Socialt (mer om oss)

sommarrapport

98 inlägg 37977 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#96658 Vädret slog om till fredagen, innan var det kvav värme, hög luftfuktighet och varmt på nätterna. Fredagen var det 18-20 grader och mycket torrare och friskare i luften och natten till idag var det nere på bara ett par grader. 18 grader just nu, sol och en smula vind, ganska skönt med en lite mer sensommarlik väderlek efter den långa varma perioden det har varit.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96709 Var ute och röjde för första gången på ca en månad. Mulet, 17 grader och i det närmaste helt insektsfritt. Dessutom hittade jag mogna smultron, blåbär och hallon. Perfekta förhållanden för röjning med andra ord :grin:

PS Passa på och njut innan denna gynnare börjar angripa dig http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnature ... .1265.html 😡
Niklas

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

halvproffs  
#96719 Plockade hjortron igår, kommer att fortsätta idag om regnet ger sig. Är nog det första ordentliga regnet på ca 2 månader. Det syns på bären att det är vattenbrist för många är lite skrumpna. Skall även försöka plocka lite blåbär. Nu blir det väl att leta på gräsklipparen som inte använts på länge, för gräset har inte varit grönt på länge.

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#96729 Regnar här också sen nån gång i natt. Mycket välkommet, här har bara kommit små skvättar sen före midsommar. Hittills blivit ca 5 mm idag och det blaskar på rätt bra just nu.

Eldar i spisen för första gången sen nån gång i Juni.

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

Scoutman  
#96737
totte skrev:Regnar här också sen nån gång i natt. Mycket välkommet, här har bara kommit små skvättar sen före midsommar. Hittills blivit ca 5 mm idag och det blaskar på rätt bra just nu.

Eldar i spisen för första gången sen nån gång i Juni.



Samma här massa regn & eldar i kaminen för första gången i sommar... Innepyssel idag, städning , laga byrå mm samt underhålla 4 barn från 1år -12år, nu regnar det mindre så jag "blir av med 2st 12åringar som bara har fiske i huvudet de ska "strandfiska".

Hitills har vi fått väldigt lite regn i sommar gul gräsmatta finnes...Dagens regn är varmt välkommet.

//Scoutman

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

axwell  
#96740 Tacksamt med regn till potatisen som snart har blommat över, täljstenskaminen har åter fått sprida lite värme, länge sen senast.
Inomhus var det bara 19,5 grader i morse så det blev till att stänga takfönsterna och tända upp Tulikivin.

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

halvproffs  
#96759 26mm har det kommit sen igår och det blev totalt 14 kg hjortron så jag är mycket nöjd med dagen.

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#96788 Inte illa alls. Här är det sämre, åtminstone där jag brukar plocka. Ser ut som frosten tagit blommen, finns inget på öppna ytor, bara där det är trädbevuxet.

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

halvproffs  
#96793 Frosten är största hotet mot hjortronblommorna. Här i trakterna är det inte så ofta det är plockvärda mängder pga vårfrosten.
Det blev så sen vår iår att när blommorna slog ut var det nästan sommar.
Våfflor, vaniljglass och varm hjortronsylt är ju inte fyskam.

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#96796 Samma här, jag har en myr här som är rätt skogbevuxen, där klarar det sig ofta någorlunda, men i år hade vi en frutansvärd massa nattfrost i juni så det är inte bra.

Nu blev jag jäkligt sugen!

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#96845 Äntligen ett par dagar med nästintill stiltja på havet, efter en mycket blåsig försommar och även under julimånad har det varit onormalt mycket vind många dagar med 10/15 meter /sekund regn har vi också fått tillräckligt, var ut en sväng till ett hjortronställe där vi plockat hjortron rätt många år men det såg inget vidare ut plockad par tre deciliter, det får bli blåbär som redan är mogna och det är mycket av dem, har även plockat lite mogna hallon det är ovanligt tidigt för våran del. Abborrfisket har den senaste tiden gått bra, har fått mellan 25 och 30 styck de senaste gångerna jag har lyft mjärden.

   TS
Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#96881 Hur långt kan man höra åskan? Vid elva tiden i gårkväll började vi höra att åskan mullrade långt bort i fjärran, vi har under hela natten hört ett konstant muller utan av brott, klockan 8 imorse började fronten att rulla in söderifrån över öarna som ligger 5-6 km ut från fastlandet, efter ca 15 minuter hade fronten passerat vår stuga och lämnat ca 15 mm regn efter sig och försvann in över landet. Då kom funderingarna hur långt man kan höra åskan, vi googlade och kom fram till att man nattetid kan höra åskan 50 mil och under dagen betydligt kortare, det innebär att fronten befann sig i trakten av Sundsvall eller ännu längre ned i Sverige när vi började höra till den.

   TS
Avatar Fallback

Re: sommarrapport

axwell  
#96891 Näe, runt Sundsvall, då borde jag ha hört den. Det var kanske över havet några mil ut från Tottes specialmodifieringsverkstad som åskan fick sin inspiration.

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96893
axwell skrev:Näe, runt Sundsvall, då borde jag ha hört den. Det var kanske över havet några mil ut från Tottes specialmodifieringsverkstad som åskan fick sin inspiration.


Ja eller kanske mullret kom från karlarna när de släpade hem senaste objektet :lol:

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#96932 Det var tvåhjularn på fullgas ni hörde.

Här vaknade hustrun vid 7-tiden i morse av att det åskade och just då förekom inga transporter av specialfordon här, så det var nog åska i alla dall. Undertecknad sov vidare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).