Motorsåg och handhållet

Ny Handgräsklippare, vad rekommenderas?

107 inlägg 56071 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Robertberg  
#96620 Husqvarna hade gardenakoppling på de större ridrarna förut, vet inte hur det är nu. Gissar att Nonkan kan mer om detta.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96623
Niking skrev:Så, nu har jag kört klart den klippningsomgång, som jag påbörjade med min gamla Jonsered. :smile:

Enligt Toro-manualen så bör kåpan rengöras invändigt efter varje klippning, genom att ställa klipparen på en asfalterad yta eller dylikt, starta motorn och sedan spruta vatten mot asfalten precis bakom gräsklipparens högra bakdel. Detta vatten ska då via knivarna skvätta upp på kåpans innertak. När kåpan sedan är ren, rekommenderas att motorn går några minuter efter torkning, så att det blir torrt!

Jag förmodar att rengöringen funkar lika med luftkompressor och pistolmunstycke? Jag saknar om inte annat en bra hårdgjord yta för den i manualen beskrivna vattenmetoden.
/Niklas

Två/fyra plattor skapar denna yta snabbt o enkelt.
För övrigt en av de bättre metoderna att rengöra om luft saknas.

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96628
Mange skrev:
Niking skrev:Så, nu har jag kört klart den klippningsomgång, som jag påbörjade med min gamla Jonsered. :smile:

Enligt Toro-manualen så bör kåpan rengöras invändigt efter varje klippning, genom att ställa klipparen på en asfalterad yta eller dylikt, starta motorn och sedan spruta vatten mot asfalten precis bakom gräsklipparens högra bakdel. Detta vatten ska då via knivarna skvätta upp på kåpans innertak. När kåpan sedan är ren, rekommenderas att motorn går några minuter efter torkning, så att det blir torrt!

Jag förmodar att rengöringen funkar lika med luftkompressor och pistolmunstycke? Jag saknar om inte annat en bra hårdgjord yta för den i manualen beskrivna vattenmetoden.
/Niklas

Två/fyra plattor skapar denna yta snabbt o enkelt.
För övrigt en av de bättre metoderna att rengöra om luft saknas.


Men är luft eller vatten att föredra?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Skogshuggarn  
#96630
obantteg skrev:Husqvarna hade gardenakoppling på de större ridrarna förut, vet inte hur det är nu. Gissar att Nonkan kan mer om detta.


Då kommer jag iaf ihåg rätt,,,, men det vore som sagt intressant att veta varför det inte har blivit "standardiserat"?.

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Skogshuggarn  
#96631
Niking skrev:
Men är luft eller vatten att föredra?
/Niklas


Jag har spolat ur/av handjagarn i 20 år med trädgårdslangen utan problem.
Viktigt dock att man låter den svalna lite innan spolning + "torrkörning" efteråt i typ 1-2 minuter.

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

totte  
#96636
Totte, mossan går väl att räfsa bort om du önskar/orkar? :???:
/Niklas


1. Det önskar/orkar jag inte! (-|
2. Det blir inte mycket grönt kvar då :oops:
3: Det kommer bara tillbaka för björken tar näringen.
4. Det är tuvor och ojämnheter och en massa annat där det inte är mossa.

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96646 Vet inte om man ska säga det ena är bättre än andra... Rätt gjort funkar de lika bra o snabbt.
Det här med vatten är lite sämre än luft för det fuktar o kan på viossa modeller ställa till det ordentligt, kanske även om det görs rätt.. Gräs o vatten blir syra som äter allt! Lager torn i Aluminium/magnesiun är en smaksak för denna goja.
Luft är svårare ätt missluckas med samt att klipparen i övrigt förblir torr. Chansen finns att luftfilter med får sig en omgång och kanske lite mer... Jag föredrar nog luft.
Lite tråkigare med luft om klipparen är blöt efter klippning....

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Skogshuggarn  
#96650 Spolslangen måste givetvis användas med omdöme,,, alltså att man inte spolar direkt över motorn, :wink: och som sagt "efterföljande torrkörning".
Lagertorn är mera åt åklipparhållet till och oftast monterad utanför klippdäcket, så de brukar inte vara i kontakt med värsta blötgrönskan - dvs bortsett från utgående axlar.

Det sämsta är iaf att inte göra något alls i rengöringsväg, för då är däcket uppkäkat på ett par år.
Har lappat ihop några dito med svetsen tillhörande (vanskötta) Stigaklippare, och det är inga trevliga uppdrag precis (rena pappret). :???:

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96708 Ok! Då får det bli kompressorn då!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

totte  
#96711 Måste i sammahanget berika er med följande autentiska och exakta citat ur instruktionsboken för min gräsklipparmotor Stiga SV150:

"a) Använd inte vatten eller strålrör för att göra rent utvändig sidor av motorn.
b) Använd helst en tryckluftspistol på (max 6 bar) för att se till att gräsrester eller damm kommer in i de inre delarna"

Det står så!

Finns även följande visdomar i samma goda litteratur:

"Låt inte motorn gå utan tändstift"

"2.1 Förgasaren (om sådan finns) kontrolleras av spaken (1). ... Några modeller är försedda med motor med fast varvtal. Förgasaren (2) är därför ej installerad."

((2) i bilden pekar på en gasreglagedosa som dock saknar spak)

Finns även en felsökningstabell där man får veta att "Svårt att starta" kan ha som orsak "Problem med att starta".

Avatar Fallback

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommender

Robertberg  
#96712
totte skrev:"Svårt att starta" kan ha som orsak "Problem med att starta".


Är inte det lite vääl långsökt? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96723 "Om inget annat fungerar.....
Läs instruktionerna!"

Avatar Fallback

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Fröjerum Forest  
#96764 Jag har en klippo som snart är 8 år köpte den på en bondauktion för 2200kr tycker de är robusta och BS motorn är pålitlig så jag rekommenderar KLIPPO :grin:

Avatar Fallback

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Nonkan  
#96869 Gardenakoppling finns på vissa modeller, t.ex på årets traktorer. Däremot har jag inte sett det på ridrarna, men jag är ju inte allvetande :)

Det kommer nog bli vanligare med koppling med tanke på att Husqvarna köpt Gardena...

Det går att köpa munstycket som reservdel, ta ett från LT151 t.ex och eftermontera på andra maskiner. Däremot bör det inte användas på t.ex. Klippo då gjutna chassin blir svagare om man borrar ett hål genom det för fästet.

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

stegmaster  
#96916
Nonkan skrev:Gardenakoppling finns på vissa modeller, t.ex på årets traktorer.

Har en Viking 540 traktorklipper från 2001 med dessa gardenakopplinger, så dom har nog varit med et tag. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).