Virkesmätning och Matrisfub

Vrak pga krök

65 inlägg 38740 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

orre  
#51597 Levererade 22 fub talltimmer till Södra, fick 1% vrak pg krök ( 1 stock av 93 st) :P

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51623
masterchief skrev:Något jag undrat över är hur opartiska mätarna är.
Läggs sågen ned så blir de säkert utan jobb.
Så kan de påverka lönsamheten för sågverket så är det mycket möjligt de gör så.
Bara en teori i dessa tider.......


du är inte ensam om den tanken, ... lite ungefär som att en kille på bilprovningen besiktar "frugans bil" :)) :))

Användarvisningsbild

Re: Vrak pga krök

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51825 Ni som nu har fått ökad vrakprocent p.g.a. krök, är vrakprocenten för andra orsaker än just krök normala? Alltså rötvrak m.m. Ty om bara krökvraken fördubblas medans rötvraken är på normala nivåer, så kanske det snarare beror på nya mätningsbestämmelser än köparnas ökade kräsenhet på grund av lågkonjukturen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51828
Niking skrev:Ni som nu har fått ökad vrakprocent p.g.a. krök, är vrakprocenten för andra orsaker än just krök normala? Alltså rötvrak m.m. Ty om bara krökvraken fördubblas medans rötvraken är på normala nivåer, så kanske det snarare beror på nya mätningsbestämmelser än köparnas ökade kräsenhet på grund av lågkonjukturen.
/Niklas


Det är köparen som bestämmer mätningsbestämmelserna så det är inte så stor skillnad vad orsaken är.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96697
masterchief skrev:Är det fler härinne som har märkt att andelen vrak pga krök har skjutit i höjden sedan december?
Från att ha legat på stadiga 1% så har vi hamnat på ca 3-4% helt plötsligt.
Antingen behöver jag kalibrera om ögat eller så har virkesmätarna blivit mer känsliga :???:



Om vraken har skjutit i höjden, kan man inte avtala att allt timmer som av olika skäl hamnar i massavedshögen ska sorteras i två högar, större/mindre än 14cm. Allt som är större än 14cm(eller det mått som passar dig) behåller man och sågar själv hos byasågen. Av någon outgrundlig anledning så blir det inget vrak hos byasågen.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96750
Zalman skrev:
masterchief skrev:Är det fler härinne som har märkt att andelen vrak pga krök har skjutit i höjden sedan december?
Från att ha legat på stadiga 1% så har vi hamnat på ca 3-4% helt plötsligt.
Antingen behöver jag kalibrera om ögat eller så har virkesmätarna blivit mer känsliga :???:



Om vraken har skjutit i höjden, kan man inte avtala att allt timmer som av olika skäl hamnar i massavedshögen ska sorteras i två högar, större/mindre än 14cm. Allt som är större än 14cm(eller det mått som passar dig) behåller man och sågar själv hos byasågen. Av någon outgrundlig anledning så blir det inget vrak hos byasågen.


Problemet är att de inte lägger timmer som kommer att vrakas i massahögen. När jag säljer leveransrotpost och de lägger krokigt timmer i timmerhögen så får de det virket gratis som vrak. Om de körde all massaved till sågverket så kommer de att få den gratis också. Nu avtalar jag att vrak som beror på upparbetning skall betalas med samma pris som resten av leveransen.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96858 "jasi" har helt rätt ! , därför att i praktiken är det helt och ofta möjligt att en skördarpilot kan uppfatta en stock / stam som helt rak (ifrån den synvinkeln sett) ... men sedan 2 sekunder senare när man ser stocken landa på marken .. ser man "misären" :-)

och då kan det ju finnas chansen att skotaren rättar detta ? .. men tyvvär så tror jag att reglerna är lite väl hårda , och samtidigt är entrepenörerna ersättning fortfarande för låg , ..så kontentan blir att mycket virke "stjäls" ...

denna säsong ser ut som att man får vara "helskärpt" , FLIS / ...eller "vedvältan" :-)) ... jag tänker inte skänka nåt virke !

(om man vänder på detta , så har i princip alla skogsbolag / skogsägarföreningar vänt sina bokslut till rekordhöga / bra resultat ??)

mycket gratisvirke eller? , för jag menar utslaget på hela sverige så är det ju en HEL DEL VRAK .... har vi verkligen så dåliga entrepenörer i detta land ?

det tror INTE jag :-))

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

matza  
#97127 Risken är att "det stora bolaget" har lurat er.... Vem törs bråka alltför mycket? Kanske med en maskin som måste amorteras av? Är det då man bara ska gilla läget.....

