Bioenergi

Klippaggregat nedåtgående trend?

22 inlägg 11613 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klippaggregat nedåtgående trend?

Fredrik Reuter  
#96787 Vad har du för känsla ang klippaggregat på ex skördare och användandet den senaste tiden?
Jag har hört från några håll att de börjar bli mindre populära och att slarvkvistning med skördaraggregat med flerträdshantering tar över mer.

Det vore spännande att få lite överblick hur läget ligger ang detta hos oss på skogsforum så kommentera gärna.



   TS
Avatar Fallback

Re: Klippaggregat nedåtgående trend?

bruks804  
#96789 Hälsingland,Dalarna,Jämtland är det skotare med klipp som gäller hos Stora och Svea, kan kanske finnas någon skördare med men har aldrig sett eller hört talas om någon. men det är vägkanter som klipps inte i bestånd och körs ihop till välta.

Användarvisningsbild

Re: Klippaggregat nedåtgående trend?

Mäki  
#96804 I Finland har klippandet absolut gått ner. Vi klippte tidigare med två skördare, nu kör vi bara med vanliga aggregat. Jag har försökt sälja båda våra klippaggregat men det finns inget intresse. En av våra uppdragsgivare vill inte ha klippt material längre så vi slutade med båda skördarna, samt ekonomiskt var inte det inte lönsamt att klippa.

Användarvisningsbild

Re: Klippaggregat nedåtgående trend?

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96806 Det verkar som om klipp är ett för långsamt verktyg. Även de med ackumulering ger för hög avverkningskostnad. Bracke c16 som använder sågteknik är en snabbare variant!

Användarvisningsbild

Re: Klippaggregat nedåtgående trend?

finskpinne  
#96817 Enligt utbudet på begagnade klippaggregat så ser man en klar minskning inom klippandet. Detta beror väl till stor del på att det klippta virket torkar så pass mycket sämre att det blir en stor skillnad i värmevärdet, speciellt för de lite mindre konsumenterna.

Har hittills kört med Ponsses H53 som inte fungerade speciellt bra i energiskog, för att inte tala om att det var otroligt energikrävande. Funderade i våras om man skulle prova ett Moipu aggregat som är ett ackumulerande klippaggregat men som man kan mata med. De som kör med dessa aggregat i trakten gör två olika kvaliteter på virket, slarvkvistat och toppar. Men eftersom vi har behov av att kunna hugga lite grövre skog ibland, t.ex vägbyggen, dikeslinjer och dylikt, så blev det att montera på ett Kesla 20 RH. Flerträdshanteringen med detta aggregat fungerar ganska bra. Tyckte att detta aggregat verkade som ett bra "allround" aggregat till de gallringar som vi normalt håller till i. Funderade först på ett Logmax 4000 men jag hittade inget bra begagnat så det blev ett Kesla.

De som vi levererar energivirke åt tar helst inte emot klippt virke, och tar dom emot det så är priset långt från vad man får för det slarvkvistade virket.

Avatar Fallback

Re: Klippaggregat nedåtgående trend?

skotarmasse  
#96818 Vad beror det på att det klippta virket torkar sämre?
Nyper det ihop fibrerna i ändträet eller?

Användarvisningsbild

Re: Klippaggregat nedåtgående trend?

Mäki  
#96820
skotarmasse skrev:Vad beror det på att det klippta virket torkar sämre?
Nyper det ihop fibrerna i ändträet eller?

Det är inte problemet vad jag vet utan det att om det är kvistat så river det upp barken så det torkar bättre samt att hoparna ute vid vägen inte blir lika kompakta när det inte är kvistar samt löv mellan. Plus att kvistar inte torkar lika bra som stammar. Våra egna mätningar visar dessutom att det inte skiljer så mycket i volym om man tar med kvistarna eller inte.

Avatar Fallback

Re: Klippaggregat nedåtgående trend?

skotarmasse  
#96822 Intressant!Man lär sig något nytt varje dag.

