlägg 71114 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97474 Jo jag har skaffat mig en ny pryl till Grållen (det var ett tag sedan), en vajerkran minsan. Det käns som det var värt att föreviga... :wink:
PICT0050.JPG


Vid monteringen passade jag på att serva bromsarna lite.... De tar väl inte så mycke i vanliga fall men med lite olja på backarna så blir de lite väl svaga...

Då var halva jobbet gjort...
PICT0051.JPG


En halv burk qickclean per bromshus...
PICT0052.JPG


Dax att elda lite bromsbackar
PICT0054.JPG


Nja inte helt som nya kanske men får duga....
PICT0053.JPG


Montering...
PICT0055.JPG


Jahapp, då var det monterat och klart med ringkätting på bara att ta fart inför höstens drabbningar.... :P
PICT0056.JPG




   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

totte  
#97481 Härligt att se de gamla godingarna skötas om och göra nytta i skogen!

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97520 Ja bromsar är bra att ha när du dra med vajerkranen, så inte traktorn rullar på dej :wink:

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Qwerty  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97530 Jag har också funderat på att skaffa en vajerkran till min lilla grålle med är rädd att grållen är i minsta laget. Hon väger ju inte så mycket så är det inte risk att att man drar omkull allt ihop? Vad har du för kran?

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97557 Det heter Lisjö Timmerspel och är byggt för "Grållar" och mindre Ferguson. I papperen på spelet så finns monteringsanvisning till och med 135 ´orna. Det är inte så stort som moderna kranar monterade på 3-punkten och är enligt spec godkänt för lyft av 350kg och dragande 500kg. Dragkraften och lyften justerars lämpligen in så traktorn inte vickar omkull för det är inge kul alls och ståltåhätta rekomenderas om man tvunget ska göra så ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97574 Du har kommit på något som jag förespråkat länge!

En liten traktor är mycket bättre än en 4-hjuling om man vill få något utfört!

(Jo jag har både traktor o 4-hjuling).

Du är ju lite ensam om att gilla denna kombo vilket är tur för alla dem som kränger ut 4-hjulingar i 100 kkr klassen!

Grattis till ett kanonekipage! Glöm inte lite bilder när du jobbar med den!

V

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97579 Kom bara ihåg att INTE stoppa tummarna ivägen för ekrarna på ratten. 8)

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97580
mmart skrev:Kom bara ihåg att INTE stoppa tummarna ivägen för ekrarna på ratten. 8)


Bra tips! Lätt hänt att man slår sönder ratten annars... :-)

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97597
Vesslan skrev:Du är ju lite ensam om att gilla denna kombo vilket är tur för alla dem som kränger ut 4-hjulingar i 100 kkr klassen!

Var inte så säker på det. Grannen bytte nyligen sin fyrhjuling mot en Grålle och verkar ganska sugen på att också fixa någon form av kran till kärran.

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97599
th skrev:
Vesslan skrev:Du är ju lite ensam om att gilla denna kombo vilket är tur för alla dem som kränger ut 4-hjulingar i 100 kkr klassen!

Var inte så säker på det. Grannen bytte nyligen sin fyrhjuling mot en Grålle och verkar ganska sugen på att också fixa någon form av kran till kärran.



Det är ju så man blir tårögd!
Har människor med lite mindre skog äntligen hittat förståndet :grin:

Köpa grålle o kran för under 20 tusen istället för atv med vagn för 100 tusen?

Vad ska då få ekonomin på rull i Svedala? :mrgreen:

V
Som har provat att ha tummarna innanför ratten på traktorn! EN GÅNG :oops:

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Fredrik Reuter  
#97600 Härligt!
En grålle var den första traktor jag fick förtroendet att köra helt själv.
Höll på att galet på ängen dock, det går gärna fortare och fortare för varje runda när man är ung, nästan hjärnskakning när jag hoppade upp i järntaket vid ett gupp.
Men nu ska inte jag kapa tråden med värdelöst vetande, trevliga bilder!

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97603 Ptja, det här är faktiskt den första traktor jag fick äran att framföra på egen hand :ymdaydream: Det var nog 1973 på hösten faktiskt........ huvvaligen..............

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97604 Grållen är en härlig traktor. Väger bara 1200 kg vilket inte ger några körskador i skogen. Det enda problemet är att den inte har någon lågväxel och går därför lite för snabbt i krångligare terräng. Backa med kärra med full last kan därför vara ett litet problem om det är för kuperat.

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

stegmaster  
#97606
th skrev:Grållen är en härlig traktor. . Backa med kärra med full last kan därför vara ett litet problem om det är för kuperat.

Nå, du behöver inte något "fullt lass" för det ställer til problem med en 2wd om du ska backa.
Det er ju 2wd traktorer stora problem, nämlig att backa överhudtaget om det blir den minsta motstand/uppförsbacke.
Det som gjör en grålle mycket mer användbar enn atv er ju att det finns 3pkt, så att det går att ha vanliga redskap på den.
Annars skulla jag nog som någon annan har sa, tittat på en lite nyare til.eks mf 35 eller liknande, så att man får hög/låg gir.

Annars häller jag med om att grålle er en härlig traktor.
Var min första traktor ochså. 8)

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

totte  
#97609 Förresten vad är det för Grålle? Bensin, diesel, årsmodell och så?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).