Avatar Fallback

Utstuderat jävelskap…

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97505 En ur min synpunkt kompetent entreprenör som avverkar uttryckte sina värderingar på den nya klassningen och hur köparna utnyttjar den vid krökar.

Den nu tillåtna kröken som förstör 12 dm i sämsta kvalitet (kval. 2 gran) har blivit något som avverkningspersonalen ”kräver” skall utnyttjas med eller mot bättre vetande.
Eftersom längdfördelningen är helig i köparens uppföljning krävs det desperat längdaptering/fördelningsaptering med följd att apteringen kommer i otakt med krökarna. Men längdfördelningen kan vid inmätningen se ”snyggare ut” och likna önskemålet.
Södras och andra köpares sammanslagna grankvaliteter förstärker detta felaktiga apteringssätt.
- Obs! Tidigare var krök en av de viktigaste faktorerna att beakta vid krök.

Att dessa krokiga stockar senare bara ger en planka med rätt längd och den andra blir flera moduler kortare (efter justering) tycks vara ett misstag som tyst accepteras hos köparen.

Att denna minskade uppmärksamhet vid aptering för krök och nämnda risk för ”otakt för krök” orsakar, att betydligt fler stockar inte blir helt raka och ramlar till sämsta kvalitet/pris, kan vara den ”önskade” priseffekten köparen vill åstadkomma.

Följden av detta blir också betydligt mer krökvrak som betalas med 25% av massavedspriset och blir billigt virke för köparen.
Skogsägaren får ett lägre pris för leveransen och virkesproduktionen blir mindre värt.
Vad gör du åt detta som skogsägare och entreprenör?

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97506 Som skogsägare försöker jag minska apteringens betydelse för betalningen så mycket som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97683 kommentarer överflödiga .... tolka detta likadant som en "avräkning"

Användarvisningsbild

Re: Vrak pga krök

masterchief  
#97685 Min uppfattning är att fördelningsaptering ökar, på gott och ont.
Tråkigt är det iallfall att köra det iom man inte blir klok på vad man kan förvänta sig.
Blir lätt ryckigt när man förväntar sig en 5,50 och så tvärstannar stocken på 3,10 :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97723
masterchief skrev:Min uppfattning är att fördelningsaptering ökar, på gott och ont.
Tråkigt är det iallfall att köra det iom man inte blir klok på vad man kan förvänta sig.
Blir lätt ryckigt när man förväntar sig en 5,50 och så tvärstannar stocken på 3,10 :???:

Min uppfattning om fördelningsaptering:
Den behövs för att nyansera fördelning inom ca 3 närliggande längdmoduler. För detta räcker 2-3% inställd tillåten förlust. Detta är ändå krafter motsvarande 10-15 kr/m3
90% av avverkningarna med fördelningen har 4% eller mer inställd tillåten förlust. 1/4 av dessa ligger på 10 - 50% vilket är jämförbart med bedrägeri på vanligt avverkningsuppdrag.

Redan vid inställd fördelningsförlust på 3% eller mer uppstår otakt med förarens uppfattning om aptering och egenskaper på trädet försummas.

När fördelning tillåter 15% eller mer liknar det viss rotpostaptering som behövs för att rädda leverans från virkesköparen där större mängd längder saknas. Detta är i sej ett bevis på att köparen något sent upptäckt problemet och måste ta ex. långa längderna även i stor avsmalning eller omvänt. T.o.m. krökar och kvalitet får frångås med följd att virket blir dåligt och får formfel. Detta optimerar inte skogsvärdet och affärerna långsiktigt.

Idag använder vissa köpare felaktiga prislistor som presenterats för att se attraktiva ut medan avverkningen sen har våldsam fördelningsaptering. Jag har sett mejl till skördare där det skrivs "Använd 40% tillåten avvikelse". Detta är stöld på ett avverkningsuppdrag.

Vad jag sett senaste året tyder på att köparna är på väg att förstöra förtroendet för avverkningsuppdrag som åtminstone behövs i gallring och småområden.

Användarvisningsbild

Re: Vrak pga krök

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97744 Detta problem för skogsägarna borde väl lätt kunna undvikas genom att sälja virket som leveransrotpost eller rotpost? Då borde väl alla felapteringar bli en sak mellan entreprenör och virkesköpare (industri)?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97762
Niking skrev:Detta problem för skogsägarna borde väl lätt kunna undvikas genom att sälja virket som leveransrotpost eller rotpost? Då borde väl alla felapteringar bli en sak mellan entreprenör och virkesköpare (industri)?
/Niklas


Förutom att det vrakas på grund av upparbetning på leveransrotpost. Till exempel krök.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).