Användarvisningsbild

Re: Klippaggregat nedåtgående trend?

finskpinne  
#96823 Jag har också fått sådan information som Mäki har... Dessutom så kan man tranportera kvistat virke med vanliga virkesbilar på vägen vid behov, vilket man inte kan med okvistat. Då måste man ju ha en "specialrigg". För det finns de värmeverk som inte flisar virket vid vägkanten utan de kör ihop virket till ett lager vid värmeverket med vanliga virkesbilar eller med jordbrukstraktorer.

En annan orsak som jag kan tänkar mig är att det oftast blir svårare att skota helträd i gallringar utan att skada kvarvarande bestånd. För det blir oftast mycket längre virke om man klipper det än om man kvistar och kapar det.

Avatar Fallback

Re: Klippaggregat nedåtgående trend?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97111 Här i trakterna har stora börjat slarvkvista i lite klenare gallringar. Vägkanterna klipper dom med skördare och flisaren går efter..
Det blir väl lite dåligt med näring kvar om man klipper och tar ut hela trädet istället för att slarvkvista och lämna toppen..

Användarvisningsbild

Re: Klippaggregat nedåtgående trend?

finskpinne  
#97122
getost91 skrev:Här i trakterna har stora börjat slarvkvista i lite klenare gallringar. Vägkanterna klipper dom med skördare och flisaren går efter..
Det blir väl lite dåligt med näring kvar om man klipper och tar ut hela trädet istället för att slarvkvista och lämna toppen..


Det där med näringen spelar nog också en betydande roll... Det beror ju förståss på vilken marktyp det är på området men i gallringar så behövs nog en del näring lämnas kvar. Istället för att man tar ut hela träd och sedan bli tvungen att gödsla efteråt... :lol:

Avatar Fallback

Re: Klippaggregat nedåtgående trend?

sködarförare  
#97130 Får reda på på Måndag om jag ska börga köre en Ecologg med klipp på stora troligen blir det slarvkvistat i gallring till vintern,

Avatar Fallback

Re: Klippaggregat nedåtgående trend?

novis??  
#97141
bruks804 skrev:Hälsingland,Dalarna,Jämtland är det skotare med klipp som gäller hos Stora och Svea, kan kanske finnas någon skördare med men har aldrig sett eller hört talas om någon. men det är vägkanter som klipps inte i bestånd och körs ihop till välta.

så var det kanske för 4v mrme har klippt vägar åt stora i 1mån isommar med 1270E 414 den som annars klipper med en 901 har bytt till sig en dual så nog värkar klipperna gjort sitt

Avatar Fallback

Re: Klippaggregat nedåtgående trend?

bruks804  
#97218 Dom maskinerna jag vet som kör åt stora är skotare med klipp, men stora har mycket mark. vi flisar ju bara svea, Hälsingland,Dalarna,Jämtland, kan inte säga att jag vet hur det är överallt men det vi flisar är klippt med skotare och har inte hört något om att det skulle bytas ut än, men vägarna kommer ju ta slut så då försvinner dom fort tror jag. Blir ju inte slö av vägdammet som en kedja men är ju för segt i ett bestånd.

Avatar Fallback

Re: Klippaggregat nedåtgående trend?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97266
bruks804 skrev:Dom maskinerna jag vet som kör åt stora är skotare med klipp, men stora har mycket mark. vi flisar ju bara svea, Hälsingland,Dalarna,Jämtland, kan inte säga att jag vet hur det är överallt men det vi flisar är klippt med skotare och har inte hört något om att det skulle bytas ut än, men vägarna kommer ju ta slut så då försvinner dom fort tror jag. Blir ju inte slö av vägdammet som en kedja men är ju för segt i ett bestånd.


Tycker att det verkar finnas hur mycket igenväxta vägkanter som helst, så det dröjer väl ett bra tag innan den körningen tar slut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).