Verkstan

Svetsa på kranvagn

24 inlägg 13692 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svetsa på kranvagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97372 Svetsade på extra stora plattor på stödbenen idag. Förhoppningsvis ska de inte sjunka ner lika lätt i det blöta och att vagnen inte ska välta över stödbenet lika lätt heller.

Men, när jag började svetsa med ny pinne tände det väldigt bra och det flöt på bra (med mina mått mätt). Sen stannade jag och när jag skulle ta om var det väldigt svårt att få den att tända och brinna på. Det blev bara att pinnen fastnade hela tiden. Tog till slut en ny pinne och då gick det ba igen, tills nästa stopp då samma sak upprepade sig.

Vad beror det på? Hur ska man göra när det händer, höja strömstrykan? Slipa rent igen eller ska man alltid byta pinne efter ett stopp?

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Svetsa på kranvagn

massa-ved  
#97373 När elektroden fastnar blir den in i h--vete varm, och en varm elektrod är nästan omöjlig att få fart på.
Att det går lättare med en ny pinne beror på att de är preparerade i änden så de skall tända lättare
men så fort den har tänt en gång så är det borta och då blir det lite svårare.
Om jordklämman inte har tillräcklig kontakt blir det samma fenomen men då är det lika med en ny pinne.
Ett sätt är att skraptända ( som en tändsticka ) och luta pinnen dubbelt så mycke som det står i
läroböckerna tills den har tänt.
Det är inte så lätt i början efter 8-10 år när du fått in tekniken så ska du se går det lättare :wink:

Användarvisningsbild

Re: Svetsa på kranvagn

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97377 vadå att en varm elektrod är svårtänd? En varm elektrod är ju mer lättänd än en halv elektrod som är kall.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa på kranvagn

totte  
#97385 Varm eller ej, det vet jag inget om, men vad som händer är ofta att vid avbrott så sticker beläggningen ut flera mm framför kärnan och då får man inte eld på den alls, sen slår man den i godset ett par gånger och då flyger beläggningen av i flisor och pinnen sticker ut istället och sen bränner det fast. Testa att som slipa av änden på pinnen mot betonggolvet eller nån närbelägen sten eller va tusan som helst som är skrovligt (och inte av metall och anslutet till jordklämman) så den blir jämn i änden. Lite mer ström kan göra det lättare också.

Avatar Fallback

Re: Svetsa på kranvagn

massa-ved  
#97427 Blir elektroden överhettad är den nästan omöjlig att få fart på och har man fastnat en gång och höljet
har fallit av en bit, dessutom ovan och lite för ivrig så blir det inte lättare.
Däremot om man svetsar en bit och startar igen så kan det gå lättare än om den kallnat och slaggen har hårdnat
i änden.
Håller med dig Totte på rutilerelektroder brukar bli som en kona i änden där höljet sticker fram.
Det där med att skrapa mot betonggolv eller liknande är en beprövad metod.
Testa på nån skrot bit pröva lite högre ström luta pinnen mer i start ögonblicket öva och öva lite till
tillslut sitter det i ryggmärgen.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa på kranvagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97430 Tack för förslagen, ska prova. Det blev precis som ni skriver, ytterhöljet föll av och en bit sticker fram.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svetsa på kranvagn

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99392 Hur går det med din svetsning? Jag vill bara inflika att det inte är bra med för mycket ström heller. Om det blir "diken" längs svetssträngen så är inte det heller bra. Där får du en brottsanvisning. Ett tips angående strömmängden är att läsa på paketet. Där står inom vilka intervaller strömmen ska ligga på ungefär.
Får du porer i svetsen är även det en försvagning. Ett annat tips är att alltid försöka svetsa horisontalt. Även om det är lite knöligt att vända runt lite större grejer så underlättar det väldigt mycket.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa på kranvagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99406
JF skrev:Hur går det med din svetsning? Jag vill bara inflika att det inte är bra med för mycket ström heller. Om det blir "diken" längs svetssträngen så är inte det heller bra. Där får du en brottsanvisning. Ett tips angående strömmängden är att läsa på paketet. Där står inom vilka intervaller strömmen ska ligga på ungefär.
Får du porer i svetsen är även det en försvagning. Ett annat tips är att alltid försöka svetsa horisontalt. Även om det är lite knöligt att vända runt lite större grejer så underlättar det väldigt mycket.


Det har gått, enligt eget tycke, väldigt bra. Nu har det inte varit nåt på ett tag, men nu har jag en traktor där jag hittat några ställen som behöve justeras/kompletteras/snyggas upp, som tur är :smile:

Tack för råden!

   TS
Avatar Fallback

Re: Svetsa på kranvagn

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99448
Uvskogen skrev:
JF skrev:Hur går det med din svetsning? Jag vill bara inflika att det inte är bra med för mycket ström heller. Om det blir "diken" längs svetssträngen så är inte det heller bra. Där får du en brottsanvisning. Ett tips angående strömmängden är att läsa på paketet. Där står inom vilka intervaller strömmen ska ligga på ungefär.
Får du porer i svetsen är även det en försvagning. Ett annat tips är att alltid försöka svetsa horisontalt. Även om det är lite knöligt att vända runt lite större grejer så underlättar det väldigt mycket.


Det har gått, enligt eget tycke, väldigt bra. Nu har det inte varit nåt på ett tag, men nu har jag en traktor där jag hittat några ställen som behöve justeras/kompletteras/snyggas upp, som tur är :smile:

Tack för råden!

Kul att höra. Tunnplåt, typ huvar, skärmar, tak etc är ganska lurigt att svetsa med pinne, just för att det är så tunt. Ska du svetsa nåt som är gjutet måste du ha en speciell elektrod för det. Även det är lurigt. Men det finns ju lite andra grejer också att svetsa på:-) Lycka till

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).