Gallring

Vill du vara med och skapa?

11 inlägg 5883 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vill du vara med och skapa?

Siljansringen  
#84219 Vill du vara med och skapa?.

Är du intresserad av att skapa en förening som bygger och hyr ut "världens bästa gallringsmaskin" åt varandra och andra?. Tillsammans kan vi åstadkomma mycket mer än var och en kan. Totalt blir det billigare att då hyra maskin av sig själv eftersom man själv är med i föreningen, än att själv köpa en egen maskin bara för att äga den. Det är ju vinsten från skogen som är mest intressant och inte hur mycket målat järn man äger.

Jag har idén klar i skotar eller skördar - band eller hjulutförande. Maskinen har sin största fördel att skadefritt gå på mjuka marker eller ta sig fram i stora snödjup. Den blir beståndsgående och billig att tillverka, kan även köra snabbare än andra maskiner. Endast fantasin är begränsningen när det gäller användandet med olika tillbehör och metoder.

Vad kan du bidraga med?, vilka fler personer tror du är intresserade att vara med?, tipsa dom.
Med fler intressenter blir det snabbare utveckling av maskinen.
Vi börjar med att samla ihop oss här på forumet. Skriv här vad du tycker om idén.
Sedan startar vi föreningen.

vänliga hälsningar från Siljansringen



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vill du vara med och skapa?

Robertberg  
#84222 Detta verkar intressant!
Mer information om dina idéer kring denna maskin vore intressant, samt vari landet denna förening kommer vara belägen.
Detta första inlägg är ganska så luddigt..

Användarvisningsbild

Re: Vill du vara med och skapa?

Lill Junior  
#84243 Med tanke på namnet skulle jag tro att han hör hemma nånstans runt Siljan....=D

Avatar Fallback

Re: Vill du vara med och skapa?

Siljansringen  
#85102
obantteg skrev:Detta verkar intressant!
Mer information om dina idéer kring denna maskin vore intressant, samt vari landet denna förening kommer vara belägen.
Detta första inlägg är ganska så luddigt..



Någonstans skall man börja informera om att hela tänket är mer än en maskin, det är ett system.
Att bygga en maskin med Flexboggie som ger minsta möjliga punktbelastning mot marken och det går
att köra snabbare. Har redan testat idén på en vagn som inte går att köra fast med.

I bandutförande krävs en ny typ av bandmatta i HD plast, då blir raderingeffekten minimal på marken.
Byggde en sådan till min sista Skogismaskin, har sålt och servat dessa i Dalarna under 5 år. Har varit på många
mässor i mitt liv. Kan skryta med att jag vet allt som inte funkar i skogen. Har sett massor av plåthögar på utställningar som jag redan då visste att jag aldrig skulle få återse.

Man måste göra en maskin som är så lätt att rormattan i marken håller för hela virkesutkörningen utan att
ändra vägen eller få markskador. En maskin som är lätt, smidig och snabb och enkelt går att flytta mellan olika objekt.

Har arbetsritning och skalenlig modell byggd i stål med alla rörliga delar. Kravunderlaget har jag använt mig
av Skogshögskolans forskningsrapport för mindre terrängmaskiner av Tomas Nordflell och mina egna erfarenheter
av allt möjlig med hjul och band. Jag bor i Orsa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill du vara med och skapa?

Siljansringen  
#85173 Ja, den ekonomiska föreningen kommer att äga maskinen som sedan kommer att hyras ut till medlemarna med eller utan förare beroende på utbildning. Flygklubbar har praktiserat denna ekonomiska metod länge.

På detta sätt kommer också kunskaper från olika håll att utveckla maskinen snabbare och minska kostnader.
Olika tillbehör och metoder kommer också fram när det är fler som tänker och använder maskinen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill du vara med och skapa?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87740 Är gärna med men Småland kanske blir för långt bort??

V

Avatar Fallback

Re: Vill du vara med och skapa?

Siljansringen  
#87833 Hej Vesslan!

Var i landet de flesta maskiner skall arbeta beror på intresset och antalet deltagare i det lokala nätverket.
Om en ort i Småland får exempel 10 intresserade entreprenörer - skogägare så byggs en maskin i Orsa som
körs ner till er. Sedan får maskinen arbeta där så länge det finns arbetsoblekt så länge maskinen lever. När den är förbrukad byts den ut till en ny. En lastbil får lämna friska maskiner och hämta dom som skall till reparation och ändrad utrustning.

De högre boniter som ni har i Småland gör att ni tjänar mer på kortare tid genom att sköta skogen skonsamt och utan
breda stickvägar, det handlar om en ökad förtjänst på 40 000 kronor per hektar på en trädgeneration. Finns de som redan
räknat ut detta. Utan skador på mark och skog ökar vinsten ytterligare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill du vara med och skapa?

Siljansringen  
#88741 Vi kommer snart ut med en egen hemsida där du kan följa med i utvecklingen av maskinen. Vi lägger också ut bilder
och vad som kommer som tillbehör. Du kanske har synpunter på problem som du vill ha lösning på?. Det här med att sköta skog är en långsiktig verksamhet, och ju bättre verktyg vi får, ju bättre blir resultatet. Tänk bara på en motorsåg för 40 år sedan och de som finns idag så förstår du vad som menas med utveckling. Vi behöver bättre utrustning när det gäller skonsam skogsvård. Du kan vara med och påverka och tjäna penger samtidigt som värdet på din skog ökar. Optimal tillväxt utan skador, röta och vägförluster ger en ordentlig vinst i framtiden. Det är bara att hänga på här och visa sitt intresse.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill du vara med och skapa?

magnum_4wd  
#96669 En ifrån Skaraborg är intresserad!

Användarvisningsbild

Re: Vill du vara med och skapa?

towes  
#96809 Hur går det med projektet?
Finns det någon egen hemsida?
Det antyds något om smalare stickvägar vilket låter intressant. Kan inte låta bli att slänga in en länk om just detta, se från sid 9 på denna site (Effekten av stickvägar): http://www-gran.slu.se/Webbok/PDFdokume ... 20_UN_.pdf

Avatar Fallback

Re: Vill du vara med och skapa?

Contorta  
#96831 Idén om ekonomisk förening som delar maskin är intressant. Tar gärna del av lite mer material.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).