ATV och UTV i skogen

Fastklämd under fyrhjuling

42 inlägg 18432 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

konsulten  
#96924 Det finns billigare lösningar än en sändare. På Elmia Wood 09 stötte jag på företaget Sectime som har säkerhetslösningar som använder din vanliga mobiltelefon för att övervaka dig som ensamarbetar. Jag beställde tjänsten och det fungerar bra. Jag ringde upp dem på 0155-651555. Jag betalar 100 kr/mån vilket är en billig livförsäkring enligt frun.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96929 Hur många har provat att mobiltelefonen verkligen har täckning överallt i skogen...?
Jag kan inte förlita mig på att ha täckning hela tiden där jag bor och verkar.
Uvskogen,visselpipa är en bra tanke..om man får in tillräckligt med luft i lungorna för att få den låta, om man nu ligger fastklämd.
MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96931
Ulf skrev:Hur många har provat att mobiltelefonen verkligen har täckning överallt i skogen...?
Jag kan inte förlita mig på att ha täckning hela tiden där jag bor och verkar.
Uvskogen,visselpipa är en bra tanke..om man får in tillräckligt med luft i lungorna för att få den låta, om man nu ligger fastklämd.
MvH. Ulf


Visst så är det, ska väl erkänna att den också är med för att, möjligen lite naivt kanske, skrämma bort björnarna med :-s

Sen är det som du säger, man får anpassa efter sin egen situtation och tekniska förutsättningar. Tänker på de där stackarna som ramlade ner för en glaciär idag. De kunde endast få "hjälp" via en satellittelefon.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

stefan71  
#97862 Istället för att köpa en "NÖDSÄNDARE" så köpte jag en gps tracker till min 4-hjuling. Den kan jag spåra 4- hjulingen med om den blir stulen m.m. Och med den så får man en dosa som man aktiverar den med när man parkerar den för kvällen. Och på den lilla dosan så finns de en SOS knapp som man håller in i 5 sekunder och då larmar det upp till 3 st förvalda nr. Och dom får ett sms med koordinaterna på där du har förolyckats. Kostar ca: 3000 kr. Det tycker jag är mer värt att köpa eftersom 4-hjulingarna har blivit så stödbegärliga. Då får man ju en nödsändare med på köpet kan man ju säga. Den heter RED KNOWS. Och den funkar kanon. www.redknows.se

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98304 Tror man att det kommer att hjälpa till att skydda mot stöld så kan man skaffa en sån. Tyvärr så finns det motmedel mot den för under 2000:-. Dom är inte olagliga än men jag hoppas att det kommer ett förbud mot dom för någon nytta fyller inte dom för oss som håller oss på rätt sida om lagens råmärken. Vill man stoppa avundsjuka män eller fruar från att kolla var man är så är det bättre att byta partner.....

Deras säljargument.

* Skydda dig mot lagens långa arm.
* Stoppa avundsjuka män och fruar är kolla vart du är.
* Stoppa privatdetektiver.
* Som lastbilschaufför kan du ta längre lunchraster.

Som stöldskydd tror jag mest på ett skalskydd (larmat garage) där tjuven måste forcera flera hinder för att få till gång till fyrhjuligen. Där även fyrhjulingen är larmad. Det kan köpa ägaren lite mer tid för att förhindra en stöld.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

matz  
Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138053 Den här PLB:sn har kommit ner i pris nu under 3000:-

http://www.ssbilbehor.se/nodsandare--fa ... n=prisjakt

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461286 Ytterligare en dödsolycka med fyrhjuling. Är tydligen redan sex stycken som omkommit i år :shock:
http://www.op.se/blaljus/olyckor/man-av ... amdes-fast

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Leopold  
#461335 Borde inte rätt många av dessa tillbud och olyckor kunna elimineras genom att man har rejäla störtbågar? Känns inte som att det är jättesvårt eller ens särskilt dyrt att bygga bort detta om man vill.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461368 Störtbågar är inte alltid bra. Alkolås är alltid bra.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461370
Leopold skrev:Borde inte rätt många av dessa tillbud och olyckor kunna elimineras genom att man har rejäla störtbågar? Känns inte som att det är jättesvårt eller ens särskilt dyrt att bygga bort detta om man vill.

Var och en som vill kan ju bygga en. Finns flera olika varianter att köpa och bygga själv, även här på forumet.
Alkolås är nog bra i bilar och så men inte motiverat på terräng atv tycker jag. Vi kan inte med kollektiv reglering ta bort alla dumheter enstaka individer utsätter sig för.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

anersimyra  
#461373 Fast finde PLB kräver två friska händer för att kunna utlösas, den röda spärren är lätt att öppna med enbart tummen. Värre är det dock att få loss själva toppen som sitter med två skruv, man behöver nämligen knäcka plasten för att frigöra antennen, alternativt ha med sig en liten stjärnmejsel för att skruva loss toppen.. :-o

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

husqvarna_med_sthil  
#461387
Slurfi skrev:Störtbågar är inte alltid bra. Alkolås är alltid bra.


Dagens säkraste sanning kan jag tänka ! Utan brännvinet skulle nog väldigt mycket tråkigheter över lag försvinna. Allt från krogslagsmål till misshandel i hemmen, trafikolyckor och tidiga sjukdomsfall. Det vore tråkigt för oss som kan sköta det men jag tror faktiskt jag ändå skulle ställa upp på en sådan lag med tanke på hur många helt oskyldiga som skulle sparas.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461406
Uvskogen skrev:Alkolås är nog bra i bilar och så men inte motiverat på terräng atv tycker jag.

Kolla statistiken, alkolås hade räddat många liv vid atv-relaterade dödsfall.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461409
Slurfi skrev:
Uvskogen skrev:Alkolås är nog bra i bilar och så men inte motiverat på terräng atv tycker jag.

Kolla statistiken, alkolås hade räddat många liv vid atv-relaterade dödsfall.

Nu betvivlar jag inte det. Det jag menar är att fokus bör ligga på den typen av lås på allt som kör på allmän väg. Kör man berusad i skogen med sin atv så får man faktiskt skylla sig själv. Risken att skada någon annan lär ju vara minimal. Så blrja med alla MC/ATV på allmän väg. Kan jag tycka men tycker jag fel lär jag väl snart bli informerad [emoji3]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).